1515

Fastighetsägarna vill ta ansvar

Den konflikt som beskrivits i DI mellan fastighetsägare och lokalhyresgäster är olycklig. Fastighetsägarna är helt beroende av sina hyresgäster. Coronakrisen är en smäll för alla. Vi arbetar nu med olika modeller för att mildra effekterna, skriver Oskar Öholm, Fastighetsägarna i Stockholm.

Fastighetsägare är helt beroende av sina hyresgäster. Utan kunder finns ingen affär kvar, men hyran är också den enda intäkten en fastighetsägare har, skriver Oskar Öholm.
Fastighetsägare är helt beroende av sina hyresgäster. Utan kunder finns ingen affär kvar, men hyran är också den enda intäkten en fastighetsägare har, skriver Oskar Öholm.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Som företrädare för 4500 fastighetsägare i Stockholm är jag djupt oroad av hur Coronakrisen släcker ner stora delar av stadslivet – restauranger, hotell, handel, kultur- och nöjen. Varje konkurs gör staden mindre attraktiv och därför finns det ett ömsesidigt intresse hos fastighetsägare och hyresgäster att behålla så mycket som möjligt av stadens innehåll. Ambitionen måste vara att samarbeta för att minimera skadorna på Stockholm. Vår krisenkät visar att regionens fastighetsägare är redo att göra just det. 

Fastighetsägare står för stadens skelett, men det är livet på bottenvåningarna och det som händer i och mellan husen som skapar attraktivitet, dynamik och i förlängningen hela stadens framgång. Det gäller allra särskilt i Stockholm där strukturomvandlingen mot en mer upplevelsebaserad stad redan hunnit långt. Att fastighetsägare kan – och kommer – ta sin del av ansvaret för att minimera skadorna och bidra till återuppbyggnaden är därför självklart. Det är helt enkelt en överlevnadsfråga. 

Den konflikt som beskrivits i DI mellan fastighetsägare och lokalhyresgäster är därför olycklig. Fastighetsägare är helt beroende av sina hyresgäster. Utan kunder finns ingen affär kvar, men hyran är också den enda intäkten en fastighetsägare har. Jag vågar påstå att det inte finns en enda fastighetsägare som tror att Coronakrisen kommer att gå dem obemärkt förbi. Vår ambition som branschföreträdare är att vara en konstruktiv aktör för att minimera smittbekämpningens konsekvenser. Däremot måste det bygga på samarbete och samförstånd, lösningen kan inte handla om att ensidigt bara sluta betala hyran. 

Runt om i landet pågår samtal där fastighetsägare på olika sätt försöker hjälpa lokalhyresgäster att överbrygga effekterna av den akuta krisen. Vi har precis genomfört en stor medlemsenkät bland Stockholms fastighetsägare som bekräftar detta. Svaren visar att fastighetsägare både tar ansvar och i stor utsträckning försöker hjälpa till.  

Sju av tio fastighetsägare i Stockholms län uppger att de har minst en lokalhyresgäst som befinner sig i en svår situation till följd av minskad omsättning och efterföljande likviditetsproblem. Samma enkät visar att nästan tre fjärdedelar av fastighetsägarna redan vidtar, eller kommer att vidta åtgärder för att hjälpa till i det uppkomna läget. Bland åtgärderna märks saker som övergång från kvartalshyra till månadshyra, uppskov i olika former och även temporär hyresreduktion eller hyresfria perioder förekommer. 

Att staten nu aviserat ett krispaket riktat till lokalhyresgäster och fastighetsägare är välkommet, även om det är bekymmersamt att detaljerna och regelverket ser ut att dröja. Klart är dock att fastighetsägare i Stockholmsregionen inte har inväntat offentligt stöd utan snabbt och i stor utsträckning själva agerat för att stötta drabbade hyresgäster.  

Enkäten, med dryga 800 respondenter, visar också att fastighetsägare inte på något sätt är undantagna från krisens allvarliga effekter, eller att de skulle sakna krisinsikt. De flesta fastighetsägare är småföretagare och nästan 40 procent svarar att deras eget fastighetsbolag kommer att påverkas i stor omfattning av krisen. Vi ska heller inte glömma att bostadsrättsföreningar ofta har hyresintäkter från lokaler som en bärande del av sin ekonomi. Uteblir dessa kan dominoeffekter uppstå med dramatiska avgiftshöjningar som följd, inte minst i en bostadsrättstät stad som Stockholm. 

Den medlemsenkät vi genomfört är en ögonblicksbild, men den visar på både krisinsikt och ansvarstagande. Jag tror dessutom att det särskilt gäller i Stockholm eftersom krisen till sin natur slår hårdare mot städer. Vi ser nu hur allt det som är stadens attribut släcks ner i kampen mot smittspridningen. Det betyder att det som är vår styrka - tätheten, upplevelserna och mötesplatserna, i princip försvinner. Staden står kvar där, varenda byggnad, men det vi tänker på som stad och stadsliv slocknar. Det är allas vårt gemensamma ansvar att se till att så mycket som möjligt av staden kan leva kvar.

Oskar Öholm, vd Fastighetsägarna i Stockholm.


Innehåll från SolitaAnnons

Så kan data ge insikter som förbättrar hela verksamheten

Anssi Tikka, SVP Sales & Marketing på Solita.
Anssi Tikka, SVP Sales & Marketing på Solita.

Digitaliseringen av samhället har pågått för fullt det senaste decenniet men långt ifrån alla företag vet hur det nya digitala landskapet ska navigeras och hur den enorma mängden data bäst hanteras. IT-konsultföretaget Solita har kontor i flera europeiska länder och befinner sig mitt i en stadig tillväxtresa. Med ett helhetsperspektiv på den digitala utvecklingen hjälper de organisationer att bli datadrivna på riktigt. – Allt handlar om data, säger Anssi Tikka, SVP Sales & Marketing på Solita.

Solitas verksamhet består av över 1100 specialister inom digital transformation. Med bred kompetens och lång erfarenhet har de goda insikter i hur organisationer bäst hanterar, förvaltar och använder sin data för att skapa nya affärsmöjligheter.

– I och med de många processer och interaktioner som digitaliseringen av en organisation innebär, så skapas mer och mer data. Och ju mer data, desto viktigare är det med struktur. För 10-15 år sedan hade ett företag kanske 100 system. Idag är den siffran snarare 3 000, säger Anssi.

De olika systemen leder till att datan sprids ut över hela organisationen, något som på sikt blir allt mer ohållbart. Anssi liknar situationen vid ett bibliotek utan register.

– Att hantera en stor mängd osorterad data är en utmaning för företagen, men vi vill belysa möjligheterna det också innebär. När datan väl är konsoliderad och strukturerad kan man hitta nya insikter som förbättrar hela verksamheten, menar han.

Molntjänster en central del

I Solitas breda tjänsteportfölj är konsultation, utveckling och migration av molntjänster en central del. Digitaliseringen av organisationer har pågått under många år men att flytta data till molnet ansågs länge vara ett djärvt, nästan riskfyllt, steg. 

– Det var först för två-tre år sedan som företag började förstå de enorma affärsfördelar molnet har, som att det är smidigt, säkert och kostnadseffektivt. När sedan coronapandemin briserade och människor tog med sig kontoret hem har utvecklingen gått snabbt. Nu vill alla flytta till molnet, säger Anssi.

Viktigt med varaktig kompetens

Den digitala utvecklingens exponentiella framväxt ställer höga krav på kompetensen inom data, molninfrastruktur och andra IT-relaterade områden. 

– Det teknologiska landskapet förändras hela tiden och branschens utmaning är att hitta varaktig kompetens; jobbar man inom tech gäller det att hålla sig konstant uppdaterad. Här ligger Solita i framkant. Vi har gjort det här länge och har en bred förståelse för vad det innebär att vara datadriven – organisatoriskt, teknologiskt och inte minst ur ett mänskligt perspektiv, säger Anssi.

Ladda ner guiden ”Att leda och skapa en datadriven organisation” 

Ladda ner guiden ”En modern dataplattform - fundamentet i den datadrivna organisationen”

Om Solita

Solita är ett snabbväxande digitalt transformationsföretag som drivs av teknik, data och mänsklig insikt. Våra tjänster sträcker sig från strategi till affärsdesign, verksamhetsutveckling, digital utveckling, data, AI & analys, moln- och integrationstjänster. Solita grundades 1996 och sysselsätter nu över 1100 digitala affärsspecialister i Finland, Sverige, Estland, Tyskland, Danmark och Belgien. Vi hjälper företag och samhällen att förnya sig med effekter som varar.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Solita och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?