Annons

Elektrifiering kräver en regering

DEBATT. För att Sverige ska nå klimatmålen måste transportsektorn minska sina utsläpp dramatiskt. Sverige behöver få en handlingskraftig regering som kan driva arbetet framåt med elektrifiering av fordonsflottan, skriver Volkswagen personbilars Sverigechef Sten Forsberg och Power Circles vd Olle Johansson.

Under valrörelsen lovade alla partier utom Vänsterpartiet satsningar på utbyggd laddinfrastruktur med fler laddstolpar för elbilar. Sverige behöver få en handlingskraftig regering som kan driva arbetet framåt med elektrifiering av fordonsflottan. Senast 2030 ska klimatutsläppen från fordonstrafiken ha minskat med 70 procent, vilket kräver att andelen sålda elfordon ökar snabbt. Det kommer inte att ske av sig självt utan kräver att alla parter är med och driver på.

Över 90 procent av de nya bilar som säljs är fortfarande bensin- och dieselbilar. Merparten av dessa kommer att rulla en bit efter 2030. Det är alltså viktigt med incitament för att få upp andelen fossilfria bilar. Köparna vill göra ett bra miljöval, men tänker också ekonomiskt. Några incitament finns redan – det nya bonus-malus-systemet innebär att den som köper en ny elbil numera får upp till 60.000 kronor i inköpspremie, vilket är en tydlig signal till marknaden.

Men politiken får inte stanna vid detta. Det finns barnsjukdomar i bonus-malus-systemet som omgående behöver rättas till, det behövs en mer effektiv satsning på laddinfrastruktur och det behövs beslut så att den offentliga upphandlingen stöder elektrifieringen.

Den senaste tiden har det exporterats cirka 100 elbilar per månad till Norge. Det låter inte mycket, men det motsvarar omkring en tredjedel av de elbilar som såldes i Sverige för ett par år sedan. Gränshandel med begagnade bilar kan låta oproblematiskt och är det oftast också.

Men när det gäller laddbara bilar innebär det att svenska skattebetalare finansierar nyförsäljningen via bonussystemet. Men bilarna rullar bara något år i Sverige innan de exporteras. De klimatanpassade elbilarna når aldrig svenska begagnatköpare. Problemet växer eftersom exporten av begagnade elbilar ökar efter hand som försäljningen av nya elbilar ökar.

Det som får svenskarna att förlora kampen mot utländska begagnatköpare är en svag krona och i fallet med Norge höga försäljningsskatter på nya bilar, vilket gör lätt begagnade elbilar från Sverige heta på den norska marknaden. Eftersom vi i Sverige inte råder över andra länders bilskatter måste vi titta på lösningar här hemma.

Förutom att hoppas på en starkare valuta kan vi göra begagnade elbilar mer attraktiva för svenska köpare samt justera kraven för att få ta del av bonusen. Bonus-malus systemet saknar incitament för svenska begagnatköpare. Det behövs förändringar som rättar till det, exempelvis förmånliga parkeringsregler och lägre trängselskatt för bonusbilar, vilket skulle höja begagnatvärdet i Sverige. Det brådskar att rätta till problemet eftersom rådande ordning riskerar att undergräva förtroendet för bonus-malus.

Bra laddinfrastruktur i hela landet är viktigt för att få såväl nybilsmarknaden som andrahandsmarknaden att ställa om till eldrift. Utbyggnaden av laddinfrastruktur behöver öka och det är glädjande att nästan alla partier tog upp det i valrörelsen.

Partiernas förslag skiljer sig åt, vissa föreslår satsningar längs större vägar medan andra vill bygga ut på annat sätt. Men utan en regering på plats blir inga nya initiativ genomförda. De åtgärder som redan är beslutade är välkomna, men räcker inte, exempelvis behöver stödet för hemmaladdning effektiviseras.

De första sex månaderna var det bara knappt 800 som beviljades ladda hemma-stöd av Naturvårdsverket. Det är en alltför låg takt. På samma tid fick vi på Volkswagen ut 3.000 laddboxar med ett erbjudande till elbilsköpare.

Nästa regering behöver vända på alla stenar för att förbättra laddningsmöjligheterna. De flesta laddar sin elbil hemma och utan bra möjligheter att göra det är det svårt att övertyga konsumenter att ta steget till elbil. Flerbostadshus är problematiska och det finns alltför många exempel på boende i bostadsrättsföreningar som nekas möjlighet att ladda. Detta måste vara ett prioriterat område för nästa regering att ta tag i.

Boverket utreder delvis frågan i samband med att EU-direktivet om byggnaders energiprestanda ska implementeras, men avseende laddning är direktivets ambitionsnivå för låg.

Nästa regering bör också besluta att en miljöbil är samma sak som en bonusbil, det vill säga elbilar, laddhybrider och gasbilar som får statligt stöd inom bonus-malus-systemet. Den offentliga upphandlingen ska utgå från denna definition. Statliga organ bör gå före och köpa bilar enligt definitionen. Svenska kommuner och landsting är också viktigt aktörer för att öka tempot i omställningen.

De nyheter om klimatfrågan som har kommit fram under hösten, bland annat den senaste IPCC-rapporten, ger stöd för att alla fossilfria tekniker måste accelerera. Tack vare elmotorns effektivitet och den ökande förnybara elproduktionen skapar elektrifiering stor miljönytta, som ökar över tid i takt med energisektorns omställning och grönare batteritillverkning. På resan mot att uppnå transportsektorns utsläppsmål till 2030 finns ingen tid att förspilla.

 

Sten Forsberg, chef, Volkswagen Personbilar Sverige

Olle Johansson, vd, Power Circle


Innehåll från ScriveAnnons

Svenska tillväxtbolaget slår hål på myter om e-signering

Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.
Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.

Trenden är tydlig – att signera avtal med ett klick lockar både stora och små företag.

Samtidigt finns det fortfarande många myter och missuppfattningar kring e-signering.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här 

När Scrive drog igång sin verksamhet 2010 hade digitaliseringen inte fått sitt ordentliga genombrott i Sverige. För det svenskägda bolaget krävdes det enträget arbete för att övertyga kunderna om att e-signaturen faktiskt hade kommit för att stanna.

– Marknaden började mogna på allvar 2016 och i dag är det inte längre en frågeställning om en elektronisk underskrift är juridiskt bindande eller inte, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Samtidigt tvekar vissa kunder fortfarande kring säkerhetsaspekten. Farhågan är att e-signeringsverktyget som gör det möjligt att signera avtal och många andra typer av dokument med hjälp av några tangentklick helt enkelt inte är tillförlitligt.

– Men det är bättre och säkrare att använda Scrive och e-signering än att underteckna avtal och kontrakt på ett fysiskt utskrivet papper. Det har alltid varit juridiskt möjligt att signera dokument elektroniskt men det är först nu marknaden vågar, säger Viktor Wrede.

Lämpar sig väl även för småföretag

En vanlig missuppfattning är att e-signeringstjänster enbart passar bolag med stora volymer av avtal och dokument. På sin kundlista har visserligen Scrive flertalet globala bolag med verksamheter i många länder.

– Men vi finns till för alla, stora som små. Tjänsten gör att även småföretagarnas arbetstillvaro underlättas, att de sparar tid och att de därmed kan göra fler affärer. Behoven finns i alla sorters bolag. Varje år ska exempelvis något styrelseprotokoll, en årsredovisning och ett stämmoprotokoll undertecknas, säger Viktor Wrede.

En annan myt, konstaterar han, är att elektroniskt underskrivna dokument i högre grad riskerar att hamna i fel händer. I verkligheten är det snarare tvärtom.

– Genom vår lösning kan företagen digitalisera alla kontrakt och sedan lagra dem virtuellt. På så sätt kan både chefer och anställda komma åt alla sina kontrakt från butikerna och kontoren med en enkel knapptryckning men åtkomst för utomstående är förstås skyddad, säger Viktor Wrede.

Minskad risk att slarva bort dokument

Följdeffekten blir snabbare kundservice, bättre skydd mot bedrägerier och ett betydligt bättre system för säker förvaring av kontrakt.

– Och risken för att du som företagare ska tappa bort dokument är obefintlig. Du får helt enkelt bättre koll. Du slipper att gå runt i arkivrum och leta reda på rätt avtal, dokument och offerter. Den här typen av minskad administrationstid gör att företagen kan effektivisera sina verksamheter – och därmed göra fler affärer.

Dessutom, påpekar Viktor Wrede, kan ett ökat fokus på elektroniska underskriften ge bättre lönsamhet.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter.

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när det egentligen finns pengar att spara i förlorade affärer för att administrationstiden slukar tid.

– Nettoeffekten av att gå över till e-signering är i princip alltid positiv för våra kunder, säger Viktor Wrede.

Här kan du testa Scrive gratis 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?