FI:s regler låser in bolånekunder

DEBATT. Det skärpta amorteringskravet infördes av Finansinspektionen i mars 2018. Antalet månatliga bolåneansökningar hos oss, där kunder vill byta bolånebank från annan bank till SBAB, har minskat väsentligt under 2018 jämfört med 2017, skriver Klas Danielsson, vd för SBAB.

Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen vid presentationen av det skärpta amorteringskravet 2017.
Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen vid presentationen av det skärpta amorteringskravet 2017.Foto:Henrik Montgomery

Finansinspektionens amorteringskrav för hushåll med hög skuldsättning innebär en skärpning av amorteringskravet baserat på belåningsgrader, som trädde i kraft 2016. De nya reglerna innebär skärpta krav om vilken information om bolånetagaren som bankerna behöver ta hänsyn till när amorteringsnivån fastställs. Denna information ska bankerna tillhandahålla bolånekunderna genom ett så kallat amorteringsunderlag, vilket krävs för att kunna fullfölja flytt av bolån.

I en arbetsgrupp i Bankföreningen har bankerna tyvärr inte lyckats enas fullt ut om en enhetlig utformning av amorteringsunderlaget. Ett förslag till ett standardiserat underlag har tagits fram av SBAB, men det amorteringsunderlag som efter en kompromiss nu används av bankerna anser vi saknar väsentliga delar för att det ska ge den information som krävs för att följa regelverket i sin helhet och göra det så enkelt som möjligt för kund att flytta sitt bolån till ny bank. SBAB reserverade sig i arbetsgruppen för kompromissbeslutet om amorteringsunderlaget.

Bankerna har ett gemensamt ansvar att verka för ett högt förtroende, bland annat genom att konkurrensneutralt följa och förhålla sig till de regleringar som Finansinspektionen tar fram. Det ingår också i ansvaret att uppmärksamma och agera när tillämpningen av regleringar medför negativa konsekvenser för konsumenten och konkurrensen.

Betraktade som verktyg för att dämpa skuldsättningen ser vi att de nya amorteringsreglerna fyller sitt syfte då skuldsättningstillväxten nu minskar. Men det sker på bekostnad av transparensen och rörligheten på bankmarknaden, vilket drabbar bolånetagarna i form av för höga bolåneräntor.

En avgörande faktor som påverkar rörligheten och konkurrensen på bankmarknaden negativt är att amorteringsunderlaget inte enkelt går att hämta digitalt i internetbanken av kunden själv hos någon annan bolånebank än hos SBAB. Kunden måste i stället personligen kontakta sin bank, vilket gör att processen blir krånglig, tidskrävande och riskerar att förlängas till dess att kunden inte orkar försöka längre.

Att kundens befintliga bank dessutom ofta använder beställningen av amorteringsunderlagsblanketten till att övertala kunden att stanna kvar i banken, blir konkurrenshämmande och försvårar för mindre samt nya aktörer att ta sig in på bolånemarknaden. Dessutom minskar kundens möjligheter att fatta ett eget rationellt ekonomiskt beslut som inte påverkats av tillfälliga säljbudskap.

På SBAB har vi sett tydliga tecken på minskad rörlighet efter amorteringskraven. Antalet månatliga bolåneansökningar hos SBAB där kunder vill byta bolånebank från annan bank till SBAB har minskat väsentligt under 2018 jämfört med 2017.

Vår bedömning utifrån tusentals kundsamtal är att nedgången till övervägande del förklaras av att kunderna upplever att processen för att byta bank har blivit krångligare, samt att den befintliga banken försvårar byten genom att inte på ett enkelt sätt tillgängliggöra amorteringsunderlaget digitalt.

Då SBAB är den snabbast växande bolånebanken på marknaden och vår kundbas är relativt representativ för marknaden i stort, bedömer vi att denna minskade rörlighet inte är en isolerad företeelse utan ger en god bild av bolånemarknaden som helhet.

När resten av samhället och näringslivet blir alltmer digitaliserat och transparent är det uppseendeväckande att banker inom bolåneområdet motverkar utvecklingen. Företag som Netflix och Spotify har tydligt identifierat dagens konsumentbeteenden och kundbehov.

De låser inte in kunden med abonnemang som är krångliga att ta sig ur, utan lägger i stället alla resurser på att utveckla konkurrenskraftiga tjänster så att kunderna faktiskt ska vilja stanna kvar. Här finns mycket att lära för bankerna. Det finns inget som talar emot att alla banker gör det enkelt att byta bank genom att tillhandahålla amorteringsunderlaget digitalt och lättillgängligt i internetbanken.

SBAB föreslår följande åtgärder för ökad enkelhet, transparens och konkurrens på bolånemarknaden:

* Finansinspektionen bör bedöma och utvärdera hur väl nuvarande amorteringsunderlag, och SBAB:s förslag, möter upp mot regler, krav och behovet av informationsutbyte mellan banker.

* Finansinspektionen bör ställa krav på en enhetlig utformning av amorteringsunderlaget och vägleda bankerna vilken information som skall finnas i det.

* Alla banker måste tillhandahålla ett standardiserat amorteringsunderlag digitalt och enkelt åtkomligt i internetbanken.

 

Klas Danielsson, vd, SBAB


Innehåll från KIAAnnons

Kia presenterar nya elbilen EV6

100 procent eldrift, utrymmen för en hel familj och snabbladdning.

Nu startar förbokningen av crossovern Kia EV6 i Sverige.

Här är fakta och priser.

Världspremiär för Kia EV6 – så förbokar du online   

Kia EV6 lanseras senare i år – men redan nu går det att förboka den sydkoreanska tillverkarens nya elbil. EV6, som stödjer både 400V- och 800V-laddning, kan snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller få energi för tio mils körning på fyra och en halv minut.

– EV6 förkroppsligar det nya Kia. Den ger inspiration på varje resa med djärv design, innovativ teknik och spännande elektrisk prestanda, säger Kias vd Ho Sung Song.

Sportig GT-version

Den sportiga GT-versionen är fyrhjulsdriven och gör noll till hundra på 3,5 sekunder med en toppfart på 260 kilometer i timmen.

– GT-versionens kombination av enastående höghastighetsladdning och accelerationsprestanda som en supersportbil visar på vårt tekniska ledarskap, kommenterar Albert Biermann, chef för R&D Hyundai Motor Group.

Bilens laddningssystem är mer flexibelt jämfört med den tidigare generationens elbilar tack vare en integrerad laddningsstyrenhet som gör det möjligt att överföra energi från bilens högvoltsbatteri. V2L-funktionen kan leverera upp till 3,6 kW effekt, vilket kan komma väl till pass om man vill driva elektriska apparater, ladda elcyklar eller campingutrustning. Systemet kan också ladda en annan elbil om det skulle behövas – lite som en powerbank på hjul.

Inte heller när det gäller designspråket har Kia gjort några kompromisser vid skissbordet. Utformad för att leverera något utöver det vanliga i crossoverklassen erbjuder GT-versionen av EV6 en effektfull exteriör med högteknologiska funktioner. Kias klassiska tigernosgrill har i Kia EV6 övergått i ett utvecklat formspråk för den elektrifierade eran där strålkastarna visar ett sekventiellt och dynamiskt ljusmönster. 

Tack vare den platta elbilsarkitekturen med batteriet under golvet är kupén rymlig. De slankt utformade relaxsätena är tillverkade av återvunnen plast; motsvarande 111 PET-flaskor. Axelavståndet på 2 900 millimeter gör att innerutrymmena är jämförbara med en rymlig mellanklass-suv. 

 

AR-visning i skärmen

Displayen är lätt välvd och består av dubbla tolvtumsskärmar. Dessutom lockar Kia EV6 med AR-visning (augmented reality) i head up-displayen som projicerar grafik i vindrutan och skapar en illusion som gör att föraren bland annat ser varningar från förarassistanssystem eller vägledning via navigationen på marken framför bilen. På så sätt kan föraren ta till sig information snabbt och samtidigt hålla kvar uppmärksamheten på vägen.

Modellen med tvåhjulsdrift når en räckvidd på upp till 510 kilometer på en laddning.

De första som förhandsbokat sina bilar i Sverige kommer att få leveranser från och med oktober i år. 

Världspremiär för Kia EV6 – så förbokar du online   

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?