Annons

Debatt: Total felprioritering i Norrland

DEBATT. I torsdags påbörjades bygget av Norrbotniabanan. Den tilltänkta sträckningen går inte förbi Sävar såg som årligen hanterar 1,2 miljoner ton gods. Det innebär också en merkostnad på ungefär 100 miljoner kronor, skriver Norra skogsägarnas vice vd Mats Boström och ordförande Torgny Hardselius.

I början av juni beslutade regeringen om en nationell plan för infrastrukturen för åren 2018–2029. Regeringen skriver på sin hemsida att med denna plan påbörjas bygget av Norrbotniabanan. Först med delen Umeå–Dåva, byggstart redan 2018–2020 och därefter etappen Dåva–Skellefteå. Detta för att tillgodose industrins behov av effektivare godstransporter samt medborgarnas behov av ökad tillgänglighet.

Planerna på att bygga en järnväg mellan Umeå och Luleå, den så kallade Norrbotniabanan, har debatteras under många år. Huvudmotivet för att investera drygt 30 miljarder kronor av skattebetalarnas pengar i en Norrbotninabana har främst angetts vara av miljöskäl. En ny järnväg längs norrlandskusten ska minska miljöbelastningen från vägarna genom att möjliggöra en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg. På Trafikverkets hemsida skriver myndigheten följande:

”Norrbotniabanan ska i första hand förstärka godstrafiken i landet, men också möjliggöra persontrafik mellan Norrlandskustens städer. De positiva effekterna är stora; Transportkostnaderna för godstrafiken kan minskas med cirka 30 procent och restiderna för persontrafik kan halveras vilket möjliggör arbetspendling på ett bättre sätt än i dag”.

Vi på Norra Skogsägarna ställer oss frågande till om det finns ett äkta intresse att verkligen använda banan för att flytta över gods från väg till järnväg? Trots att vi i ett remissyttrande redan 2010 uttalat oss väldigt positiva till en dragning förbi Sävar såg, så bortser Trafikverket i samrådsunderlaget från möjligheten att dra järnvägsspåret förbi sågverket i Sävar, 20 kilometer norr om Umeå.

En industri som i dag hanterar 1,2 miljoner ton gods och som inom några år kommer att hantera cirka 2 miljoner ton gods per år, efter att pågående investeringar är slutförda. Motsvarande 50 000 lastbilar med släp riskerar alltså bli kvar på vägarna.

Trafikverket förordar i stället en östlig dragning förbi Sävar samhälle, vilket innebär en merkostnad på ungefär 100 miljoner kronor jämfört med om man anlägger spåret norr om Sävar i anslutning till sågen. Motivet anges av vara att man kan rädda ett elljusspår och en fotbollsplan, samt några skyddsvärda myrar mellan Dåva och Sävar.

En östlig dragning påverkar även forskningsinstitutet SkogForsk negativt. 50 års utvecklingsarbete riskerar att gå förlorat när de träd som är grunden för morgondagens skogar ska ersättas av järnvägsstation och bostäder. SkogForsk i Sävar förser varje år det norrländska skogsbruket med frön och plantor för bättre framtida skogar som kan användas för att ersätta fossila produkter.

Eftersom det strategiska huvudmotivet för att bygga Norrbotniabanan anges vara godstransporter ställde vi på Norra frågan till Trafikverket om hur stora godsvolymer som man totalt räknat med i den samhällsekonomiska kalkylen. Vi undrade även om Sävar sågverk med sina 1,2 till 2 miljoner ton gods per år kunde utgöra en signifikant del av kalkylunderlaget. Svaret på frågan får anses vara uppseendeväckande då Trafikverkets företrädare inte kunde svara på frågan om vilka godsvolymer som använts som underlag för att skatta den samhällsekonomiska nyttan.

I stället har ”de stora godsvolymerna” som hanteras runt värmeverket vid Dåva, ungefär 10 kilometer norr om Umeå, använts som argument för att understryka betydelsen av att snabbt komma igång med byggnationen av den första etappen mellan Västerslätt och Dåva. Transporterna till Dåva värmeverk utgör inte mer än 500 000 ton gods, alltså mindre än halva den godsvolym som hanteras vid Sävar sågverk. Bara en begränsad del av detta kommer dessutom att kunna fraktas på järnväg, eftersom godset främst består av biprodukter från sågverk som inte är anslutna till järnvägsnätet.

Vid ett möte med Trafikverket i Umeå den 27 maj i år fick vi också påtalat att Norra behöver markera sitt äkta intresse genom att åta sig att investera hundratals miljoner kronor för att få till en anslutning till sågverket via ett stickspår på fyra kilometer från den föreslagna östliga dragningen. Att elljusspåret skulle flyga all värdens väg vid en sådan åtgärd tycktes nu sakna betydelse.

Trafikverket behöver tänka om och beakta godsvolymerna vid anläggning av en ny järnväg längs norrlandskusten för att uppnå huvudmotivet med banan, godstransporter. I annat fall bör våra riksdagspolitiker fundera över om den planerade investeringen på drygt 30 miljarder kronor, kanske kan göra större nytta någon annanstans i landet.

 

Mats Boström, vice vd och industrichef, Norra Skogsägarna

Torgny Hardselius, styrelseordförande, Norra Skogsägarna


Innehåll från ISRAnnons

De är i immunterapins framkant

Ola Winqvist, CEO på ISR.
Ola Winqvist, CEO på ISR.

ISR Immune System Regulation Holding är ett läkemedel- och forskningsbolag inom immunterapi. Sedan 2012 arbetar de på bred front för att bekämpa några av världens mest ökända sjukdomar som hiv, cancer och hepatit B. En nyligen genomförd nyemission visar på ett mycket starkt intresse från investerare. 

Svenska ISR, med bas på Karolinska Institutet i Stockholm, startade via en upptäckt från djurvärlden. ISR såg att kastrerade katter sjuka i fiv – motsvarigheten till hiv – överlevde i markant högre grad till skillnad mot okastrerade katter som drabbats av viruset. 

– Kastreringen av katter leder till att produktionen av könshormoner släcks ner. Hjärnsystemet producerar då substansen GnRH – en liten molekyl med stor betydelse. Den stimulerar frisättningen av könshormoner men aktiverar även viktiga delar av immunsystemet så att infektionen börjar behandlas, säger Ola Winqvist, CEO på ISR.

EXTERN LÄNK: Nyfiken på ISR:s teknologi? Läs mer här

Pågående behandlingsstudier 

Den här insikten lade grunden för ISR, som i dag utvecklar nästa generations immunstimulerande läkemedelskandidater.

– Hormonet GnRH har funnits som läkemedel på marknaden i över 30 år och används bland annat mot prostatacancer. Då exponeras viruset för immunsystemet som kan eliminera den infekterade cellen, säger Ola Winqvist. 

Nu pågår behandlingsstudier på sjukhus i Stockholm och Göteborg kring om hivpatienter som får bromsmedicin kan minska den integrerade virusmängden och eventuellt bota sjukdomen. 

– När coronapandemin mattats av kommer vi även påbörja en studie i Berlin med smittade patienter som är resistenta mot bromsmedicin. Artresistens drabbar upp till 14 procent av hivsmittade. Det är ett stort problem som leder till att patienten riskerar att vidareutveckla aids. Det här ser vi som en marknadsintroduktion där tiden till marknaden bedöms vara väldigt kort, säger Ola Winqvist. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om bolagets arbete med läkemedel för hiv-marknaden

Stark ekonomisk plattform 

ISR senaste förträdesemission, som avslutades 29 maj, tillförde bolaget cirka 71,7 miljoner kronor. Det ger dem en stark ekonomisk plattform för att kunna genomföra kommande studier och visar att investerarna har en god tilltro till bolagets utvecklingsarbete. 

– Vi står på flera ben: hiv, cancer, hepatit B och, mest aktuellt, ett vaccin mot coronaviruset. Vi har med andra ord en utvecklingsportfölj med stor potential och studier som behöver refinansieras. De som valt att gå in i det här ser, precis som oss, en rad möjligheter som snart öppnas upp, säger Lennart Dreyer, COO på ISR, och avslutar: 

– Vi vill tacka både nytillkomna och tidigare aktieägare för förtroendet som vi har fått. Det finns en enorm marknad i både öst och väst som väntar på oss. I Kina lider till exempel 100 miljoner människor av hepatit B och vår artresestentstudie kommer med all sannolikhet bli intressant för den amerikanska marknaden – en spännande pipeline, minst sagt! 

Fakta ISR
ISR Immune System Regulation Holding AB är ett innovationsdrivet forskningsbolag med fokus på immunsystemet, baserat på Karolinska Institutet i Stockholm. Bolaget utvecklar immunstimulerande läkemedel för att behandla kroniska infektionssjukdomar och cancer genom att aktivera det egna immunsystemet. Just nu genomför ISR flera viktiga studier, både när det gäller hiv och cancer som kan få stor betydelse för framtidens behandlingar. EXTERN LÄNK: Läs mer här

Mer från ISR

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ISR och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?