1515

Debatt: Ytterkantspartierna inte mogna för regeringsarbete

I dagens politiska debatt används ytterkantspartiernas historiska rötter som argument för att ifrågasätta deras trovärdighet. Bakom argumenten ligger oftast taktiska överväganden med syfte att försvåra för politiska motståndare att få ihop tillräckligt med mandat för ett trovärdigt regeringsunderlag, skriver författaren Hans-Olof Karlsson.

Det kan därför finnas anledning att frigöra sig från det politiska spelet och granska hur ytterkantspartierna valt att hantera sina historiska arv. Ingen kan väl då förneka att SD respektive V har tydliga rötter tillbaka till de två politiska ideologier som i modern tid har inneburit mest lidande för mänskligheten, å ena sidan nazismen/fascismen och å andra sidan kommunismen. 

För partier med så belastande historia finns det två vägar att välja för att rädda ett långsiktigt politiskt förtroende. Den framgångsrika, men påfrestande, vägen är att ge oberoende personer med trovärdighet och integritet i uppgift att skriva en vitbok om partiets historia. Det krävs då att dessa personer får full tillgång till all dokumentation som partiet har i sina arkiv, inkluderande protokoll, korrespondens, rapporter och utredningar. Dessutom skall författarna ges tillfälle att intervjua alla nu levande nyckelpersoner inom partiet, med instruktionen från partiet att de skall lämna den fullständiga sanningen. De som vägrar medverka till detta förlorar sitt medlemskap i partiet. Författarnas slutliga rapport skall sedan i sin helhet offentliggöras. 

Syftet med detta är naturligtvis att en gång för alla rensa ut alla skelett i garderoberna och att inte lämna något utrymme för granskande journalister att hitta ytterliga belastande uppgifter.

Tyvärr har inget av de båda ytterkantspartierna valt att följa den vägen. V publicerade år 1992 en ansats till vitbok om partiets internationella förbindelser under titeln ”Lik i garderoben?”. Den uppfyllde knappast något av ovanstående kriterier och väckte fler frågor än den besvarade.

Istället har man valt en kortsiktigt enklare strategi som bygger på förhoppningen att människor med tiden glömmer och att undervisningen i modern historia under många decennier har varit undermålig i våra skolor. Den strategin har de båda partierna genomfört med en taktik som bygger på fyra huvudpunkter:

Byt namn. Det enklaste sättet att fjärma sig från historien är att byta namn. V har valt att stryka kommunismen och istället betona var man befinner sig på höger/vänsterskalan. SD har valt en ändå säkrare väg genom att i namnet betona att man vördar sitt fosterland och att man är för demokrati. I båda fallen är det namn som för tankarna bort från de historiska arven.

Utse partiledare med karaktärer som är så långt ifrån arvet som möjligt. Gärna kvinnor som av tradition inte förknippas med historien. Här har V varit särskilt framgångsrika med Gudrun Schyman och Nooshi Dadgostar. I brist på lämpliga kvinnor har båda partierna dessutom valt analytiska, sansade män fria från demagogiska uttryckssätt. Både Jonas Sjöstedt och Jimmie Åkesson har blivit populärare än sina partier. Här har taktiken verkligen lyckats.

Fila bort alla delar i partiprogrammet som för tankar till historien. Målen för partierna har inte ändrats nämnvärt, men vägen dit är förändrad och man tillför nya mer, för samtiden, acceptabla motiveringar. Samtidigt breddas ambitionerna till ett flertal politiska områden, för att kunna attrahera nya väljargrupper.

Sparka ut de medlemmar som inte förstår att gamla sanningar inte längre gäller. Här har ytterkantspartierna till vänster en lång tradition av att föröka sig genom delning, där åsiktsskillnaderna varit svåra att förstå för oinvigda. Under senare år har SD varit mycket aktiva med att göra sig av med medlemmar som inte förstår den nya tidens krav. Man har bl.a. sparkat hela sitt ungdomsförbund.

Har då denna välplanerade och konsekvent genomförda strategi verkligen inneburit att de båda partiernas medlemmar har tagit avstånd från det gamla arvet. Det kan man frestas att tro vad gäller huvuddelen av sympatisörerna, men sociala medier talar ett annat språk. När Fidel Castro dog fylldes nätet av kommentarer från partimedlemmar inom V som beklagade att ”Vår tids störste statsman” hade gått ur tiden. För varje gång som media berättar om härjningar av gängkriminella så fylls de delar av nätet som ligger nära SD med rasistiska kommentarer.

Min erfarenhet är att bestående och genomgripande förändringar av kulturen i alla organisationer och partier kräver betydligt mer djupgående åtgärder än de V och SD har vågat genomföra. Här kan övriga partier hjälpa till genom att föra en ständig dialog med dessa partier och söka samarbete i de områden där detta är möjligt. Däremot visar SD:s stora framgångar tydligt att en isolering av ytterkantspartierna inte är en fruktbar väg.

Hanteringen av det historiska arvet gör det alldeles tydligt att varken V eller SD ännu är mogna för att ingå i en regering. Båda partierna har fortfarande en tung hemläxa att göra innan det kan bli aktuellt. Ett avgörande steg vore om något av partierna vågade starta ett seriöst arbete med en vitbok. Förvisso en plågsam process, men nödvändig. Det finns inga genvägar om man vill bygga ett långsiktigt förtroende.

 

Hans-Olof Karlsson

Under drygt 30 år informationsansvarig inom offentliga sektorn och privat näringsliv. Bl.a. informationsdirektör på NCC 1989 - 2006. Gästprofessor inom Media och kommunikation på Örebro Universitet 2006-2008. Författare till boken ”När kommunikationen avgör”. Nu pensionär.  

 


Innehåll från SJAnnons

Så reser du smartare – nya X 2000 ännu en anledning att stanna på marken

Sitt bekvämt, surfa tryggt med 5G-baserat wifi och se fram emot ännu mer driftsäkra tågresor.

I dagarna är det världspremiär för X 2000 – ett supermodernt, men återvunnet och återanvänt tåg som redan erövrat priser.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här

Skulle Sveriges krokiga järnväg rätas ut? Eller var det kanske dags att bygga en ny typ av tåg som kunde köra snabbt även i kurvorna? På sent åttiotal var frågan högaktuell. 

Svaret blev X 2000 – och i medierna skapades genast svallvågor i samband med premiärturen. Expressen rapporterade att vagnarna följer med i kurvorna och att det inte var några ”krängningar att tala om”.

Sedan X 2000:s lansering 1990 har det gjorts cirka 200 miljoner unika resor, och tekniken har stadigt gått framåt – på alla fronter.

Nya prisbelönta X 2000 är ett supermodernt men återvunnet tåg där SJ sparat mer än 5 000 ton rostfritt stål genom att återanvända hela stålskalet från det befintliga tåget. 

– Vi har helt enkelt byggt ett helt nytt tåg inuti ett befintligt. Det visar att det går att skapa nytt, samtidigt som vi tar tillvara och återanvänder värdefullt material, säger Andrea Persson, ansvarig för förvaltningen av SJ:s X 2000-flotta.

Nya X 2000 får 110 datorer för att styra och övervaka tåget, att jämföra med 24 dessförinnan. 

– Tåget har ett avancerat system för självdiagnostik, vilket bland annat betyder att vi från distans har möjlighet att i realtid ta emot och övervaka en mängd signaler från tågets olika tekniska system och kan på så sätt agera förebyggande. Tågresan blir mer driftsäker tack vare alla nya tekniska system, säger Andrea Persson och tillägger:

– Ny styrning av innerdörrarna gör att det blir lättare att ta sig mellan vagnar och tydligare märkning av vagn och plats sparar tid vid av- och påstigningar.

Radiotransparenta fönsterglas

1990 kommenterade tidningen Expressen imponerat de tekniska innovationerna: ”X 2000 har telefon, fax, kopieringsapparat. Vid varje fåtölj kan man via freestylelurar lyssna på P3 och två interna kanaler.”

2021 har det skapats helt andra förutsättningar.

– En ny modern bistrokassa har installerats som ska göra betalningar snabbare och smidigare. Ett nytt 5G-baserat wifi-system gör det dessutom enklare att arbeta och koppla av under resan.

Nya X 2000 har radiotransparenta fönsterglas, en teknik som är helt ny i Sverige men som finns på de allra modernaste snabbtågen i Europa. 

– Det innebär att mobilsignaler från alla mobiloperatörer längs med spåren kommer in i tåget och dessutom kan metoder som snabbar på dataöverföring användas fullt ut. 

Även övrig teknik har fått en rejäl uppdatering. När de 12 996 nya stolarna monterats in har det krävts totalt 28 mil nya kablar. 

– De nya stolarna får en smart utformning. Stolarna ger bra svankstöd, har ett stort ryggbord, dubbla eluttag, avställningsytor och möjlighet till bra lutning på ryggstödet.

Uppgraderingen av X 2000 är ett enormt projekt som har tagit flera år. Att byta ut alla väsentliga delar i ett modernt tåg kan liknas vid en avancerad transplantation av hjärna, hjärta och centrala nervsystemet samtidigt. 

– Mycket arbete har lagts ner på att få de olika systemen att kommunicera och en rad tester har gjorts. Innan varje tågsätt sätts i trafik kommer det att ha provkörts minst 15 000 kilometer.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?