Annons

Diskriminera inte Gotland

DEBATT. När det svenska samhället försiktigt ska öppna upp igen bör vi göra det som ett land. Låt samma regler gälla i hela Sverige. Om det visar sig att sjukvården i Visby får ökad belastning kommer vi att strypa resandet från fastlandet, skriver Christer Bruzelius, chef för Destination Gotland, tillsammans med fyra företrädare för det gotländska näringslivet.

Foto:Fredrik Sandberg

Corona-krisen kommer att bli en utdragen prövning för hela Sverige. Under en tid måste vi klara av att både minimera risk för smittspridning och skydda sjukvården, och samtidigt ge företag förutsättningar att övervintra. Vi behöver slå in på en hållbar väg framåt som balanserar de livsviktiga intressen som står på spel. En ny fas, med gradvis öppning, som vi kan hantera med utökad beredskap och resurser där de kommer att behövas.

För många av oss som verkar inom besöksnäringen på Gotland kommer besluten som fattas de kommande veckorna att avgöra framtiden för våra företag. En fortsatt isolering av Gotland är inte en tillräcklig plan. Det skulle få långtgående konsekvenser och orsaka skador som kan vara svåra att reparera. Vintersäsongen är redan tuff. En dubbelpaus med en inställd sommarsäsong skulle riskera att slå ut många i grunden friska verksamheter. 

En tredjedel av Gotlands totala ekonomi bärs upp av besöksnäringen. För många gotlänningar handlar det om det egna jobbet, tryggheten och försörjningen. Unga riskerar att drabbas extra hårt. Många unga får sitt första jobb i besöksnäringen. De besked som ska komma i juni om Sveriges resande inom landet blir avgörande, inte bara för besöksnäringen, utan för Gotlands ekonomi, arbetsmarknad, framtida skattekraft och därmed förutsättningar att komma tillbaka från krisen. 

Riktade stödåtgärder för att tillfälligt stötta jobb och företag är nödvändiga. Men viktigast är att sunda företag övervintrar. Livskraftiga företag, alla arbetstillfällen och skatteintäkter som näringslivet skapar, är grunden för att vi ska kunna ha en god service på Gotland även i framtiden. För att besöksnäringen på Gotland ska ta sig igenom krisen krävs att ett kontrollerat och tryggt resande snart kommer igång igen.

Det gotländska samhället, med de särskilda förutsättningar som gäller för oss som ö, är helt beroende av att människor kan fortsätta att resa till och från Gotland, vare sig det handlar om turism, konferenser, jobbpendling eller andra skäl för att resa. Ett gradvis ökat resande till Gotland, med noga uppföljning och en fortsatt nära dialog mellan regionen, sjukvården och myndigheter, är den rimliga vägen framåt. Destination Gotland följer noga hur många extra personer som befinner sig på Gotland, och vad vi klarar av. Just nu är antalet besökare långt under ett vanligt år. Om sjukvården skulle se tecken på en ökad belastning står Destination Gotland redo att strypa resandet från fastlandet. 

När det svenska samhället försiktigt ska öppna upp igen bör vi göra det som ett land. Låt samma regler gälla i hela Sverige. Vi bor och verkar på en ö, men det får inte leda till att vi ska isoleras. Myndigheter bör därför sträva efter att ta fram rekommendationer eller regler som är rättvisa och icke-diskriminerande.

För vår framtid är vi beroende av att människor kan fortsätta att komma till Gotland, även under fortsättningen av den här krisen. Utan en livskraftig besöksnäring försämras förutsättningarna och framtidsutsikterna för alla som bor och verkar på ön. Tillsammans kan vi utveckla en hållbar plan för en återgång till ett resande som kan närma sig det normala. 

Hela Sverige utmanas av coronakrisen. När vi är redo att öppna upp samhället igen så ska vi göra det som ett land. Gotland får inte diskrimineras. 

Jenny Westfält, ordförande, Visby Centrum AB
Paul Larsson, ordförande, Tillväxt Gotland
Johan Lindvall, ordförande, Gotlands Förenade Besöksnäring
Nancy Yussef, ordförande, Företagarna Gotland
Christer Bruzelius, vd, Destination Gotland AB 

 

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera