ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Förbud mot spelreklam är förhastat, Shekarabi

  • INSPEKTERA MERA. I veckan kallade Ardalan Shekarabi spelbolagen till ett möte för att diskutera aggressiv marknadsföring. Se till att Spelinspektionen ger ramar för marknadsföringen i stället. Berätta var gränsen går, så att licensierade spelbolag kan följa reglerna, skriver Jenny Nilzon. Foto: Henrik Montgomery/TT

DEBATT. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) hotar med reklamförbud om inte spelbolagen tyglar sin marknadsföring. Implementera det nya regelverket i stället för att flagga för skärpningar efter bara en månad, skriver Jenny Nilzon, vd för Spelbranschens riksorganisation.

Vid årsskiftet omreglerades den svenska spelbranschen. Marknaden för bland annat vadhållning och nätkasino öppnades för licensierade aktörer. I dagsläget har 69 aktörer fått licens. Med licensen följer många krav, men också möjligheten att få göra reklam i Sverige.

I takt med att allt fler spelbolag på senare år etablerat sig i Sverige har mängden spelreklam ökat dramatiskt. Många har reagerat på såväl utformning som på blotta volymen, som upplevs som påträngande. Det har vi full förståelse för och där behöver vi ta ett större ansvar. I bästa fall börjar även mediehusen fundera på om mängden spelreklam i en och samma kanal verkligen kan fortgå som i dag.

Enligt den nya spellagen ska marknadsföringen vara ”måttfull”. Det kan emellertid tolkas på olika sätt. Problemet är att det inte har förtydligats hur det bör tolkas. I brist på tydliga riktlinjer tvingas licensierade spelbolag att tolka det efter eget huvud. Denna otydlighet är mycket olycklig. Tydligt är dock att det är innehållet som ska vara måttfullt, om volym finns ingen lagtext, vilket är helt naturligt.

Så småningom kommer det att bli tydligare för både avsändare och mottagare av reklambudskapen var gränsen går. Förr eller senare ger Spelinspektionen riktlinjer om hur ”måttfull marknadsföring” bör tolkas, och i annat fall kommer det uppstå praxis genom prövningar i domstol.

Civilminister Ardalan Shekarabi har dock redan tröttnat. I tisdags kallade han alla spelbolag till ett möte den 14 februari för att diskutera utvecklingen. Han har även antytt att det kan bli tal om regelrätt reklamförbud.

Förbud är emellertid ingen bra lösning. Även licensierade spelbolag omfattas rimligen av yttrandefriheten och bör ha rätt att marknadsföra sina produkter. Dessutom skulle det i praktiken knappast betyda något annat än en återgång till regelverket innan årsskiftet, med skillnaden att även mer måttfulla annonsörer skulle omfattas av förbudet. Det är ingen proportionerlig åtgärd för att komma åt aggressiv marknadsföring och få en bättre regelefterlevnad.

Vi i branschen måste ta vårt ansvar för både marknadsföringens utformning och, i den mån vi kan, även volymen. Spelbranschens riksorganisation (Sper) har initierat en branschdiskussion om hur vi kan komma tillrätta med problemet. Det sista vi vill är att branschens förtroende undermineras.

Ardalan Shekarabi säger att regeringen kommer att säkerställa att lagen följs, och att tillsynsmyndigheterna fått rätt verktyg för att beivra brotten. Vi förväntar oss att Spelinspektionen nu börjar ta en mer aktiv roll i sin tillsyn och börja använda dessa verktyg.

Det är inte rimligt att flagga för drastiska skärpningar av regelverket innan tillräckligt gjorts för att faktiskt implementera det regelverk som nyligen kommit på plats.

Se till att tillsynsmyndigheterna Spelinspektionen och Konsumentverket ger ramar för marknadsföringen. Berätta var gränsen går, så att licensierade spelbolag kan följa reglerna. Det är bättre än att hota med reklamförbud innan vi vet hur långt det befintliga regelverket räcker.

Jenny Nilzon, vd för Spelbranschens Riksorganisation (Sper)

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies