1515

Hamnarbetarna: Otrygga jobb löser inte hamnstriden

REPLIK. Lockouten i Göteborgs hamn är den mest dramatiska stridsåtgärden på arbetsmarknaden på decennier. Arbetsgivaren APM Terminals har utestängt sina hamnarbetare och stängt containerterminalen i 371 timmar.

Erik Helgeson.
Erik Helgeson.Bild:Adam Ihse

Företagets agerande har förvärrat en redan ansträngd ekonomisk situation och kundflykten eskalerar. Lockouten har följts av massuppsägningar trots högkonjunktur. Ändå är många ovetande om att APM Terminals lockout stått för 98 procent av de förlorade arbetsdagarna i årets hamnkonflikt. Det är troligen därför Jonas Ransgård (M) missar målet när han kräver nya lagar för att förändra den svenska modellen, i stället för att bidra till en förhandlingslösning som gynnar Göteborgs hamns framtid.

Sedan APMT tog över verksamheten 2012 har både volymer och produktivitet i Göteborgs containerterminal fallit år för år. En alltmer kaosartad organisation har halkat efter med skötsel av kranar, infrastruktur och datasystem. En försämrad arbetsmiljö, ineffektiva bemanningslösningar och stelbenta schemaupplägg är viktiga orsaker till den dåliga utvecklingen.

Företaget säger upp fast anställd personal. Strax därefter återkallas de till samma jobb, men med sämre arbetsvillkor och utan försäkringsskydd och anställningstrygghet. Samhället får stå för kostnader och rehabilitering när företagets behovsanställda drabbas av cancer, nackskador och amputationer.

Tvärtemot avsikten leder APMT:s personalpolitik att ersätta fasta jobb med otrygga anställningar till att lönsamheten minskar. Servicenivån sjunker och många kunder väljer bort Nordens största hamn även efter att alla stridsåtgärder upphört när bolagets lockout avslutades den sista juni.

Hamnarbetarna är fortsatt beredda att kompromissa och söka nya kreativa förhandlingslösningar som möter kundernas behov av flexibilitet och effektivitet. Det är inte lagstiftningen som blockerar en kollektivavtalslösning utan APM Terminals ovilja att kompromissa eller ens förhandla med den fackförening som 85 procent av deras kollektivanställda själva valt. Dialog, delaktighet och samarbete fungerar utmärkt ett stenkast längre bort, där de andra operatörerna i Göteborgs hamn slår volymrekord.

Jonas Ransgård misstar sig om han tror att lagändringar för att försämra arbetstagarnas rättigheter skulle kun- na få stopp på hamnkrisen. Tvärtom skulle det skapa ett farligt prejudikat att ge efter när ett internationellt storföretag tar hela landets ekonomi som gisslan för att ändra lagstiftningen. Klokare vore att lyssna på partikollegan Anders Borgs förslag och genom Göteborgs kommunstyrelse ta initiativ till rundabordssamtal med alla berörda parter för att få till stånd en långsiktigt hållbar förhandlingslösning.

 

Erik Helgeson förbundsstyrelseledamot, Svenska Hamnarbetarförbundet

 

Läs Jonas Ransgårds debattinlägg här.

Läs Jonas Ransgårds svar till Hamnarbetarna här.

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?