ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Infrastruktur

Gör Arlanda till ny nordisk storflygplats

  • För ett land med Sveriges geografi, befolkningsstruktur och stora utrikeshandelsberoende är goda flygförbindelser inom och utom landet absolut centralt, skriver Niklas Nordström. Foto: Martina Holmberg / TT, Martina Holmberg

DEBATT. Låt inte debatten om flygskam styra långsiktiga beslut om samhällskritisk infrastruktur. Tvärtom bör Arlanda byggas ut med nya terminaler, förstärkta marktransporter och fler landningsbanor, skriver Niklas Nordström (S), ordförande för Svenskt Flyg.

De senaste åren har det skapats konsensus i svensk politik om att Arlanda är viktigt för stora delar av Sverige, och inte bara för Stockholm. Från att ha varit styvmoderligt behandlad i den nationella politiken i flera decennier har Arlanda fått ett eget råd av regeringen samt varit i fokus för utredningar och debatt.

Det är bra. Vi måste kunna resa på ett effektivt sätt både inom och utom landet. Det är avgörande för arbetstillfällen, tillväxt, konkurrenskraft och inte minst för att stad och land inte ska glida isär.

Tanken är att Arlanda ska bli både en ledande och hållbar nordisk storflygplats. Det är rätt tänkt, men kommer inte att hända av sig självt. Flygplatsen behöver byggas ut med nya terminaler, förstärkta marktransporter och fler landningsbanor. Det kräver i sin tur ett nytt miljötillstånd.

Förra gången det var aktuellt tog hela miljöprövningen nästan 20 år. Därför brinner det i knutarna att komma i gång. Inte minst som Stockholms stad planerar att bygga bostäder på Bromma efter att flygplatsens avtal med staten går ut 2038.

I Sveriges riksdag finns i grunden ett stort stöd för dessa perspektiv. Oroande är att Miljöpartiet i sin fientlighet mot flyget vill dra i bromsen för Arlandas utveckling.

Givetvis måste flyget, precis som alla andra delar av samhället, ställa om och bli mer hållbart, men dessa strävanden står inte i motsats till satsningar på att göra Arlanda till den ledande flygplatsen i Norden. Det vore ett kostsamt misstag att låta en känslostormande debatt om flygskam påverka långsiktiga beslut om samhällskritisk infrastruktur.

Av debatten kan man lätt få intrycket att inget händer på miljöområdet, men utsläppen per passagerare har minskat kraftigt de senaste 20 åren och den utvecklingen kommer att fortsätta.

Mycket mer behöver förstås göras. Satsningar på biobränslen, rakare flygvägar och elflyg för kortare distanser kommer ytterligare driva på omställningen mot koldioxidneutralt flyg.

För ett land med Sveriges geografi, befolkningsstruktur och stora utrikeshandelsberoende är goda flygförbindelser inom och utom landet absolut centralt. Företag behöver kunna ta sig till kunderna. Ofta utanför Sverige.

Innovation och investeringar är beroende av flyg. Turismen, vår nyaste basindustri, är viktig för arbetstillfällen och ekonomisk utveckling runt om i landet. Det är svårt att se hur den ska kunna fortsätta blomstra om vi försämrar flygtillgängligheten till Sverige.

Inom besöksnäringen i Luleå har vi sett en tydlig ökning av besökare de senaste åren och snabbast tillväxt ser vi hos köpstarka internationella besökare. Luleås tillväxt inom besöksnäringen ligger på cirka 10 procent årligen att jämföra med rikets 3 procent. Passagerarna reser inte bara till Luleå utan även till grannkommuners städer och landsbygd via Arlanda och Luleås flygplats.

Flygets tillgänglighet är en absolut nödvändighet för denna positiva utveckling då regionen har en utmanande geografisk placering. Ändå förs debatten på ett sätt som om det mesta flygandet är onödigt och antingen kan ersättas med andra transporter eller helt rationaliseras bort.

På utrikessidan kommer underlåtenhet att satsa på Arlanda bara att driva trafik till de andra nordiska huvudstädernas flygplatser. I ett sådant scenario kommer dessutom omställningen av flyget att ta längre tid.

Om Sverige verkligen vill bli ett föregångsland som vinner omvärldens intresse bör vi driva på omställningen av flyget. Det kommer kräva samarbete mellan politik, bransch och akademi. Att inte satsa på att göra Arlanda och flyget till en vettig del av transportinfrastrukturen vore att skadeskjuta oss själva.

Niklas Nordström (S), ordförande för Svenskt Flyg

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies