Annons

Gårdsförsäljning är slutet för Systembolaget

DEBATT. Enligt Januariöverenskommelsen ska en utredning om gårdsförsäljning av alkohol utföras, under förutsättning att Systembolagets monopol säkras. I själva verket skulle gårdsförsäljning sannolikt leda till att EU-domstolen ogiltigförklarar System- bolagets särställning, skriver Ulf Bernitz, professor i Europarätt.

LIBERALISERING. Finland, som ofta hänvisas till i den svenska debatten, tillåter sedan en tid både gårdsförsäljning och försäljning av starköl och alkoläsk i vanliga livsmedelsbutiker. Men den nya ordningen har ännu inte prövats av EU, skriver Ulf Bernitz.
LIBERALISERING. Finland, som ofta hänvisas till i den svenska debatten, tillåter sedan en tid både gårdsförsäljning och försäljning av starköl och alkoläsk i vanliga livsmedelsbutiker. Men den nya ordningen har ännu inte prövats av EU, skriver Ulf Bernitz.Foto:Pontus Lundahl/TT

I Januariavtalets 23:e punkt står: ”En utredning om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker ska genomföras. En förutsättning är att Systembolagets monopol säkras.” Utgångspunkten är att gårdsförsäljning av svenska alkoholdrycker skulle kunna införas samtidigt som man bevarar Systembolagets ställning.

Jämförelser görs ofta med Finland. Där tillåts sedan gammalt gårds- försäljning av traditionell svagdricka, så kallad kvass, samt lokalt framställt vin av bär och frukter. Det är emellertid varor som bara tillverkas i Finland och inte stör konkurrensen med vanliga alkoholdrycker.

I Finland tillåter man sedan mars 2018 även gårdsförsäljning av lokalt tillverkat hantverksöl. Gårdsförsäljning får bara ske på ett enda ställe och i nära anslutning till tillverkningen. Det är viktigt att påpeka att detta skett som del i en större liberalisering, som innebär att inhemsk och utländsk starköl samt färdigblandade spritdrycker, så kallad alkoläsk, får säljas i finska livsmedelsbutiker.

Den nya finska ordningen för gårdsförsäljning är dock ännu inte rättsligt prövad av EU. Det är alltså inte säkert att dagens finska modell skulle anses förenlig med Finlands undantag från medlemskapsavtalet, om en prövning skulle ske i EU-domstolen.

De svenska planerna på att tillåta gårdsförsäljning har lite att göra med den finska ordningen. De traditionella finska bär- och fruktvinerna finns knappt i Sverige. Här handlar frågan om alkohol i stort, och inkluderar såväl druvviner som öl och sprit – produktkategorier som inte är unika för Sverige.

Det finns ett utredningsförslag från 2010 om tillåtande av svensk gårdsförsäljning i mindre skala. Förslaget hade en märklig utformning. Det omfattade alkoholdrycker generellt: sprit, vin och öl. För att inte diskriminera mot importerade varor föreslog man att även utländska producenter skulle kunna sälja sina produkter genom svenska gårds-butiker. Försäljningen skulle kunna kopplas till provsmakning och upplevelsetjänster.

Med utgångspunkt i den fria etableringsrätten skulle ”gårdsförsäljning” även kunna ske i städer och andra större orter och inte behöva ha någon fysisk anknytning till tillverkningen, råvaruodling eller landsbygden. Förslaget skulle i praktiken innebära en avreglering och det är därför föga förvånande att förslaget aldrig genomförts.

När nu ett införande av gårds- försäljning ska utredas på nytt, är det viktigt att komma ihåg att Systembolagets ensamställning bygger på två huvudtankar. Dels den så kallade desintresseringsprincipen, det vill säga att begränsa de privata vinst-intressena i alkoholhanteringen. Dels att minska tillgängligheten till alkohol, genom att begränsa detaljhandeln till Systembolagets butiker och utlämningsställen. Andra centrala inslag i den svenska alkoholpolitiken är hög beskattning och starkt restriktiva regler för vad som är tillåten marknadsföring.

Utöver kontrollerad försäljning tillför Systembolaget en noggrant utarbetad ordning för objektiv bedömning av olika producenters produkter och för prövning och urval av vad man tar in i sortimentet. Trovärdigheten i den ordningen skulle gå förlorad om försäljning av svenska produkter kunde ske helt vid sidan om. Det skulle öppna nya kanaler för marknadsföring och försäljning direkt till konsument. Resultatet skulle bli uppenbara diskriminerande effekter i strid med EU-rätten för andra (framför allt utländska) alkoholproducenter, som enbart har sin försäljning genom Systembolaget. Det skulle gälla även om gårdsförsäljning sker i mindre skala.

Framför allt skulle gårdsförsäljning som ny säljkanal slå ett betydelsefullt hål i Systembolagets ställning. Det skulle markera att regeringen och riksdagen fäster mindre vikt än tidigare vid att Systembolagets grundläggande uppgift att skydda folkhälsan. Det sistnämnda var huvudskälet till att EU-domstolen godkände Systembolagets monopol- ställning i det så kallade Franzénmålet 1997.

Ett införande av gårdsförsäljning skulle med stor sannolikhet fälla Systembolaget vid en ny prövning i EU-domstolen. Därför är idén i januari- avtalet att förena gårdsförsäljning av alkohol med Systembolagets monopol inte genomförbart.

Ulf Bernitz, professor i Europarätt vid Stockholms universitet


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NanexaAnnons

Nanexa växer – nytt projekt och egen produktportfölj

Nanexa skapar effektivare läkemedel för framtiden.
Nanexa skapar effektivare läkemedel för framtiden.

Att styra och förlänga frisättningen av läkemedel i kroppen är av stor vikt för att skapa effektiva läkemedel. Det kan underlätta mycket för patienten och frigör stora resurser inom vården. Det finns ett stort intresse från läkemedelsindustrin att utveckla långtidsverkande läkemedel för behandling av många sjukdomar.

Med sin patenterade teknologi PharmaShell® styr Nanexa frisättningen av läkemedel i kroppen genom att belägga extremt små läkemedelspartiklar med ett nanotunt skal som långsamt löser upp sig och frisätter läkemedel under en längre tid, från en vecka till sex månader. Nanexa utvecklar nu en egen produkt, NEX-18, baserad på PharmaShell® som förväntas förenkla behandlingen för patienter med MDS Leukemi. 

– Vi har startat ett eget produktprojekt inom cancerområdet, NEX-18, för att förbättra en befintlig produkt som används vid behandling av MDS Leukemi. NEX-18 gör att patienten kommer kunna ersätta månadsvis återkommande sju dagars injektioner med en injektion per månad. Det frigör mycket tid för både patient och vård samt möjliggör att negativa biverkningar minskar, säger David Westberg, vd på Nanexa.

Läs mer om bolaget.

Mångsidig teknologi – många fördelar

En stor fördel med PharmaShell-teknologin är att den inte är begränsad till att fungera med ett visst läkemedel utan den kan användas brett. Både små syntetiska molekyler samt biologiska såsom peptider och proteiner. Något som flera bolag inom läkemedelsindustrin har uppmärksammat under det senaste året.

– Det har varit ett väldigt spännande år för Nanexa. Vi har nu nio projekt med totalt sex olika läkemedelsbolag och veterinärmedicinska bolag som alla håller på att utvärderas. Vi har fått upp ett riktigt bra moment i bolaget, en rörelse framåt, det ska vi förvalta samtidigt som vi ser möjligheter att utöka vår portfölj med ytterligare intressanta egna produktprojekt, avslutar David Westberg. 

Fakta

Nanexa AB är ett nanoteknologiskt drug delivery-företag som fokuserar på utvecklingen av PharmaShell® som är ett nytt och banbrytande drug delivery-system som bedöms ha en stor potential inom ett flertal substanstyper och indikationsområden. Inom ramen för PharmaShell® utvecklar Nanexa egna projekt och har samarbetsavtal med flera läkemedelsbolag, däribland AstraZeneca.

Mer från Nanexa

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nanexa och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?