Annons

Henrik Jönsson: Felet är att kvinnor startar så få företag

REPLIK. Camilla Läckberg och Christina Saliba har fel. Det bästa sättet att kvantifiera kvinnligt företagande är inte att studera fördelningen av riskkapital. Dessutom startar kvinnor få företag om man räknar bort de allra minsta bolagen, skriver serieentreprenören Henrik Jönsson.

SNED DEBATT. Om man vill öka kvinnors företagande ska man inte börja med att kritisera kapitalmarknaden, anser Henrik Jönsson.
SNED DEBATT. Om man vill öka kvinnors företagande ska man inte börja med att kritisera kapitalmarknaden, anser Henrik Jönsson.

Det är hedervärt att Camilla Läckberg och Christina Saliba i sitt debattinlägg tillämpar talesättet ”put your money where your mouth is” och själva manifesterar den näringslivsutveckling de önskar se, genom att driva ett eget investmentbolag fokuserat på kvinnligt företagande.

Låt oss inledningsvis slå fast att ett ökande kvinnligt företagande är önskvärt och bör uppmuntras. Dock är Camilla Läckbergs och Christina Salibas problemanalys – som gör gällande att kvinnligt företagande förfördelas av riskkapitalindustrin – behäftad med två bärande brister:

Det första gäller den oförtjänt upphöjda position som riskkapital tilldelas när det påstås utgöra garanten för att ”befolkningens innovationskraft utnyttjas”.

Det andra problemet gäller hur kvinnligt företagande korrekt bör kvantifieras relativt gjorda riskkapitalinvesteringar.

Riskkapital och företagsinvesteringar är legitima och viktiga redskap för att skapa tillväxt. Däremot har den mediala diskussionen runt startup-företag, nystartade idéburna tech-verksamheter, förskjutits mot att i högre grad oproblematiserat handla om hastigt tillträde till externt kapital.

I egenskap av it-entreprenör föreläser jag emellanåt för unga företagare, vilka allt oftare framhåller externa kapitalinsatser som det viktigaste för deras unga och eventuellt innovativa bolag. Det finns tillfällen när denna approach är lämplig, men för det stora flertalet nystartade verksamheter är det en felaktig prioritetsordning, färgad av de senaste årens politiserade småföretagardiskurs vilken alltmer domineras av acceleratorer, inkubatorer och olika typer av kommunalt arrangerade pitchrundor. Många små techbolag skulle må bättre av produktutveckling och en mer välskött balansräkning än av ett peppigt pitch-deck.

Publikationer som ”Breakit” tillämpar ett språkbruk där uttryck av typen ”Guldregn”, ”Fyller kassan” och ”tar in kapital” paras med bilder på firande unga entreprenörer vilket får det att framstå som att verksamheterna gör vinst snarare än att de i ett mycket tidigt skede avyttrar en betydande del av sitt värde.

Det går utmärkt att bygga en verksamhet med organisk tillväxt även med mycket begränsade resurser. Ett företag som Tetra Pak hade exempelvis svårligen kunnat utvecklas till dagens omsorgsfullt ägarledda koncern om Ruben Rausing sålt av familjens majoritetsinnehav efter att ha uppvisat sina första skisser på en förpackningsmaskin. Oaktat om det hela hade presenterats som ett ”guldregn” bör inte en riskkapitalinvestering uppställas som en garant för ”utnyttjande av befolkningens innovationskraft”.

Den misogynianalys Camilla Läckberg och Christina Saliba presenterar hävdar en grav snedallokering av investmentkapital till det kvinnliga företagandets nackdel. De framhåller att mindre än 1 procent av riskkapitalinvesteringarna går till bolag som grundats av kvinnor, men tar inte hänsyn till att kvinnor enligt SCB totalt sett står för endast 30 procent av det totala antalet årligen startade företag. Av dessa är majoriteten företag inom hårvård, tjänster och restaurangverksamhet. 70 procent av dessa företag saknar helt anställda, vilket inbegriper de totalt 460 kvinnoledda it-verksamheter som startades 2017. Med detta i åtanke är den mängd riskkapital som placerats i dessa verksamheter statistiskt och kommersiellt välbalanserat.

Då investmentbolag huvudsakligen tittar på laguppställning och produktportfölj i ljuset av maximerad avkastning föreligger ingen otillbörlig skillnad i kapitalallokeringen mellan manligt och kvinnligt företagande.

Oaktat att man bör stödja alla privata initiativ som stöttar näringsverksamhet är det angeläget att inte otillbörligen anklaga fungerande marknadsmekanismer för strukturellt betingad ojämlikhet.

Ett rimligare fokus vore att undanröja de faktorer som bidrar till det jämförelsevis låga kvinnliga företagandet generellt: här finns en praktisk möjlighet för dem som bättre önskar tillvarata befolkningens innovationskraft än vad både investmentkapital och mer estetiska distributionssiffror kan åstadkomma.

Vägen till ett mer allmänt guldregn består fortsatt i att fler människor bereds utrymme att självständigt arbeta och producera mer.

Henrik Jönsson, serieentreprenör

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

Läs Camilla Läckbergs och Christina Salibas debattartikel här.


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Därför är det rätt läge att investera i AI: ”Betydande uppsida”

Det svenska börsbolaget Artificial Solutions, vars innovation Teneo låter människor och teknik samtala med varandra, räknar med fler affärer i pandemins spår och till följd av den breda medvinden för AI. 

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020, säger styrelseledamoten Jan Uddenfeldt.

Lär dig mer om Conversational AI 

Den redan växande trenden med Conversational AI, en artificiell intelligens som kan samtala på ett mänskligt sätt, kommer att få ytterligare skjuts av Covid-19-pandemin.

Det menar Jan Uddenfeldt, som tidigare har haft höga chefspositioner på teknikbolagen Ericsson och Sony Mobile och idag är baserad i Silicon Valley samt styrelseledamot i svenska Artificial Solutions.

Teneo talar 40 språk

Bolaget är noterat på Nasdaq First North och leder utvecklingen inom Conversational AI genom Teneo, en patenterad plattform som dagligen används av miljontals människor på 40 olika språk. Teknologin används bland annat för smarta chattbottar, virtuella assistenter och digitala anställda.

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020. Pandemin kommer att ge Conversational AI ytterligare en skjuts när företag vill säkra sin verksamhet, säger han.

Som exempel tar Jan Uddenfeldt upp att callcenter världen över har skickat hem sina anställda i corona-krisens spår, samtidigt som antalet kundtjänstärenden i många fall har ökat.

– Automatiska lösningar fungerar precis lika bra även under en pandemi och det har fler börjat upptäcka. I framtiden kommer det att vara naturligt att direkt få hjälp av en AI, istället för att få plats nummer 27 i en telefonkö och sedan vänta i en halvtimme.

Det ökade användandet av Teneo är något som kommer att avspeglas i Artificial Solutions intäkter, konstaterar han.

Kunder från hela världen

– 2018 och 2019 bestod de huvudsakligen av licenser. Men det är när Teneo nu allt mer används som pengarna tickar in, och det finns en betydande uppsida. 

På kundlistan finns några av världens största företag inom en mängd olika branscher som i sin tur använder Teneo i hundratals implementationer.

– Satsningen på företagssidan är helt rätt. Plattformen är skalbar, företagsanpassad, löser komplexa problem och är helt annorlunda från techjättarnas enklare chattbottar för konsumentsidan, säger Jan Uddenfeldt.

Tvärtemot många andra svenska bolag har Artificial Solutions redan från början skaffat kunder utomlands.

– Det är en fördel. Vi har många stora kunder i Nordamerika och Europa. Först på senare år har vi fyllt på med kunder i Sverige. USA ligger först inom AI och därifrån kommer många nya enterprise-lösningar. Där är Artificial Solutions verkligen med i matchen.

Gratis white paper att ladda ner

Fakta: Artificial Solutions och Teneo

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 40 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?