Annons

Helldén: Bil Sweden är ute och cyklar

SLUTREPLIK. Det är elbilen som är framtiden när vi fasar ut bensin och diesel. Biobränslet behövs för de tunga transporterna till sjöss och på järnväg.

NYA SIFFROR. Bil Sweden har helt fel i sitt påstående om att dieselbilarna inte är sämre i dag än med det gamla sättet att mäta bilars utsläpp, skriver Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm (MP), i en slutreplik.
NYA SIFFROR. Bil Sweden har helt fel i sitt påstående om att dieselbilarna inte är sämre i dag än med det gamla sättet att mäta bilars utsläpp, skriver Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm (MP), i en slutreplik.Foto:HENRIK MONTGOMERY / TT

Jag är inte alltid överens med Bil Sweden, men det finns flera slutsatser i deras replik (3/5) som jag håller med om.  

För det första så delar jag helt bilden av att parkeringslagstiftningen måste ändras. Parkeringslagstiftningen är en kvarleva från 1950-talet, en tidsålder när bilen stod i centrum för hur vi byggde städer. 

Precis som Bil Sweden skriver så måste det bli möjligt att differentiera parkeringsavgifterna för miljöbilar, men dessutom skulle jag gärna också se att kommunerna gavs rätt att vika parkeringsplatser för miljöbilar och bilpoolsbilar. 

För det andra är det en korrekt bild att laddinfrastrukturen i dag är bäst utbyggd i städerna. Det är däremot inte ett argument för att använda andra typer av bilar utanför städerna, utan framför allt ett argument för att kraftfullt bygga ut laddinfrastrukturen. 

Kommunerna måste bli bättre på att ställa krav på laddkapacitet när det byggs nya bostäder, underlätta för villaägare och bostadsrättsföreningar att installera laddinfrastruktur och skapa fler laddpunkter i den offentliga miljön, gärna i samarbete med fastighetsägare och näringslivsaktörer. 

Bil Sweden har däremot helt fel i sitt påstående om att dieselbilarna inte är sämre i dag än med det gamla sättet att mäta bilars utsläpp. 

Den gamla körcykeln (NEDC) för att mäta bilars utsläpp visade orealistiskt låga utsläpp, något som är korrigerat när vi nu gått över till den mer verklighetstrogna körcykeln WLTP som verktyg för att mäta bilars utsläpp. 

Enligt analysföretaget Vroom och den senaste körningen av bilparken i januari 2019 så ökar utsläppen från både bensinbilar och dieselbilar med den nya körcykeln. För dieseln innebär det en utsläppsökning som är 33 procent högre i snitt än den för bensinbilar. 

Att diesel skulle vara ett klimatsmart alternativ till bensin är således inte längre en självklar sanning. Denna fakta måste såväl branschorganisationer, motorjournalister som konsumenter börja förhålla oss till, i stället för att luta sig mot förlegade siffror kring utsläppen. Noterbart är också att dieselbilar i snitt släpper ut med koldioxid än bensinbilar. 

Det krävs en kraftig omställning av fordonsparken för att nå målet om minskade utsläpp från transportsektorn med 70 procent till 2030. Samtidigt är biobränsle en begränsad resurs som ska täcka behov både inom industri och tunga transporter. Då krävs att vi politiker underlättar en snabb och smidig övergång till elbilar, bland annat genom kraftigt utbyggd laddinfrastruktur. 

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd

Läs tidigare inlägg:

Stockholmstoppen: Din nästa bil måste gå på el

Replik: Helldén har fel om dieselbilar 


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Reguity Group ABAnnons

Digitala personaloptioner – Equity made simple

Att administrera personaloptionsprogram har länge varit ett tidskrävande arbete. Dessutom har själva syftet, att vara ett framåtriktat incitament för nyckelpersoner, försvårats av bristande tillgänglighet till relevant dokumentation. Att digitalisera investeringar i blivande svenska ”unicorns” innan de noteras, samt att skapa en överblick av onoterade innehav är bakgrunden till Reguity’s digitala plattformar NVR.se och VPZ.se.

Reguity Group bildades 2006 för att hjälpa onoterade företag i processen att digitalt administrera transaktioner och dokumentation av ägande av aktier och derivat. 

– Vi skapade först NVR.se för digital bokföring av aktiebok och därefter VPZ.se, en avancerad plattform som ger komplett överblick och investeringshistorik i realtid för de som investerar i onoterade bolag. Poängen med personaloptionsprogram att vara ett incitament faller om man inte synliggör dem, säger Ekon dr Henrik Kristensen, grundare och VD för Reguity Group AB (publ). 

Administrera personaloptionsprogram

Kombinationen NVR.se och VPZ.se skapar en effektiv infrastruktur för att ge ut och administrera optioner i NVR.se, vilka sedan synliggörs i depåtjänsten VPZ.se. Smarta notifieringar påminner samtliga parter i god tid innan optionerna förfaller.

– Optionstjänsten fungerar lika bra för noterade aktiebolag med onoterade personaloptioner, som för internationella bolag eller svenska onoterade bolag med internationella optionsinnehavare.

Därmed kan finansiella och juridiska rådgivare överlämna en fullständig tjänst till sina klienter, utöver avancerade kalkyler och optionsavtal. Som en bonus blir dessutom administrationen billigare.

Optioner i nästa svenska Unicorn

Reguity vill göra alla optioner enkelt överlåtelsebara, så det blir lika smidigt att investera i onoterade teckningsoptioner, personaloptioner eller warranter som i noterade publika aktiebolag.

– Det skapas enorma värden i dessa företag och många skulle gå än bättre med effektiva incitamentsprogram och access till nya finansiella instrument. Det får man via vår lösning, avslutar Henrik.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Reguity Group här 

FAKTA:

Reguity Group AB (publ) är den ledande digitala plattformen för ägare och investerare i privata företag i Nordeuropa. Reguity erbjuder ett brett sortiment av digitala online/offline-verktyg och tjänster för aktieägare och portföljförvaltning samt finansieringsrådgivning för privata företag.

Mer från Reguity Group AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Reguity Group AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?