ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Företagen är för glada i pessimism

  • OPTIMISM. Näringslivets tonläge borde vara konstruktivt och tekniktillvänt, skriver Bengt Ludvigsson. Foto: Johan Nilsson/TT

DEBATT. Det finns mycket att berätta om hur nya innovationer kan lösa dagens och morgondagens problem. Dessvärre är det i dag alltför många företag och företagsorganisationer som i stället anpassar sin kommunikation till de mest pessimistiska tongångarna, skriver Kreabs Bengt Ludvigsson.

Världen har aldrig varit bättre. Andelen extremt fattiga är lägre än någonsin och på väg mot noll. Sedan år 2000 har barnadödligheten i världen halverats. Fler än någonsin går i skolan.

Samma sak gäller i Sverige. Vi har aldrig haft det bättre ekonomiskt, vi lever allt längre och är allt friskare även vid hög ålder.

Ozonhålet, bly i bensinen och utrotningshotade sälar längs Sveriges kuster var stora problem på 1980-talet. Problem som är lösta sedan länge.

På 1980-talet hade vi heller ingen aning om hur internet, smartphones och digitala tjänster skulle revolutionera världen några decennier senare.

Trots detta är vi mer pessimistiska än någonsin. I Demoskops senaste månadsmätning anser 62 procent av svenskarna att utvecklingen är på väg åt fel håll.

Till viss del speglar detta den dagsaktuella utvecklingen. Det rapporteras dagligen om dödsskjutningar, om ett växande klimathot och om att konjunkturen är på väg nedåt.

Men sannolikt finns också en djupare värderingsförskjutning. Det tycks som att den generella tron på framsteg sviktar.

Kanske är det inte så konstigt. Vi lever i en tid då de flesta politiska företrädare målar en mörk bild av samhällsutvecklingen.

I en sådan miljö behövs någon som kan höja blicken och påminna om våra långsiktiga förutsättningar. Vi har stått inför allvarliga utmaningar tidigare – och klarat av att hantera dessa.

Här finns en roll att fylla för det svenska näringslivet. Det finns mycket att berätta om hur nya innovationer kan lösa dagens och morgondagens problem. Dessvärre är det i dag alltför många företag och företagsorganisationer som i stället anpassar sin kommunikation till de mest pessimistiska tongångarna.

I princip dagligen skickar företag i bransch efter bransch ut pressmeddelanden som lyfter människors oro för framtiden.

Genom den här typen av kommunikation bidrar näringslivet till en statisk samhällssyn i stället för fortsatt tro på människans innovationsförmåga. Företagsamhet framstår då som ett problem i sig, vilket riskerar att leda till politiska beslut som försämrar förutsättningarna för företagen själva.

Näringslivets tonläge borde i stället vara konstruktivt och tekniktillvänt. Det går att vara seriös och ta utmaningarna på allvar och samtidigt vara optimistisk.

Det finns ett antal lysande undantag, företag som med stolthet kommunicerar hur de bidrar till en bättre värld. Inte genom att ransonera sin verksamhet, utan genom att utveckla den. Fler borde göra samma sak.

Bengt Ludvigsson, Sverigechef på Kreab

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer