1515
Annons

EU och finansmarknaden kan göra dubbelspår mellan Oslo-Göteborg till verklighet

Dubbelspår Oslo-Göteborg kommer korta restiden mellan städerna, men även bana väg för klimatvänliga godstransporter. Idag går det väsentligt snabbare att köra bil än att ta tåget. Ett godståg tar dubbelt så lång tid som en lastbil som kör längs E6:an. Det är klimatet och miljön som förlorar när rälsen väljs bort, skriver företrädare för Göteborg och Oslo.

Järnvägen mellan Oslo-Göteborg är en flaskhals som hindrar förverkligandet av ett grönt ekonomiskt kraftcentrum i norra Europa.
Järnvägen mellan Oslo-Göteborg är en flaskhals som hindrar förverkligandet av ett grönt ekonomiskt kraftcentrum i norra Europa.Foto:Kallestad, Gorm

Både Sverige och Norge står inför antagande av nya transportplaner som reglerar infrastrukturinvesteringar de kommande tolv åren. Att satsa på sträckan Göteborg-Oslo skulle vara en viktig investering för klimatet och miljön, för städer och kommuner längs sträckningen och för hela Europa. Därför är det viktigt att uppmärksamma de stora möjligheter som finns med bla EU-finansiering. Infrastruktur för transport av gods och människor behöver inte finansieras genom en budget som klubbas i Riksdagen. Finansiering kan lösas genom lån och genom stöd från EU. De politiska besluten bör fokusera på vilka infrastrukturprojekt vi behöver prioritera för att säkra ekonomisk och hållbar utveckling på sikt. Det är i den kontexten vi ska se dubbelspårig järnväg mellan Göteborg och Oslo. 

Dubbelspår Oslo-Göteborg är en nödvändig del av en upprustad infrastruktur i Sverige och kommer vara en lönsam prioritering, dels ur ett klimat- och miljöperspektiv och dels ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. 12 miljoner människor bor längs sträckan mellan Oslo och Hamburg. Flera viktiga knytpunkter, så som Göteborg, Malmö och Köpenhamn finns längs vägen. Enligt globala mått så är dessa mindre städer, men tillsammans utgör de en attraktiv megaregion för kvalificerad arbetskraft, ett konkurrenskraftigt näringsliv och gröna investeringar. Järnvägen mellan Oslo-Göteborg är dessvärre en flaskhals som hindrar förverkligandet av ett grönt ekonomiskt kraftcentrum i norra Europa. 

Dubbelspår Oslo-Göteborg kommer korta restiden mellan städerna, men även bana väg för klimatvänliga godstransporter. Idag går det väsentligt snabbare att köra bil än att ta tåget. Ett godståg tar dubbelt så lång tid som en lastbil som kör längs E6an. Det är klimatet och miljön som förlorar när rälsen väljs bort. Korridoren transporterar mer gods än någon annan gränsöverskridande sträckning i Europa. Höjda koldioxidavgifter har gjort tågtrafiken mer attraktiv och både transportköpare och logistik- och transportaktörer efterfrågar förbättrade förutsättningar för att flytta godstransporter från väg till räls. Idag kör transportföretaget Schenker varje vecka åtta tåg med fisk från Narvik genom Sverige till Oslo. I Oslo lastas fisken om till lastbil och flyg, istället för att fortsätta längs med en utsläppsfri och elektrisk järnväg. Bättre godstransporter ut från Norge kommer gagna hela landet. Göteborgs hamn hanterar 70 procent av all godsexport från Norge.  

Järnvägsförbindelsen mellan Danmark och Sverige över Öresundsbron finansierades genom lån från kapitalmarknaden. Från början hade den gränsöverskridande förbindelsen lågt stöd bland allmänheten i båda länder. Varken den danska eller svenska regeringen ville finansiera projektet. Istället etablerades ett dansk-svenskt företag och statliga garantier från Riksgälden och danska Nationalbanken säkrades. Tack vare det fick A/S Øresund ett lån med låg ränta, trots projektets höga risk. Öresundsförbindelsen kunde därefter börja förverkligas. Idag återbetalas lånet främst genom intäkter från biltrafiken. Finansieringen av bron kom alltså varken från svenska eller danska skattebetalares fickor – utan från finansmarknaden. 

Den 18 km långa Fehmarn Bält-förbindelsen möjliggörs nu på samma sätt. Från 2029 så kommer Danmark och Tyskland knytas samman genom en tågtur på sju minuter. Resetiden från Köpenhamn till Hamburg blir ynka två och en halv timme. EU bistår med miljardbelopp till projektet genom Connecting Europe Facility (CEF), ett finansieringsinstrument för utbyggd infrastruktur och gränsöverskridande transportprojekt som av olika anledningar inte kan finansieras på nationell nivå, eller som är för omfattande för att de ska kunna genomföras enbart genom privat finansiering. Ett dubbelspår mellan Oslo-Göteborg uppfyller dessa kriterier

Under ett webbinarium som arrangerades av String den 23 mars så bekräftade Mikkel Hemmingsen, VD för holdingbolaget Sund og Bælt som äger Öresundsbron och Fehmarn Bält-förbindelsen, att inget av dessa nödvändiga infrastrukturprojekt skulle ha genomförts om pengarna tvunget skulle komma från statskassan. När Stora Bältbron öppnade var över hälften av de danska medborgarna emot projektet. Idag tycker bara en procent att förbindelsen var en dålig idé

Det är hög tid att vi drar lärdomar av vår granne Danmark. De har tjänat pengar på gränsöverskridande transporter sedan de på 1400-talet krävde tull av alla icke-danska skepp som passerade Öresund. Pengar som gick rätt ner i statskassan. Idag är förbindelsen över Öresund öppen för alla, samtidigt som broavgiften används för att återbetala ett lån med statlig garanti från Sverige och Danmark. Om vi ska förverkliga en sammankoppling mellan Sverige och Norge och resten av Europa så måste vi blicka mot nya finansieringsmodeller. 

Axel Josefson

Kommunstyrelsens ordförande, Göteborg Stad

Kristina Jonäng

Ordförande regionutvecklingsnämnden Västra Götalandsregionen

Vegar Andersen

Byrådssekretær for næring og eierskap, Oslo Kommune

Olav Skinnes

Fylkesråd for Samferdsel, Viken Fylkeskommune

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?