ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Förbjud reklam om spelbolagen inte skärper sig

  • DÅLIG REKLAM. Om reglerna även framöver inte efterlevs, har jag inga problem att återigen föreslå det mest uppenbara: förbjud kasinoreklam helt, skriver ATG:s vd Hasse Skarplöth. Foto: Britt-Mari Olsson

DEBATT. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) kallade i tisdags svenska spel- bolag till ett möte för att diskutera hur den skenande marknadsföringen av onlinespel ska begränsas.

Det är ett viktigt initiativ. Investeringar i spelreklam har ökat med 25–30 procent per år under en längre tid, och efter årsskiftet, då den nya spellagen trädde i kraft, har konkurrensen blivit knivskarp. Det låg liksom i korten när närmare 70 bolag skulle ut och slåss på samma marknad.

Den som är förvånad över mängden, och att volymen i spelreklamen skruvats upp, har inte gjort sin konsekvensanalys. Marknadsföringen ska vara måttfull enligt lagen, men mängd finns inte definierad någonstans.

I vår bransch liksom i de flesta branscher finns en självbevarelsedrift att göra reklam som folk gillar. Det är då det är lönsamt. Det är där man bygger sin basförsäljning. Även dålig reklam kan generera kunder på kort sikt, om den innehåller sockrade erbjudanden. Men över tid brukar det inte hålla.

Jag vill påstå att det är precis det vi ser nu. Vi ser en ruskig massa dålig reklam, såväl till innehåll som till volym. Människor reagerar, liksom även civilministern, som antytt att det kan bli tal om regelrätt reklamförbud.

Det är förståeligt, om än tråkigt, att vi alla dras över en kam.

Jag har personligen – såväl i riksdagen som i diverse remissrundor – föreslagit att spelformen skulle riskklassificeras genom åtgärder som begränsar marknadsföringen. Att kasino är ett högriskspel med ofta tungt säljdrivande reklam är ingen hemlighet. Jag var tydlig med att för min del fick det gärna förbjudas helt. Jag fick inget gehör för mitt förslag då, och nu är lagen, och reklamen, ett faktum.

Ministern har två myndigheter till sitt förfogande att säkerställa regelefterlevnad. Därtill har vi självreglering i form av Reklamombudsmannen, Spelbranschens riksorganisation, Sper, och Branschföreningen för Onlinespel, BOS.

Om reglerna även framöver inte efterlevs, har jag inga problem att återigen föreslå det mest uppenbara: förbjud kasinoreklam helt.

Då slipper vi mötas av sockrade erbjudanden om freespins, bonusar och snabba uttag. Låt oss helt enkelt värna om reklam som roar, mer än oroar.

Hasse Lord Skarplöth, vd ATG

Läs tidigare inlägg:

Förbud mot spelreklam är förhastat, Shekarabi 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer