1515
Annons

Dela ut koldioxidskatten till medborgarna

Lägg koldioxidskatten i en särskild fond som töms en gång i månaden och betalas ut till alla medborgare. Då får vi en marknadsdriven omställning utan att dopa staten, skriver Lars Almström.

 

En vanlig koldioxidskatt duger inte. Klimatsvaret – CCL Sverige föreslår i stället något som vi kallar Avgift och Utdelning, skriver Lars Almström.
En vanlig koldioxidskatt duger inte. Klimatsvaret – CCL Sverige föreslår i stället något som vi kallar Avgift och Utdelning, skriver Lars Almström.Foto:Grøtt, Vegard Wivestad

Allt fler funderar på hur mänskligheten ska stoppa den globala uppvärmningen. Vi skulle helst vilja ha en lösning som inte tvingar oss till standardsänkning, utan tvärtom är ekonomiskt lönsam. Den lösningen finns och den möter allt större uppskattning. Sverige skulle kunna vinna mycket på att bli första land som använder den. 

Det hot som vi alla står inför i dag är det största som någon generation någonsin haft att hantera. Det är vår plikt som ansvarskännande medborgare att slå vakt om Sverige och skydda dess invånare, dess ekonomi och natur, både nu och i framtiden och det kräver krafttag för att komma ur vårt beroende av fossila bränslen.

Men det krävs ännu mer. Sveriges utsläpp av växthusgaser är små, globalt sett. För att skydda vårt land måste vi också bidra till att hela världen får bukt med klimatförändringen. Därför är det av yttersta vikt att vår klimatlösning kan bli ett inspirerande exempel för andra länder att ta efter.

En vanlig koldioxidskatt duger inte. Klimatsvaret – CCL Sverige föreslår i stället något som vi kallar Avgift och Utdelning. Det fungerar i princip så här.  

1) Låt Skatteverket lägga en smärre avgift på bensin och diesel vid pumpen. 

2) Samla intäkterna från denna avgift i en fond utanför statens budget.

3) Töm fonden varje månad genom att dela ut hela behållningen, i lika stora delar, till varje vuxen medborgare (och halv del till barn).

4) Låt avgiften stiga rejält år efter år i en förutsedd takt.

Vilka är de största fördelarna med detta förslag?

- Det höjer priset på varor som orsakar koldioxidutsläpp vid tillverkning och transport. Efterfrågan på sådana varor minskar och efterfrågan på klimatsmartare alternativ ökar. Detta skapar en hemmamarknad för just sådana varor som världsmarknaden snart kommer att skrika efter. Vår industri kan komma ur startblocken tidigt och utveckla dessa produkter – till glädje för ökande export och sysselsättning.

- Det startar omställningen samma dag som det införs. Kreativiteten och handlingskraften hos näringsliv och allmänhet stimuleras från första stund. Detta är viktigt. Det finns ingen tid att förlora.

- Det kan kombineras med andra förslag, till exempel ett förbud mot fossila bränslen. Ifall det visar sig nödvändigt kan avgiftshöjningen avslutas med ett totalt förbud mot bensin och diesel.

- Det höjer inte skatterna. Klimatfrågan behöver alla partiers stöd. Med Avgift och Utdelning kan partierna frikoppla klimatpolitiken från sina egna hjärtefrågor, vilket bäddar för ett brett politiskt stöd.

- Priser kommer att stiga oavsett vilken metod man väljer för att eliminera de fossila utsläppen, men en majoritet av medborgarna kommer att få en utdelning som är minst lika stor som kostnadsökningarna. Alternativ till fossila transporter finns och många fler kommer att tillkomma när efterfrågan ökar.

- Utdelningen varje månad gör det därför möjligt att höja avgiften på fossila bränslen kraftigt och förutsebart år efter år, utan att väljarstödet försvinner. Eftersom tillräckliga åtgärder mot koldioxidutsläppen saknats alltför länge är detta nu alldeles nödvändigt, ifall en skenande klimatförändring ska kunna undvikas.

- Glesbygden skyddas. Till skillnad från de flesta andra förslag skulle Avgift och Utdelning tillföra vår landsbygd stora resurser, särskilt om man beslutar sig för att ge alla som bor i glesbygd dubbel utdelning.

- Sist men inte minst är Avgift och Utdelning ett suveränt kostnadseffektivt och transparent sätt att lösa problemet. Skatteverket finns, liksom våra skattekonton. Allt som behövs är att fastställa avgiftens storlek i en tydlig, allmänt känd upptrappning. Förslagsvis bör priset på bensin och diesel stiga med mellan 5 och 10 kr per liter varje år. En sådan signal skulle inte lämna stora kvantiteter fossila bränslen kvar att förbjuda år 2030.

Förslaget har bara funnits i några år. I USA kallas det Carbon Fee and Dividend och drivs av den snabbt växande organisationen Citizens’ Climate Lobby, som satsar hårt på att påverka republikanerna i kongressen. Resultaten är lovande. En ny partiövergripande grupp för klimatlösningar i representanthuset, Climate Solutions Caucus, bildades 2016 och växer raskt. Gruppen består av lika många republikaner som demokrater och har nu 70 medlemmar, 35 från vardera partiet. Detta är ett tecken på att republikanerna känner trycket från allmänheten: De som inte tar klimatfrågan på allvar riskerar att få bära de politiska följderna i nästa val. 

Ett annat tecken på att tiden för ett marknadsbaserat klimatförslag har kommit är organisationen Climate Leadership Council, som bildades för ett år sedan av en grupp republikanska före detta toppolitiker i USA. Bland medlemmarna finns tre f.d. finansministrar, två f.d. utrikesministrar, två f.d. ekonomiska rådgivare till republikanska presidenter och ett antal ledare för stora internationella bolag. Gruppen förespråkar en stigande koldioxidskatt med full utdelning.

Sverige har högt anseende i världen. Genom att införa Avgift och Utdelning skulle vi kunna ta en ledarroll och visa att det finns effektiv och lönsam klimatpolitik som kan genomföras i politisk enighet, med stöd från väljarna. Ett sådant exempel skulle göra enorm global nytta och samtidigt stärka vårt eget land. 

Lars Almström

Initiativtagare till Klimatsvaret, den svenska delen av Citizens’ Climate Lobby


Innehåll från KIAAnnons

Distinkt formspråk på nya Kia Sportage

Med nya Kia Sportage kommer även en helt ny design.

En kraftfullt formgiven familjesuv som hämtar inspiration från sitt eldrivna syskon, Kia EV6. Förarmiljön är ombonad, högklassig och präglas av två välvda 12,3-tumsskärmar.

Här är nya Kia Sportage – se alla bilderna

Det råder inga tvivel om att nya Kia Sportage är nära släkt med företagets elbil, Kia EV6. Formspråket hos Sportage bär drag av nya EV6, med skarpa linjer och ytor som nästan verkar omfamna varandra.

Både elbilen EV6 och nya Sportage är sprungna ur samma designfilosofi – ”Opposites United” – och den kommer att prägla alla märkets bilmodeller de kommande åren.

Men Kia Sportage är först och främst en stark personlighet på egen hand. En suv i mellanstorlek, anpassad för både äventyr ute i det fria och ett liv i storstadens puls.

Intelligenta strålkastare

Fronten är det kanske starkaste kännetecknet, med en ny tolkning av Kias grill: ”tiger nose”. Med nya Sportage kommer, precis som på EV6, ett ”Digital Tiger Face”. Vad menas med det? Ja, titta på de bumerangformade varselljusen, som markerar grillens ytterkanter och omfamnar de intelligenta strålkastarna (Matrix-LED). Du kommer att känna igen nya Sportage när du möter den i trafiken. Men allra helst vill du sitta bakom ratten.

Nu lanseras Kia Sportage som laddhybrid med en räckvidd på eldrift på hela 70 kilometer (enligt WLTP) och koldioxidutsläppet ligger på låga 25 g/km. Precis som Kia Sportage Hybrid har laddhybriden fyrhjulsdrift som standard.

Rymlig och komfortabel

Redan i dag står laddbara modeller för 82 procent av Kias försäljning i Sverige, och målet är att siffran ska vara 100 procent år 2024. Kia har det lägsta genomsnittliga koldioxidutsläppet bland de bäst säljande bilmärkena i Sverige (35 gram/km jämfört med 75 g/km för hela marknaden).

Båda Sportage-versionerna är rymliga, Sportage laddhybrid sväljer till exempel hela 540 liter bagage med baksätet på plats. Om det fälls fram ryms 1 715 liter, och det bakre ryggstödet kan fällas i tre sektioner för maximal flexibilitet (40/20/40).

Komforten är hög och utrustningsnivån likaså.

Panoramaskärmar

Likheterna med den toppmoderna elbilen EV6 syns inte bara utanpå nya Sportage. Inuti är släktskapet också påtagligt. Instrumentpanelen följer samma designspråk som exteriören och precis som i EV6 är det två stora, välvda panoramaskärmar som präglar förarmiljön. Vardera skärmen är på 12,3 tum.

Såväl kartor för navigationen som programvaror för infotainment uppdateras over-the-air i nya Sportage, och med appen Kia Connect kan föraren ansluta till mängder av funktioner: Kia Live Services, Online Navigation, Online röstigenkänning och möjlighet att integrera telefonens kalender med bilen.

Större och mer praktisk – nya Kia Sportage som laddhybrid 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?