1515

Höjda förmånsvärden bromsar omställningen

DEBATT. Regeringens förslag om ny beräkning av förmånsvärden ökar kostnaden för en förmånsbil med upp till 50 procent. Dessutom suddas skillnaderna ut mellan en klimatbonusbil och en som drivs med bensin eller diesel. Det skriver Fredrik Isakson, försäljningsdirektör, Volvo Cars Sverige.

FELRIKTAT FÖRSLAG. Ser man företagsförsäljningen som motorn i omställningen av fordonsflottan, leder regeringens förslag helt fel, enligt Volvo Car Sveriges försäljningsdirektör Fredrik Isakson.
FELRIKTAT FÖRSLAG. Ser man företagsförsäljningen som motorn i omställningen av fordonsflottan, leder regeringens förslag helt fel, enligt Volvo Car Sveriges försäljningsdirektör Fredrik Isakson.Foto:Claudio Bresciani/TT

Trots pandemins påverkan på såväl produktion som försäljning av nya bilar, råder det ingen tvekan om att 2020 var året när elektrifieringen av fordonsflottan tog fart. Och Sverige ligger i framkant. 

Under 2020 var Sverige etta inom EU i andelen laddbara bilar av de totala nybilsregistreringarna. Och nära fyra av tio bilar som såldes här under januari går att ladda med el. Eldrift är snart det nya normala.

Den stora ökningen av laddbara bilar har flera orsaker. Olika ekonomiska styrmedel har förändrat beteendena på marknaden, men störst påverkan har svenska företags bilinköp haft. Nära 3 av 4 så kallade klimatbonusbilar som säljs i Sverige har en juridisk person som köpare. 

Men precis som i fråga om privatkonsumenter, är företagskunder känsliga för allt för stora och snabba omkastningar av regelverken som omgärdar bilinköp.

Därför är det olyckligt att regeringen planerar omfattande förändringar för att fastställa värdet av bilförmån från den 1 juli. Förslaget att justera upp värden för förmånsbilar föreslås träda i kraft under samma halvår som ett antal andra styrmedel har förändrats, främst inom bonus-malus systemet. 

Effekten blir att den totala kostnaden för nyttjandet av en förmånsbil ökar med upp till 50 procent över en natt. Dessutom suddas skillnaderna ut mellan att välja en klimatbonusbil eller en som drivs med bensin eller diesel som förmånsbil. En Volvo XC40 kan i vissa utföranden rent av få ett högre förmånsvärde som laddbar bil än som bensinbil.

Det går att förstå principen bakom regeringens förslag, att löneförmåner ska ha likvärdig beskattning och jämställas med att beskatta en ökad löneinkomst. Men ser man företagsförsäljningen som motorn i omställningen av fordonsflottan, leder det helt fel. 

Om fler anställda avstår förmånsbil – vilket sannolikt skulle bli en konsekvens av gällande förslag – skulle totalmarknaden för nya bilar påverkas negativt. Fler kommer istället att välja begagnade bilar, helt enkelt för att kostnaden annars blir för hög. 

På så sätt påverkas även transportsektorns klimatmål, den så kallade nollvisionen och de svenska trafiksäkerhetsmålen, som i sin tur bygger på ett kontinuerligt inflöde av nya, moderna bilar på marknaden.

Det förslag som finansdepartementet cirkulerat innehåller även en rad bristfälliga påståenden om marknaden för företagsbilar. Det kanske märkligaste är att förändringarna bara anses beröra boende i storstäder. Det är en gravt felaktig bild. 

Många tjänstebilar är visserligen registrerade på juridiska personer nära finansbolag eller huvudkontorsorter, men de används i hela landet. Det är anställda i såväl stora bolag som inom småföretag och enskilda firmor som nyttjar fordonen. De används i första hand i förmånstagarnas arbete, inte under fritiden.

Regeringen har stöd av C och L för att genomföra uppjusteringarna av förmånsvärdena. Vi hoppas ändå att man tar till sig av de många kritiska synpunkter som inkommit under remissrundan, och framför allt gör två förändringar till liggande förslag:

Klimatbonusbilar bör ges ett tidsatt avdrag för att behålla incitamenten att välja dessa som förmånsbilar framför en bil som drivs med bensin eller diesel. En sådan nedsättning fanns fram till 31 december 2020.

Tidpunkten för ikraftträdande bör senareläggas från den 1 juli 2021 till den 1 januari 2022. Detta för att undvika skilda värderingsregler under ett och samma beskattningsår och ge arbetsgivare, programvaruföretag, finansbolag och myndigheter mer tid för anpassning. Det ger även företag och förmånstagare chansen att analysera om de vill behålla sin förmån eller istället ta ut kontant lön. Den 1 juli närmar sig med stormsteg och ett beslut kring detta måste fattas skyndsamt.

För Volvo Cars är det glasklart att företagskunderna har en central roll för fordonsmarknaden vid teknikskiften. De investerar i ny teknik och nya modeller som ett sätt att bygga sina varumärken och visa omsorg om sina anställda, och i allt högre grad också för att de har egna klimat- och hållbarhetsmål som de ska uppnå. Vi hoppas att regeringen och samarbetspartierna ser detta, och anpassar sitt förslag så att inte omställningen av Sveriges fordonsflotta bromsas in.

Fredrik Isakson, försäljningsdirektör, Volvo Car Sverige


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?