1515

EU-skatter riskerar stå Sverige dyrt

DEBATT. Regeringen tvärvänder och vill ge EU rätt att beskatta svenska medborgare.

Foto:Vidar Ruud

EU-minister Hans Dahlgren (S) försöker rättfärdiga lappkastet med att det krävs för att hålla tillbaka den svenska EU-avgiften efter brexit. Men regeringen skjuter sig själv i foten när den vill lämna över makt över skatterna till EU. Det kommer bara att leda till att svenska skattebetalare får betala mer och mer till EU. 

Regeringen ställer sig nu positiv till att 20 procent av intäkterna från EU:s utsläppshandel ska gå direkt till EU, liksom intäkterna från en ny EU-skatt på plastförpackningar. Det beräknas ge EU lite drygt 100 miljarder kronor i intäkter varje år. Och eftersom Sverige har kärnkraft och vattenkraft och återvinner mer plast än andra länder hoppas regeringen att vi kommer relativt lindrigt undan.

Det kanske låter smart, men det är raka motsatsen. Även om det skulle bli marginellt billigare till en början avhänder sig regeringen nämligen inflytande över hur mycket svenskarna får betala i framtiden. Om Sverige accepterar nya EU-skatter blir det svårare att säga nej när EU vill införa fler skatter på andra områden längre fram. 

Det faktum att alla medlemsstater måste vara överens i skattepolitiken är en av få saker som har hållit tillbaka kostnaderna på europeisk nivå över tid. De som kräver olika EU-skatter gör det bara för att slippa tvingas ta omvägen via regeringar och folkvalda i medlemsstaterna. Det är ju trots allt de som måste förklara för sina medborgare varför deras pengar behövs i EU. Det fungerar givetvis återhållande för EU:s utgifter.

Att regeringen byter fot här och nu blir än mer anmärkningsvärt mot bakgrund av de diskussioner som pågår runt om i Europa om att införa nya EU-skatter på områden som digitala tjänster, finansiella transaktioner och diverse miljöskatter. Stödet för den här typen av skatter har växt de senaste åren efter britternas minskade inflytande i EU-politiken och med Frankrikes president Emmanuel Macron som karismatisk banerförare. 

Nu gäller det att EU-nämnden sätter stopp för detta innan det är försent. Det finns frågor som inte lämpar sig för ett ökat samarbete inom EU. Skattepolitiken är ett sådant område, där det inte finns några mervärden att besluten fattas i Bryssel. Att flytta makt över skattepolitiken riskerar att stå svenska skattebetalare dyrt. Det är inte bara kortsiktigt att låta dagspolitiken styra principiellt viktiga frågor i tron att man kan tjäna på det. Det är direkt huvudlöst att utan debatt försöka ändra spelreglerna för hur EU kan beskatta svenska medborgare.

Christian Ekström, vd Skattebetalarnas förening

Läs svar från EU-minister Hans Dahlgren här. 

Läs replik från Skattebetalarna här. 


Innehåll från PolestarAnnons

Eldrivna Polestar 2 släpps i nya versioner – här är nyheterna

Standard Range Single Motor. Long Range Single Motor. Och Long Range Dual Motor.

Eldrivna Polestar 2 kommer nu i flera nya versioner.

Det handlar om olika batteripaket, två- eller fyrhjulsdrift och nya möjligheter för kunderna att själva skapa personliga konfigurationer.

Dessutom: en lägre prislapp på instegsversionen.

Upptäck och designa din Polestar 2 här!  

Längre räckvidd är en av nyheterna när Polestar öppnar upp för nya konfigurationer av prestandabilen Polestar 2. För versionen Long Range Single Motor som har det stora batteripaketet på 78 kWh och framhjulsdrift anges den maximala räckvidden till 515–540 kilometer beroende på utrustning. 

Samma batteripaket sitter i versionen Long Range Dual Motor Long. Som namnet antyder har den två elmotorer. En har monterats på framaxeln och en på bakaxeln, vilket gör modellen är fyrhjulsdriven. De två motorerna ger tillsammans 408 hästkrafter och accelerationen 0–100 km/h anges till under 5 sekunder. 

Den nya instegsversionen av Polestar 2 heter Standard Range Single Motor. Här finns en elmotor på 224 hästkrafter och ett batteripaket på 64 kWh som ger bilen en räckvidd på upp till 44 mil. 

De fyrhjulsdrivna versionerna av Polestar 2 går att beställa med ett så kallat Performance Pack. Det innebär att de redan vassare köregenskaper blir ännu lite bättre, tack vare stora bromsar från Brembo, smidda 20-tumsfälgar och justerbara stötdämpare från den svenska tillverkaren Öhlins. 

Andra tillval är bland annat läderklädsel, metalliclack och dragkrok som går att välja till alla versioner av Polestar 2. 

Instegsversionen Polestar 2 Standard Range Single Motor med 64 kWh-batteri, 224 hk och räckvidd på 42–44 mil kostar från 489 000 kr. 

Upptäck och designa din Polestar 2 här!  

Mer från Polestar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Polestar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?