1515

Framgångsrika familjeföretaget: Elbristen stoppar vår expansion

DEBATT. Elbristen kväver tillväxten i södra Sverige. Vi har finansieringen, vi har lokaler och maskiner, men vi får inte tillgång till mer el. Därför kan vårt företag inte utvecklas på sin hemort, skriver Ola Hugoson, vd för plasttillverkningsföretaget Polykemi, som varit verksamt i Ystad i över 50 år.

KONSEKVENSER. Ska vi vänta i tio år för att kunna expandera, eller flytta produktion och arbetstillfällen utomlands? Det känns bedrövligt att bristen på el kan tvinga oss att ta ett sådant beslut, skriver Ola Hugoson.
KONSEKVENSER. Ska vi vänta i tio år för att kunna expandera, eller flytta produktion och arbetstillfällen utomlands? Det känns bedrövligt att bristen på el kan tvinga oss att ta ett sådant beslut, skriver Ola Hugoson.Foto:Lars Jansson

Under 50 år har familjeföretaget Polykemi utvecklats från ett fåmansföretag till en internationell koncern. Trots att företaget i dag arbetar på tre kontinenter finns hjärtat kvar i Ystad. Det är här vi vill expandera, det är här vi vill skapa nya jobb och det är den här regionen vi vill stärka.

Den framtidsvisionen riskerar nu att gå om intet. Bristen på el tvingar oss att välja mellan att stå stilla i tio år eller flytta nödvändig produktion till Europa.

Polykemikoncernen startades av min far Hugo Jönsson 1968 och samtliga familjemedlemmar i både andra och tredje generationen arbetar i dag i företaget. Vi har vuxit från 3 till 300 anställda och haft en organisk tillväxt från 0 till 1,3 miljarder kronor.

Men finns det en framtid för växande industrier i södra Sverige? I dagsläget är svaret nej.

El är råvaran som krävs för att genomföra de två mest kraftfulla framtidssatsningar som svenska företag står inför – klimatomställningen och digitaliseringen.

Men det finns inte tillräckligt stor tillgång på el i den här regionen för att klara av den växande befolkningen, omställningen till eldrivna fordon, företag som expanderar, klimatomställningen och den pågående digitaliseringen.

Polykemi Group bedriver en produktion av kundanpassade plastråvaror, vi återvinner plast och tillverkar miljövänligt plastförpackningsmaterial. Det är energikrävande processer.

Vi har redan ansökt om mer el för att kunna expandera i Ystad, vilket i förlängningen skulle ge fler jobb. Vi har finansieringen, vi har lokaler och maskiner, men vi får inte tillgång till mer el. Därför kan vårt företag inte utvecklas på sin hemort.

Enligt informationen från nätägarna, Ystad Energi, Eon och Svenska Kraftnät, ska företagarna i sydöstra Skåne inte räkna med någon ökad effekt förrän tidigast år 2029.

Det är förödande för alla industrier som ser el som en råvara och inte som två hål i väggen. Den tillväxt på 33 procent som vi har planerat för de kommande fyra åren måste sannolikt strykas, precis som de nya arbetstillfällen som en sådan expandering hade inneburit.

Det känns bedrövligt att Polykemi inte kan fortsätta vara den positiva kraft när det gäller framtidstro och arbetstillfällen som företaget har varit sedan det startades.

Området kring Ystad och Österlen behöver leva hela året, inte bara under de veckor som Stockholmsregionens invånare vill njuta av stranden, de öppna landskapen och de pittoreska byarna. Då måste elförsörjningen fungera.

Att det finns en stor brist på el i södra Sverige beror framför allt på två saker. Dels på tillväxten som gjort att Skåne numera är en tätbefolkad storstadsregion. Och dels på den oförmåga och ovilja som staten har visat genom att inte se till att elförsörjningen når fram till Sveriges södra delar.

När Barsebäck lades ner lovade staten att kompensera för den förlorade effekten genom att bygga en överföringskabel från norr till söder, den så kallade sydvästlänken. Frågan har varit aktuell i tio år och arbetet med sydvästlänken har pågått lika länge utan att nå några resultat.

Projektet har försenats oräkneliga gånger och det kommer att ta minst tio år innan kommuner som Ystad kan räkna med en ökad effekt.

För att vi ska kunna fortsätta utvecklas i den region där vårt familjeföretag grundades behöver vi både en kortsiktig och en långsiktig lösning. Vi vill att våra barn och barnbarn ska kunna fortsätta verka och expandera där företagets hjärta finns. Men hur ska vi kunna göra det när vi saknar el?

Vi arbetar redan i treskift, vi värmer upp våra lokaler med spillenergin från fabriken och vi har använt grön el i snart 25 år. Även om vi letar efter möjligheter att effektivisera vårt arbete så räcker inte det för att nå den tillväxt vi skulle kunna ha.

Då blir frågan oundviklig, ska vi vänta i tio år för att kunna expandera? Eller ska vi flytta nödvändig produktion och de arbetstillfällen som följer en sådan satsning till andra delar av Europa.

Det känns bedrövligt att bristen på el kan tvinga oss att ta ett sådant beslut.

Ola Hugoson, vd för Polykemi


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?