1515
Annons

EU-skatter riskerar stå Sverige dyrt

DEBATT. Regeringen tvärvänder och vill ge EU rätt att beskatta svenska medborgare.

Foto:Vidar Ruud

EU-minister Hans Dahlgren (S) försöker rättfärdiga lappkastet med att det krävs för att hålla tillbaka den svenska EU-avgiften efter brexit. Men regeringen skjuter sig själv i foten när den vill lämna över makt över skatterna till EU. Det kommer bara att leda till att svenska skattebetalare får betala mer och mer till EU. 

Regeringen ställer sig nu positiv till att 20 procent av intäkterna från EU:s utsläppshandel ska gå direkt till EU, liksom intäkterna från en ny EU-skatt på plastförpackningar. Det beräknas ge EU lite drygt 100 miljarder kronor i intäkter varje år. Och eftersom Sverige har kärnkraft och vattenkraft och återvinner mer plast än andra länder hoppas regeringen att vi kommer relativt lindrigt undan.

Det kanske låter smart, men det är raka motsatsen. Även om det skulle bli marginellt billigare till en början avhänder sig regeringen nämligen inflytande över hur mycket svenskarna får betala i framtiden. Om Sverige accepterar nya EU-skatter blir det svårare att säga nej när EU vill införa fler skatter på andra områden längre fram. 

Det faktum att alla medlemsstater måste vara överens i skattepolitiken är en av få saker som har hållit tillbaka kostnaderna på europeisk nivå över tid. De som kräver olika EU-skatter gör det bara för att slippa tvingas ta omvägen via regeringar och folkvalda i medlemsstaterna. Det är ju trots allt de som måste förklara för sina medborgare varför deras pengar behövs i EU. Det fungerar givetvis återhållande för EU:s utgifter.

Att regeringen byter fot här och nu blir än mer anmärkningsvärt mot bakgrund av de diskussioner som pågår runt om i Europa om att införa nya EU-skatter på områden som digitala tjänster, finansiella transaktioner och diverse miljöskatter. Stödet för den här typen av skatter har växt de senaste åren efter britternas minskade inflytande i EU-politiken och med Frankrikes president Emmanuel Macron som karismatisk banerförare. 

Nu gäller det att EU-nämnden sätter stopp för detta innan det är försent. Det finns frågor som inte lämpar sig för ett ökat samarbete inom EU. Skattepolitiken är ett sådant område, där det inte finns några mervärden att besluten fattas i Bryssel. Att flytta makt över skattepolitiken riskerar att stå svenska skattebetalare dyrt. Det är inte bara kortsiktigt att låta dagspolitiken styra principiellt viktiga frågor i tron att man kan tjäna på det. Det är direkt huvudlöst att utan debatt försöka ändra spelreglerna för hur EU kan beskatta svenska medborgare.

Christian Ekström, vd Skattebetalarnas förening

Läs svar från EU-minister Hans Dahlgren här. 

Läs replik från Skattebetalarna här. 


Innehåll från FujitsuAnnons

Vinn kampen om talangerna – med smart och stöttande arbetsplats

Mathias Åberg, chef för konceptet Work Life Shift vid Fujitsu Sweden.
Mathias Åberg, chef för konceptet Work Life Shift vid Fujitsu Sweden.

Efter två års pandemi kämpar många företag med att hitta formerna för det nya normala – en hybrid arbetsmodell som ger full flexibilitet för medarbetaren och driver verksamheten framåt i en snabbt föränderlig värld.

– Vi hjälper organisationer att skapa smarta digitala arbetsplatser för alla, både tjänstemän och personal i frontlinjen, säger Mathias Åberg, chef för konceptet Work Life Shift vid Fujitsu Sweden.

Läs mer om Fujitsu Work Life Shift

Pandemin har accelererat transformationen mot en hybrid värld där data, tillgångar och personal finns på alla möjliga platser. Det skapar nya möjligheter och utmaningar på våra arbetsplatser.

En källa till frustration är att företagens it-system ofta ligger spridda i flera olika miljöer. Det innebär en komplexitet som gör det svårt att dra nytta av systemen på ett smidigt sätt. I värsta fall blir de istället en distraktion som tar fokus från kärnuppdraget.

– Medarbetarna har ju valt sin arbetsgivare för att få jobba med något de tycker är spännande, utvecklande och roligt. Då vill de också känna att de bidrar och får fokusera på uppdraget som de är anställda för att utföra. Man vill till exempel inte sitta och tidrapportera i en massa krångliga system, eller behöva logga in på flera olika ställen för olika uppgifter, säger Mathias Åberg på Fujitsu Sweden.

Han leder företagets satsning på konceptet Work Life Shift, en hybrid arbetsmodell tänkt att ge alla medarbetare den flexibilitet de behöver i just sin roll och uppgift. Det gäller såväl läkaren som sitter på sängkanten med en patient, som butikspersonal som rör sig bland klädintresserade kunder för att prata mode och färgval.

– De vill inte vara låsta vid kassan för att ta betalt eller tvingas gå till en dator på kontoret för att få information, när de har som uppdrag att vara ute hos kunder eller vårdtagare och delge sin expertis i alla möjliga situationer. Vi hjälper företag att implementera en modern digital arbetsplats för hela organisationen, även personal i frontlinjen, så att de kan utveckla sin service och roll gentemot kund, säger Mathias Åberg.

Ökad delaktighet och engagemang

Det här är en typ av yrkesgrupper som länge varit lite förbisedd i digitaliseringen, menar han. Historiskt har mycket gjorts inom tillverkningsindustri med stöd av robotar och automation, och för tjänstemän med digitala stödverktyg.

– Nu slås de här två utvecklingsspåren ihop, vilket möjliggör leverans av lösningar till alla typer av roller. Med digitalt stöd som man har lätt tillgång till – oavsett om man använder en dator, surfplatta, smartwatch eller annan digital enhet – kan både tjänstemännen och frontlinjens experter utveckla affären och kundupplevelsen i just sin del av processen. Det ger ökad delaktighet och engagemang hos medarbetarna, vilket i förlängningen även driver kundernas engagemang, säger Mathias Åberg och poängterar att det här är avgörande i en tid då många branscher har svårt att hitta och behålla kompetens:

– Det gäller att förstå vad som verkligen engagerar medarbetarna, se till att ta vara på detta och låta specialisterna driva utvecklingen mot företagets uppsatta mål – utan onödiga tidstjuvar. Och det gör man bäst genom att ta bort repetitiva administrativa arbetsuppgifter, minska antalet system som man interagerar med och använda rätt kommunikationssätt och kanal för rätt budskap med hjälp av digitala samarbetsplattformar.

Kräver ett helhetsperspektiv

Lätt i teorin, men desto svårare att få till i praktiken, inte minst när oro i omvärlden gör att det som är rätt i dag kan vara fel imorgon. Företag behöver vara förberedda på att ställa om snabbt och fortsätta driva innovation för att öka sin konkurrenskraft även när förutsättningarna förändras. För vissa är det en överlevnadsfråga, vilket inte minst visade sig under pandemin då många företag tvingades ändra sina sätt att arbeta. Det har gett lärdomar att ta med sig inför kommande utmaningar.

En internationell undersökning som Fujitsu förra året genomförde i samarbete med Harvard Business Review visar till exempel att 89 procent av de tillfrågade förväntar sig att deras organisationer ska anta en hybrid arbetsmodell. 61 procent uppger att det varit en måttlig eller betydande utmaning att upprätthålla arbetsplatsrelationer under det senaste årets distansarbete. Och 46 procent förväntar sig att deras organisation framöver kommer att konfigurera om kontorets utformning.

– Avgörande för att lyckas är att se införandet av en modern digital arbetsplats som en förändringsresa – inte bara en teknik. Detta kräver ett helhetsperspektiv med fullt fokus på såväl människor som processer och företagskultur. Vi har verktyg och strategier för att bistå företag i den här resan, och gör ofta implementeringen tillsammans med HR-avdelningen, säger Mathias Åberg och framhåller fördelarna med att köpa en digital arbetsplats som tjänst:

– Det innebär att vi som leverantör tar över en stor del av det tekniska underhållet av infrastrukturen, och ser till att hålla den uppdaterad i en moder molnmiljö som säkerställer att informationen är skyddad på rätt sätt. Företagens egna it-avdelningar kan då använda den frigjorda tiden till att fokusera mer på de applikationer som skapar värde för kunden.

Läs mer om Fujitsu Work Life Shift  

 

Mer från Fujitsu

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fujitsu och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?