ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Valet 2018

Elektrifiering kräver en regering

DEBATT. För att Sverige ska nå klimatmålen måste transportsektorn minska sina utsläpp dramatiskt. Sverige behöver få en handlingskraftig regering som kan driva arbetet framåt med elektrifiering av fordonsflottan, skriver Volkswagen personbilars Sverigechef Sten Forsberg och Power Circles vd Olle Johansson.

Under valrörelsen lovade alla partier utom Vänsterpartiet satsningar på utbyggd laddinfrastruktur med fler laddstolpar för elbilar. Sverige behöver få en handlingskraftig regering som kan driva arbetet framåt med elektrifiering av fordonsflottan. Senast 2030 ska klimatutsläppen från fordonstrafiken ha minskat med 70 procent, vilket kräver att andelen sålda elfordon ökar snabbt. Det kommer inte att ske av sig självt utan kräver att alla parter är med och driver på.

Över 90 procent av de nya bilar som säljs är fortfarande bensin- och dieselbilar. Merparten av dessa kommer att rulla en bit efter 2030. Det är alltså viktigt med incitament för att få upp andelen fossilfria bilar. Köparna vill göra ett bra miljöval, men tänker också ekonomiskt. Några incitament finns redan – det nya bonus-malus-systemet innebär att den som köper en ny elbil numera får upp till 60.000 kronor i inköpspremie, vilket är en tydlig signal till marknaden.

Men politiken får inte stanna vid detta. Det finns barnsjukdomar i bonus-malus-systemet som omgående behöver rättas till, det behövs en mer effektiv satsning på laddinfrastruktur och det behövs beslut så att den offentliga upphandlingen stöder elektrifieringen.

Den senaste tiden har det exporterats cirka 100 elbilar per månad till Norge. Det låter inte mycket, men det motsvarar omkring en tredjedel av de elbilar som såldes i Sverige för ett par år sedan. Gränshandel med begagnade bilar kan låta oproblematiskt och är det oftast också.

Men när det gäller laddbara bilar innebär det att svenska skattebetalare finansierar nyförsäljningen via bonussystemet. Men bilarna rullar bara något år i Sverige innan de exporteras. De klimatanpassade elbilarna når aldrig svenska begagnatköpare. Problemet växer eftersom exporten av begagnade elbilar ökar efter hand som försäljningen av nya elbilar ökar.

Det som får svenskarna att förlora kampen mot utländska begagnatköpare är en svag krona och i fallet med Norge höga försäljningsskatter på nya bilar, vilket gör lätt begagnade elbilar från Sverige heta på den norska marknaden. Eftersom vi i Sverige inte råder över andra länders bilskatter måste vi titta på lösningar här hemma.

Förutom att hoppas på en starkare valuta kan vi göra begagnade elbilar mer attraktiva för svenska köpare samt justera kraven för att få ta del av bonusen. Bonus-malus systemet saknar incitament för svenska begagnatköpare. Det behövs förändringar som rättar till det, exempelvis förmånliga parkeringsregler och lägre trängselskatt för bonusbilar, vilket skulle höja begagnatvärdet i Sverige. Det brådskar att rätta till problemet eftersom rådande ordning riskerar att undergräva förtroendet för bonus-malus.

Bra laddinfrastruktur i hela landet är viktigt för att få såväl nybilsmarknaden som andrahandsmarknaden att ställa om till eldrift. Utbyggnaden av laddinfrastruktur behöver öka och det är glädjande att nästan alla partier tog upp det i valrörelsen.

Partiernas förslag skiljer sig åt, vissa föreslår satsningar längs större vägar medan andra vill bygga ut på annat sätt. Men utan en regering på plats blir inga nya initiativ genomförda. De åtgärder som redan är beslutade är välkomna, men räcker inte, exempelvis behöver stödet för hemmaladdning effektiviseras.

De första sex månaderna var det bara knappt 800 som beviljades ladda hemma-stöd av Naturvårdsverket. Det är en alltför låg takt. På samma tid fick vi på Volkswagen ut 3.000 laddboxar med ett erbjudande till elbilsköpare.

Nästa regering behöver vända på alla stenar för att förbättra laddningsmöjligheterna. De flesta laddar sin elbil hemma och utan bra möjligheter att göra det är det svårt att övertyga konsumenter att ta steget till elbil. Flerbostadshus är problematiska och det finns alltför många exempel på boende i bostadsrättsföreningar som nekas möjlighet att ladda. Detta måste vara ett prioriterat område för nästa regering att ta tag i.

Boverket utreder delvis frågan i samband med att EU-direktivet om byggnaders energiprestanda ska implementeras, men avseende laddning är direktivets ambitionsnivå för låg.

Nästa regering bör också besluta att en miljöbil är samma sak som en bonusbil, det vill säga elbilar, laddhybrider och gasbilar som får statligt stöd inom bonus-malus-systemet. Den offentliga upphandlingen ska utgå från denna definition. Statliga organ bör gå före och köpa bilar enligt definitionen. Svenska kommuner och landsting är också viktigt aktörer för att öka tempot i omställningen.

De nyheter om klimatfrågan som har kommit fram under hösten, bland annat den senaste IPCC-rapporten, ger stöd för att alla fossilfria tekniker måste accelerera. Tack vare elmotorns effektivitet och den ökande förnybara elproduktionen skapar elektrifiering stor miljönytta, som ökar över tid i takt med energisektorns omställning och grönare batteritillverkning. På resan mot att uppnå transportsektorns utsläppsmål till 2030 finns ingen tid att förspilla.

 

Sten Forsberg, chef, Volkswagen Personbilar Sverige

Olle Johansson, vd, Power Circle

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer