1515

Dödläget kring molnet hindrar välfärdens utveckling

Digitaliseringen erbjuder stora möjligheter att både förbättra och effektivisera svensk välfärd. Men det juridiska dödläget kring molntjänster utgör ett betydande hinder. Regeringen måste agera nu för att lösa det, skriver företrädare för SKR.

Den digitala utvecklingen går fort framåt i samhället. Även inom offentlig sektor har digitaliseringen snabbspolats under pandemin. Men även om viktiga utvecklingskliv har tagits, exempelvis i primärvården, så står sektorn delvis och stampar. Det kan tyckas märkligt med tanke på de stora möjligheter som finns att ta fram och använda tjänster som skapar nytta och ger medborgarna välfärd av god kvalitet. Digitala lösningar bidrar till att medborgarna få bra vård, skola och omsorg oavsett var de bor, samtidigt som de ger förutsättningar för smartare arbetssätt och en bättre arbetsmiljö för välfärdens medarbetare.

Att den här potentialen inte används fullt ut har inte med ovilja att göra. Istället handlar det till stor del om att välfärdens digitalisering stöter på många hinder.

Ett av de mest betydande hindren är nu det juridiska dödläge som råder kring molntjänster, alltså de digitala tjänster som till exempel låter oss dela data och mötas via skärmen. De flesta molntjänster på marknaden levereras antingen direkt eller indirekt av amerikanska företag, Microsoft och Google är några av de mest kända. Enligt amerikansk lag har myndigheter i USA rätt att begära ut data och personuppgifter från alla amerikanska molntjänster. EU och USA ingick dock för några år sedan ett avtal som reglerade överföringen av data och avtalet ansågs skydda europeiska medborgares personuppgifter. I somras hävde EU-domstolen avtalet, och de flesta experter anser nu att offentliga aktörer som följd är juridiskt hindrade att lagra personuppgifter i amerikanska molntjänster.

Kommuner och regioner tvingas för närvarande lägga stora resurser på juridiska utredningar och på att hitta alternativa lösningar för molntjänster. Inte bara hindrar situationen alltså en effektivare välfärd. Den medför också stora utgifter här och nu.

Det är hög tid för regeringen att träda fram och ta ansvar. Välfärdsverksamheterna behöver en juridisk hållbar lösning som gör det möjligt för offentliga aktörer att använda marknadens utbud av molntjänster. Om inget görs kommer regeringens mål att Sverige ska bli bäst i världen på att ta tillvara digitaliseringens möjligheter inte uppnås.

Ett aktuellt förslag om molntjänster har lagts fram till regeringen från den så kallade It-driftsutredningen. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) kan konstatera att utredningens förslag i praktiken är ett slag i luften. Kommuner och regioner förväntade sig ett förslag som skulle ge tydlighet i rättsläget. Det har inte infriats, utan tvärtom kan vissa resonemang i delbetänkandet snarare öppna upp för nya tolkningsdiskussioner och svårigheter att använda samtliga möjliga skyddsåtgärder, bland annat tekniska, som EU öppnat upp för.

Regeringen behöver nu använda sig av reella juridiska lösningar både nationellt och internationellt inom EU. Det viktiga för oss är att frågan blir löst, inte bestämt på vilken nivå det sker. SKR och dess medlemmar, kommuner och regioner, bistår gärna i det arbete regeringen har framför sig. Den här frågan är av stort nationellt intresse. Låt oss därför kroka arm så att digitaliseringen av offentlig sektor kan nå sin fulla potential.

Patrik Sundström, digitaliseringschef, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR)


Innehåll från VerizonAnnons

Nya tider, nya krav: Att byta till nätverk som tjänst

Företag som migrerar till en tjänstebaserad modell lägger grunden till ett dynamiskt och flexibelt nätverk som bäddar för en lyckad digitalisering. 

Läs mer om framtidens företagsnätverk  

Digitaliseringen medför ständigt tuffare krav på nätverken och gör det viktigt att de är redo för den snabba utvecklingen. 

Kraven på att automatisera processer, oavsett om det gäller robotar, IoT-applikationer eller distansarbete, förutsätter bättre flexibilitet och högre kapacitet. Det medför i sin tur att det blir allt vanligare för företag att hantera sina nätverk som en molnbaserad tjänst. 

Med en modell baserad på manuella och hårdvarubaserade processer går det inte längre att hantera förändringar tillräckligt snabbt för att matcha de ökande kraven på låg latens som konkurrensutsatta verksamheter har. Istället behövs en tjänstebaserad modell i form av Network-as-a-Service (NaaS). I likhet med andra molnbaserade tjänster gör NaaS det möjligt för leverantörer att hantera nätverksfunktioner med hjälp av mjukvara, vilket medför att kunderna inte längre behöver skapa egna nätverk. 

– Virtualisering av nätverk har fått ett stort genomslag, där styrningen separeras alltmer från den fysiska utrustningen, säger Fredrik Hallenborg på Verizon Business i Sverige. Molnet ger bättre kundupplevelser, och tack vare den virtuella miljön kan verksamheter flytta applikationer till det yttersta nätverkslagret. 

En virtuell nätverksinfrastruktur ger en helhetslösning för hantering, överblick och styrning i varje lager. Regler för trafikdirigering och nätverksoptimering kan hanteras i molnet, vilket ger en snabbrörlig, robust och sömlös tjänst oavsett trafikvolym och antalet ändpunkter.  

Virtuell infrastruktur

Verizon NaaS är ett naturligt steg efter Verizons Virtual Network Services (VNS), som lanserades för fyra år sedan, och som gjorde det möjligt för verksamheter att flytta till en virtuell infrastruktur.   

– Verizon investerade i den globala arkitekturen VNS, och sedan dess har vi virtualiserat olika tjänster i den arkitekturen, exempelvis brandväggar, Kubernetes och sessionsgränser, säger Fredrik Hallenborg. Vi lägger löpande till fler mikrotjänster som kan användas inom nya områden i takt med att de utvecklas. 

Att flytta till en modell med nätverk som tjänst medför flera kundfördelar, inklusive att de slipper stora kapitalinvesteringar. Därigenom kan det bli mer ekonomiskt att stödja nya affärsmodeller eller att göra det möjligt att lägga till eller ta bort platser på ett smidigt sätt. Kapaciteten kan snabbt skalas upp med funktioner som bandwidth-on-demand och IT-miljön kan hanteras och optimeras via molnet. 

Slipper inlåsningseffekt

Verizons tjänst är utformad för att vara oberoende av vilken typ av enhet som används. Tjänsten kan integreras med alla större molnleverantörer och ITSM-plattformar, vilket förenklar förändringsarbetet och gör att företag kan välja bland flera olika möjligheter. Med virtualisering ser företag även till att positionera sig väl för att kunna hänga med i teknikutvecklingen även fortsättningsvis och de slipper inlåsningseffekter.

– Alla utrustningsleverantörer jobbar hårt med att utveckla de bästa tjänsterna, oavsett om det handlar om routing, säkerhet eller IoT, säger David Bailey, Global Solutions Executive, Verizon Business. Olika delar av företaget har olika behov och därför fungerar det inte att arbeta med en enda leverantör längre. Den här plattformen är särskilt bra på att koppla samman olika tekniker. Jag har arbetat i branschen i många år och förändringsbehovet av hur nätverkstjänster levereras har aldrig varit större än nu.  

När det blivit allt vanligare att anställda arbetar från olika platser, och en mängd olika typer av enheter ska kunna komma åt nätverket via molnet, är det också avgörande med en heltäckande säkerhetslösning.  

– Säkerhet kommer alltmer att sammanflätas med nätverket, säger Antony Tompkins, Associate Director, Verizon Business, Global Integrated Solutions. Vi kan erbjuda mjukvarudefinierad edge med edge-säkerhet. Allt kopplas samman till en helhet så att kunder kan komma direkt från sin webbplats, direkt till internet och direkt till molnet med bibehållen säkerhet. 

Hjälper till med hela processen

– För verksamheter med äldre system kan bristande kännedom kring den egna applikationsmiljön och befintliga kontrakt göra det komplicerat att byta till en NaaS-modell. Det fungerar inte att sälja en ny produkt till en kund och tvinga kunden att själv byta ut den gamla. Du måste hjälpa dem med hela bytesprocessen, säger Anthony Tompkins.

Verizon har hjälpt flera stora företag att byta till Verizons managed services, inklusive Bayer och Walgreens, vilka äger läkemedels- och detaljhandelsföretaget Boots i Storbritannien.

Förra året hjälpte Verizon också den globala livsmedeltillverkaren Tate & Lyles att byta ut en äldre nätverksinfrastruktur. Då infördes ett SD-WAN som tjänst i 28 olika länder, inklusive fjärrstyrda kretsar på 100 platser, där några platser var så avlägset belägna som den brasilianska djungeln. Resultatet blev förbättrad prestanda och betydande besparingar tack vare att trafiken dirigerades optimalt utifrån nätverkets kvalitet och applikationernas förutsättningar. Ett centralt dashboard ger en överblick av hela nätverket. 

I en teknikmiljö som utvecklas snabbt är Network-as-a-Service det logiska valet för verksamheter som vill vara så snabbrörliga som möjligt. 

Så kan ditt företag utvecklas digitalt. 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?