ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

ICA ser om sitt eget hus

  • OTILLRÄCKLIGT. Att ICA vill halvera sitt eget matsvinn till år 2025 är knappast särskilt progressivt 2019. Mer beundransvärt vore om man i egenskap av marknadsledare med över 1300 matbutiker i Sverige, skulle redogöra för hur man kan bidra till att minska matsvinnet i produktledet och hemma i svenska folkets kök, skriver Pär Bergqvist.

REPLIK. ICA skriver på Di Debatt 7/5 att man avser halvera matsvinnet i sina butiker före 2025, men nämner bara i förbifarten den allra största utmaningen: hur matsvinnet ska minska hemma i kundernas kök.  

Problematiken med matsvinnet i livsmedelskedjan kan beskrivas som en getingmidja, där producenterna och konsumenterna utgör överkropp och stjärt och där matbutikerna är midjan.

Man ska inte förminska problemet, men i frågan om matsvinnet är butikerna den minsta boven i kedjan medan producenter och konsumenter är de största. 

Att ICA vill halvera sitt eget matsvinn till år 2025 är självklart positivt, men knappast särskilt progressivt 2019.

Mer beundransvärt vore om man i egenskap av marknadsledare med över 1300 matbutiker i Sverige, skulle redogöra för hur man kan bidra till att minska matsvinnet i produktledet och hemma i svenska folkets kök. 

Syftet med White Guide Green, där jag själv är initiativtagare, är att bedöma hur matbutiker arbetar med hållbarhet inom olika områden. Hur butikerna lyfter vegetariska livsmedel, svenska mervärden kopplade till kött och grönsaker, hållbart fiske, säsongstänk, utbildning av personal, kommunikation i butik och, såklart, hur man hanterar matsvinn. Årligen testar vi drygt 300 matbutiker. 

Vid våra besök hittar vi i allmänhet ingen – eller väldigt bristfällig – information om hur man som konsument ska tänka igenom inköp och ta ansvar för den mat som bärs hem. Nästan undantagslöst möts vi av motsatsen: gamla klassiska budskap om ”Billigaste matkassen” och ”Ju mer du handlar desto mer pengar tjänar du”.

Det sägs att var tredje matkasse som bärs hem från matbutiken hem kastas i soporna. 

Ansvaret vilar självklart på kunden, som fyller korgar och kundvagnar till bredden med produkter som man sedan inte använder. Men nu måste även butikerna, med ICA i spetsen, ta sitt ansvar och börja kommunicera detta ute i butik där köpbesluten tas. 

Om ICA och övriga dagligvaruhandeln verkligen vill bidra till att matsvinnet minskar, bör man, i stället för att fortsätta kommunicera lågpris och kvantitet, utbilda sina konsumenter i säsongstänk, hantering av överbliven mat hemma i köket och skillnaden mellan ”bäst före” och ”sista förbrukningsdag”.  

Det här är såklart ett dilemma för ICA och de stora kedjorna, eftersom minskade och mer genomtänkta inköp drabbar butikerna ekonomiskt. 

Slutligen: Varför lyfter inte ICA behovet av utbildning av sina egna medarbetare i målsättningen kring matsvinnet? En engagerad och påläst personal som aktivt arbetar med att minska matsvinnet är nyckeln till ett minskat matsvinn, inte bara i butiken utan i hela kedjan. 

Pär Bergkvist, initiativtagare till White Guide Green som årligen bedömer drygt 300 matbutiker i Sverige ur ett hållbarhetsperspektiv

Läs tidigare inlägg:

Ica:s vd: Vi lovar att halvera matsvinnet 

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies