Dela ut koldioxidskatten till medborgarna

Lägg koldioxidskatten i en särskild fond som töms en gång i månaden och betalas ut till alla medborgare. Då får vi en marknadsdriven omställning utan att dopa staten, skriver Lars Almström.

 

En vanlig koldioxidskatt duger inte. Klimatsvaret – CCL Sverige föreslår i stället något som vi kallar Avgift och Utdelning, skriver Lars Almström.
En vanlig koldioxidskatt duger inte. Klimatsvaret – CCL Sverige föreslår i stället något som vi kallar Avgift och Utdelning, skriver Lars Almström.Foto:Grøtt, Vegard Wivestad

Allt fler funderar på hur mänskligheten ska stoppa den globala uppvärmningen. Vi skulle helst vilja ha en lösning som inte tvingar oss till standardsänkning, utan tvärtom är ekonomiskt lönsam. Den lösningen finns och den möter allt större uppskattning. Sverige skulle kunna vinna mycket på att bli första land som använder den. 

Det hot som vi alla står inför i dag är det största som någon generation någonsin haft att hantera. Det är vår plikt som ansvarskännande medborgare att slå vakt om Sverige och skydda dess invånare, dess ekonomi och natur, både nu och i framtiden och det kräver krafttag för att komma ur vårt beroende av fossila bränslen.

Men det krävs ännu mer. Sveriges utsläpp av växthusgaser är små, globalt sett. För att skydda vårt land måste vi också bidra till att hela världen får bukt med klimatförändringen. Därför är det av yttersta vikt att vår klimatlösning kan bli ett inspirerande exempel för andra länder att ta efter.

En vanlig koldioxidskatt duger inte. Klimatsvaret – CCL Sverige föreslår i stället något som vi kallar Avgift och Utdelning. Det fungerar i princip så här.  

1) Låt Skatteverket lägga en smärre avgift på bensin och diesel vid pumpen. 

2) Samla intäkterna från denna avgift i en fond utanför statens budget.

3) Töm fonden varje månad genom att dela ut hela behållningen, i lika stora delar, till varje vuxen medborgare (och halv del till barn).

4) Låt avgiften stiga rejält år efter år i en förutsedd takt.

Vilka är de största fördelarna med detta förslag?

- Det höjer priset på varor som orsakar koldioxidutsläpp vid tillverkning och transport. Efterfrågan på sådana varor minskar och efterfrågan på klimatsmartare alternativ ökar. Detta skapar en hemmamarknad för just sådana varor som världsmarknaden snart kommer att skrika efter. Vår industri kan komma ur startblocken tidigt och utveckla dessa produkter – till glädje för ökande export och sysselsättning.

- Det startar omställningen samma dag som det införs. Kreativiteten och handlingskraften hos näringsliv och allmänhet stimuleras från första stund. Detta är viktigt. Det finns ingen tid att förlora.

- Det kan kombineras med andra förslag, till exempel ett förbud mot fossila bränslen. Ifall det visar sig nödvändigt kan avgiftshöjningen avslutas med ett totalt förbud mot bensin och diesel.

- Det höjer inte skatterna. Klimatfrågan behöver alla partiers stöd. Med Avgift och Utdelning kan partierna frikoppla klimatpolitiken från sina egna hjärtefrågor, vilket bäddar för ett brett politiskt stöd.

- Priser kommer att stiga oavsett vilken metod man väljer för att eliminera de fossila utsläppen, men en majoritet av medborgarna kommer att få en utdelning som är minst lika stor som kostnadsökningarna. Alternativ till fossila transporter finns och många fler kommer att tillkomma när efterfrågan ökar.

- Utdelningen varje månad gör det därför möjligt att höja avgiften på fossila bränslen kraftigt och förutsebart år efter år, utan att väljarstödet försvinner. Eftersom tillräckliga åtgärder mot koldioxidutsläppen saknats alltför länge är detta nu alldeles nödvändigt, ifall en skenande klimatförändring ska kunna undvikas.

- Glesbygden skyddas. Till skillnad från de flesta andra förslag skulle Avgift och Utdelning tillföra vår landsbygd stora resurser, särskilt om man beslutar sig för att ge alla som bor i glesbygd dubbel utdelning.

- Sist men inte minst är Avgift och Utdelning ett suveränt kostnadseffektivt och transparent sätt att lösa problemet. Skatteverket finns, liksom våra skattekonton. Allt som behövs är att fastställa avgiftens storlek i en tydlig, allmänt känd upptrappning. Förslagsvis bör priset på bensin och diesel stiga med mellan 5 och 10 kr per liter varje år. En sådan signal skulle inte lämna stora kvantiteter fossila bränslen kvar att förbjuda år 2030.

Förslaget har bara funnits i några år. I USA kallas det Carbon Fee and Dividend och drivs av den snabbt växande organisationen Citizens’ Climate Lobby, som satsar hårt på att påverka republikanerna i kongressen. Resultaten är lovande. En ny partiövergripande grupp för klimatlösningar i representanthuset, Climate Solutions Caucus, bildades 2016 och växer raskt. Gruppen består av lika många republikaner som demokrater och har nu 70 medlemmar, 35 från vardera partiet. Detta är ett tecken på att republikanerna känner trycket från allmänheten: De som inte tar klimatfrågan på allvar riskerar att få bära de politiska följderna i nästa val. 

Ett annat tecken på att tiden för ett marknadsbaserat klimatförslag har kommit är organisationen Climate Leadership Council, som bildades för ett år sedan av en grupp republikanska före detta toppolitiker i USA. Bland medlemmarna finns tre f.d. finansministrar, två f.d. utrikesministrar, två f.d. ekonomiska rådgivare till republikanska presidenter och ett antal ledare för stora internationella bolag. Gruppen förespråkar en stigande koldioxidskatt med full utdelning.

Sverige har högt anseende i världen. Genom att införa Avgift och Utdelning skulle vi kunna ta en ledarroll och visa att det finns effektiv och lönsam klimatpolitik som kan genomföras i politisk enighet, med stöd från väljarna. Ett sådant exempel skulle göra enorm global nytta och samtidigt stärka vårt eget land. 

Lars Almström

Initiativtagare till Klimatsvaret, den svenska delen av Citizens’ Climate Lobby


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från EnergiEngagemangAnnons

Så kan företag säkra el till ett stabilt pris på lång sikt – och samtidigt bidra till ett mer hållbart samhälle

Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.
Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.

Genom att investera i en solcellspark kan företag framtidssäkra sin el-leverans till ett stabilt pris, bidra till samhällets energiomställning och signalera till kunder att man aktivt arbetar för ökad hållbarhet.

– Företag har länge varit frikostiga med att sätta sitt namn på arenor och idrottslag. Här öppnar sig en ny möjlighet att kunna visa sitt miljöengagemang och hållbarhetstänk. Det har ett enormt marknadsföringsvärde som kan gynna företagets affärer, säger Jonas Helander, tf VD på solcellsföretaget EnergiEngagemang.

Utbyggnaden av solenergi i Sverige och framförallt i världen går fort. Det gör att priserna på solceller kraftigt har sjunkit samtidigt som forskning och utveckling har gett högre effekt.

IEA, Internationella Energimyndigheten, utnämnde nyligen solenergi som den nya kungen av den globala elmarknaden i sin senaste rapport, vilket är inte är förvånande då solceller har många fördelar jämfört med andra metoder att producera el. 

Den tar inte slut, till skillnad från kol, olja och naturgas. Solel har minimal miljöpåverkan efter uppbyggnadsfasen, driften är tyst, panelerna är diskreta och en färdig solcellsanläggning är näst intill underhållsfri, vilket håller driftskostnaderna nere.

Solceller - framtidens energilösning

Hittills har diskussioner om solpaneler oftast handlat om mindre anläggningar som villaägare eller företag monterar på sitt tak. Nu öppnas en möjlighet för företag att på ett enklare sätt helt eller som delägare investera i större solcellsparker.

– Att ett företag bygger en egen solcellspark visar att man är en del av någonting nytt och tar en aktiv del i energiomställningen. Det finns också konkreta fördelar som att solenergi är det snabbaste och billigaste kraftslaget när det kommer till att bygga ny energiproduktion. Solenergi är ett bra komplement till det svenska elsystemet som till stor del består av vind-, vatten-, och kärnkraft, säger Jonas Helander.

Elpriset i Sverige kan variera väldigt mycket och bestäms av tillgång och efterfrågan på en marknad med flera hundra aktörer. Denna osäkerhetsfaktor kan bli kostsam för företag.

Med en egen solcellspark blir priset betydligt mer stabilt. 

– Många är oroliga över att el-priset går upp och ner. Det är oförutsägbart och det blir svårt att planera sin verksamhet. Med en egen solcellspark säkrar man alltså upp en del av sin förbrukning till ett långsiktigt fastställt elpris eftersom man vet vad anläggningen kostar över tid, säger han och fortsätter:

– Genom ett upplägg med en solcellsentreprenör som oss tillsammans med ett elhandelsbolag, kan vi erbjuda ett långsiktigt stabilt elpris. Det kommer att gynna företagets verksamhet.

EnergiEngagemang har stor kunskap och erfarenhet av att bygga större solcellsparker. Bland annat har företaget byggt Sveriges största solcellspark längs E20 utanför Strängnäs. Den består av 41600 solpaneler och levererar el åt bostadsrättsföreningar inom HSB Södermanland.

– Det här upplägget är speciellt lämpligt till företag med många mindre filialer eller som har verksamhet där det helt enkelt inte lämpar sig att bygga solcellsanläggningar på befintligt tak. Det finns gott om lågproduktiv jordbruksmark som ligger i träda och som med fördel kan användas för att bygga en större solcellspark, säger han.

Stort PR-värde med solcellspark

För ett företag har en solcellspark ett stort marknadsföringsvärde som kan gynna affärerna.

– Bygger man en solcellspark längs en motorväg skapas ett visuellt intryck för förbipasserande. Det blir som en stor reklamskylt som visar att företaget är en del av energiomställningen till ett mer hållbart samhälle och att man jobbar för framtiden, säger Jonas Helander.

Även om en solcellsanläggning kräver en hög initial investeringskostnad räknar man med att få tillbaka kostnaden på betydligt kortare tid än solcellsparkens livslängd.

– Återbetalningstiden på en solcellspark är drygt 10 år, men parken är gångbar i minst 35 år. Det man bör tänka på är att om man inte gör något alls har man samma osäkra elkostnader kvar. Passivitet har ett pris även det. En solcellsanläggning kan skapa trygghet för ett företag, avslutar han.

Fakta EnergiEngagemang 

EnergiEngagemang har sina rötter i Sörmland men installerar solcellsanläggningar i hela Sverige. Sedan starten 2012 har de varit en av Sveriges ledande solcellsinstallatörer för lantbruk, industri, fastighetsbolag och BRFer. EnergiEngagemang är en Certifierad installatör av solel enligt krav från Energimyndigheten, är registrerade hos Elsäkerhetsverket och Di Gasell för andra året i rad.

Läs mer på www.energiengagemang.se

 

Mer från EnergiEngagemang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EnergiEngagemang och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?