Elevråden: Vinstbegränsning fel åtgärd för oss elever

DEBATT. Valfriheten i skolan är önskvärd och många elever är nöjda både i fristående och kommunala skolor. Men skolans problem kommer inte att lösas genom regeringens och Vänsterpartiets lagförslag om vinstbegränsning, skriver Jakob Amnér, Sveriges elevråd – SVEA.

FEL FOKUS FÖR ELEVERNA. Sveriges elevråd – SVEA – motsätter sig förslaget om vinstbegränsning i skolans värld. På bilden organisationens ordförande Jakob Amnér.
FEL FOKUS FÖR ELEVERNA. Sveriges elevråd – SVEA – motsätter sig förslaget om vinstbegränsning i skolans värld. På bilden organisationens ordförande Jakob Amnér.

I fredags lade regeringen och Vänsterpartiet fram sitt lösningsförslag på ett problem som stått i centrum för svensk välfärdsdebatt under lång tid. Som svar på att välfärdsbolag och deras ägare tar ut höga vinster på sina verksamheter, vill nu regeringen och Vänsterpartiet att dessa vinster ska begränsas och återinvesteras i verksamheten genom ett vinsttak. Vi ser det som självklart att vinst aldrig ska få gå före kvalitet i undervisningen eller arbetsmiljön i skolan. Vi tror dock att regeringens och Vänsterpartiets förslaget har fel fokus, och att det snarare är reformering av skolpengen som måste till för den önskade effekten.

I Sverige finns många bra skolor. Vissa är kommunala och vissa är fristående. I grunden tror vi valfriheten är bra och många elever är väldigt nöjda samt lyckas bra, både i fristående och kommunala skolor. Men tyvärr finns också många skolor med problem, svårigheter och behov av extra stöd. Samtidigt som vinster kan plockas ut av vissa, råder det en enorm brist på ekonomiska resurser hos andra. Slutsatsen är alltså att jämlikheten brister och för att komma åt det problemet tror vi förslaget om vinsttak kommer ha lite effekt.

Dagens finansieringsmodell bygger på en skolpeng som utgörs av ett grundbelopp för varje elev och ett tilläggsbelopp för elever i behov av särskilt stöd. Summan är densamma vare sig det gäller en kommunal eller fristående skola, men hur den spenderas är helt upp till huvudmannen. På samma sätt som fristående och kommunala skolor spelar på lika villkor vad gäller finansiering, ställs även samma krav på verksamhet och kvalitet. Det är alltså beroende på hur effektivt skolan drivs som avgör vinsten, vilket i sig inte är nödvändigtvis är negativt så länge effektivisering inte är likställt med sämre arbetsmiljö och kvalitet i undervisningen. Tvärtemot, så bidrar det i stället till mindre slöseri av allmänna medel och eventuellt även ett bättre helhetsresultat.

Problematiken i dag bygger på att effektiviseringen inte sker på rätt sätt. Som systemet är format blir i stället elevsammansättningen alltmer homogen sett till socioekonomiska förutsättningar och akademiska ambitioner. Vi ser också hur pengar som är ämnade för att stärka skolans kvalitet och elevers lärande i vissa fall försvinner ur systemet som vinst.

Regeringens förslag om vinsttak blir ingen garanti för att pengarna faktiskt går till det de är ämnade för. Det öppnar inte heller för en omfördelning av medel till skolor med svårare förutsättningar och större behov. Till skillnad från regeringens och Vänsterpartiets förslag ser vi att resurserna måste fördelas utifrån en modell som sätter verksamhetens förutsättningar och behov i centrum.

Vi vill se ett system som upprätthåller en rik mängd skolor för elever att välja mellan. Där enskilda skolor inte får resurser utifrån en per-capita-modell, utan i stället får resurser som i större utsträckning motsvarar utgifterna. Ett system som fortsatt ger goda förutsättningar för flera olika aktörer att driva skolor men som heller inte ger utrymme att sätta vinster före kvalitet.

För att nå målsättningen med skolans uppdrag om att ge alla elever samma förutsättningar för livet, måste finansiering vara behovsstyrd och kompensera för de olika förutsättningar skolorna och eleverna jobbar efter, däribland socioekonomiska faktorer.

Ambitionen att säkerställa kvalitet före vinst är alltså välkommen, men regeringen och Vänsterpartiet är fel ute när de tror att ett vinsttak är lösningen.


Jakob Amnér, förbundsordförande, Sveriges elevråd – SVEA


Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Nu kan du även köpa din bil online

Att handla varor online har blivit en naturlig del av vår vardag, inte minst nu under pandemin. 

Men kan man köpa sin bil på nätet? 

Javisst! Så här enkelt är det.

Här kan du välja ut din drömbil!  

Det finns många fördelar för den som väljer att köpa sin nya bil online. Du kan till exempel själv välja tid och plats för ditt köp utan att behöva tänka på några öppettider, du kan i lugn och ro utrusta din egen drömbil och du kan göra det tillsammans med vem eller vilka du vill. 

Provkörning innan köp

För många är det viktigt att få provköra en modell innan köp. Det bokas enkelt hos någon av Mercedes-Benz agenter fysiskt eller online och efteråt kan man gå hem och smälta sina intryck innan man slutför sin konfiguration och klickar sig vidare på nätet. 

Bilen som beställts online lämnas sen ut hos din valda agent och du får en personlig genomgång av den innan det är dags att köra iväg med din nya Mercedes-Benz.

Så funkar det att beställa en Mercedes-Benz online

1. Välj din drömbil

Bläddra i Online Store och hitta den bil som passar dig bäst – välj mellan tusentals bilar som finns redo för leverans.

2. Tillval och finansiering

Lägg till vinterhjul och få dem inkluderade i din månadskostnad. För ytterligare tillval kontaktar du kundservice så hjälper de till. Hitta därefter det finansieringsalternativ som passar dig bäst, du väljer själv om du vill låna eller leasa i 12, 24 eller 36 månader och du kan även välja att betala kontant. 

Via tjänsten Produktkompassen hittar du en finansiering som passar dina behov och via Onlinekalkylatorn kan du beräkna din månadskostnad om du föredrar att låna pengar.

3. Kunduppgifter och leveransställe

Logga in eller skapa ett konto för att fortsätta med din beställning online. Fyll i personlig information och välj den Mercedes-Benz agent där du vill hämta ut din bil. (Gästlogin finns också tillgängligt)

4. Identifiering och kreditansökan

Identifiera dig med BankID och ansök om kredit direkt. Vid ett godkänt kreditbeslut skickas avtalshandlingarna till dig för elektronisk signering.

5. Signatur och upphämtning

Avtalshandlingar skickas till din angivna e-post och måste signeras inom 48 timmar för att beställningen ska vara giltig. Därefter får du en orderbekräftelse och din valda Mercedes-Benz agent kommer sedan kontakta dig för att boka tid och datum för upphämtning av din nya Mercedes. 

6. Kör hem i din nya Mercedes-Benz

Din Mercedes-Benz agent hjälper dig att lära känna din nya bil. Därefter återstår det bara för dig att sätta dig bakom ratten och uppleva din nya Mercedes.

Boka en provkörning här  

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?