1515

Debatt: Telias agerande olagligt

På yttrandefrihetens dag den 3 maj 2016 publicerade vi i mediebranschen ett gemensamt upprop till stöd för det öppna internet och som en protest mot Telias gynnande av globala mediejättar. I dag – två år senare – måste vi skriva ett nytt upprop. För på två år har det inte skett någon förändring, skriver 26 svenska publicister.

Telia, med vd Johan Dennelind och styrelseordförande Marie Ehrling, släpper fram de sociala mediejättarna även när kundernas surfpotter har tagit slut. Det skriver bland annat Hanna Stjärne, Lotta Edling, Cilla Benkö, Casten Almqvist och Thomas Matsson.
Telia, med vd Johan Dennelind och styrelseordförande Marie Ehrling, släpper fram de sociala mediejättarna även när kundernas surfpotter har tagit slut. Det skriver bland annat Hanna Stjärne, Lotta Edling, Cilla Benkö, Casten Almqvist och Thomas Matsson.Bild:TT

Telia samarbetar fortfarande intimt med Facebook och andra globala giganter och ger dem fördelar. Även om kundens surfpott har tagit slut, och resten av internet stängts av, släpper Telia fram de sociala mediejättarna – däremot går det inte att ta del av svenska medieföretags hemsidor. Dem stänger Telia av.

Det här är ett agerande som strider mot reglerna om nätneutralitet, som säger att all internettrafik ska behandlas lika. Regleringsmyndigheten PTS beslutade därför i december 2016 att Telia skulle upphöra med tjänsten. Telia överklagade PTS beslut till Förvaltningsrätten, som ännu inte har fattat beslut i frågan.

Mediebranschen träffade även näringsminister Mikael Damberg och kulturminister Alice Bah Kuhnke för att diskutera frågan 2016. Sedan dess har inget hänt och två år senare kan vi konstatera att Telias strategi inte bara ligger fast utan att problemet har förvärrats.

Facebook har fått en alltmer dominerande ställning.

Genom detta erbjudande ger Telia Facebook och ett antal andra sociala medieföretag en gräddfil till användarna. Detta är förstås en stor vinst för Facebook. När användarna som en följd av detta väljer att använda Facebook, så får mediejätten i sin tur än mer data och uppgifter om dem.

Den senaste tidens skandaler visar konsekvenserna av den kontroll över data som Facebook har.

För att nå användarna blir samtidigt medieföretag beroende av att lägga allt mer av sitt material på sociala medier. Telia bidrar med sitt agerande till att stärka den dominerande ställning som aktörer som Facebook redan har.

Varför Telia tycker det är viktigare att Facebook når publiken än att svenska medier gör det är för oss en gåta. Och varför svenska staten som ägare inte tar en aktiv roll i att använda Telia som redskap för en stärkt yttrandefrihet och mediemångfald är också svårt att för- stå.

När PTS ingrep och redan 2016 förklarade Telias taktik olaglig såg vi det som en seger för det fria internet. Men nu har denna process dragits ut i snart två år.

Facebook har blivit en ännu starkare och allt mäktigare konkurrent till de svenska medieföretagen. Om enskilda aktörer kan tillåtas obstruera under flera år innan frågan ens avgörs i domstol, så är inte regel- verket tillräckligt effektivt för att hantera den moderna teknikutvecklingen.

Vi delar PTS bild att Telias agerande är olagligt och vi utgår från att Förvaltningsrätten gör samma bedömning. Om inte, behöver staten ta sitt ansvar och skärpa regelverket.

Internet ska vara öppet och lika för alla.

 

Anna Körnung

chefredaktör, Mitt i-tidningarna

Anna Rastner

programchef, TV4-Gruppen

Anne Lagercrantz

divisionschef, nyheter och sport SVT

Björn Löfdahl

programdirektör, Sveriges Radio

Carl-Johan Bergman

redaktionell chef Mittmedia

Casten Almqvist

vd, TV4-gruppen

Cecilia Roos

strategichef, UR

Cilla Benkö

vd, Sveriges Radio

Fredric Karén

publisher, Svenska Dagbladet

Hanna Stjärne

vd, SVT

Helle Klein

publisher, Dagens arbete och ordförande, Sveriges Tidskrifter

Jan Helin

programdirektör, SVT

Jeanette Gustafsdotter

vd, TU – Medier i Sverige

Jonas Eriksson

vd, TT-gruppen

Kerstin Neld

vd, Sveriges Tidskrifter

Lotta Edling

chefredaktör, Dagens industri

Marcus Melinder

chefredaktör, Norran

Olov Carlsson

publisher, Dagens samhälle

Patrik Hadenius

vd, Utgivarna

Robert Olsson

programchef, samhälle SVT Göteborg

Sofia Wadensjö Karén

vd, UR

Sture Bergman

vd, VK Media

Thomas Mattsson

chefredaktör, Expressen

Unn Edberg

blivande publisher, Tidningen Vi

Viveka Hansson

programdirektör, TV4

Åsa Sjöberg

innehållsdirektör, TV4-Gruppen


Innehåll från DC SydAnnons

Så garanterar medtechföretag standardiserad säkerhet i hela leveranskedjan – med DC Syd

Produktionschefen Helena är en av kollegorna med lång erfarenhet av lagerhantering, varuförädling och distribution.
Produktionschefen Helena är en av kollegorna med lång erfarenhet av lagerhantering, varuförädling och distribution.

I medtech- och läkemedelsbranschen ställs höga krav på produktion, paketering och leverans. För att säkerställa att deras kunder enkelt kan visa att man uppfyller krav enligt lag genomgår tredjepartslogistikföretaget DC Syd en ISO 13485-certifieringsprocess – så här kommer den att underlätta för medtechbranschen.

DC Syd hjälper i dag tillverkande företag, grossister och e-handlare inom flera olika branscher med både lagerhållning, distribution och förädlingsarbeten; allt från företag som säljer kläder, köks- och heminredning, fritidsartiklar, livsmedel, till hälsokost och läkemedel. I sin fortsatta satsning mot medtechbranschen genomgår de nu en ISO 13485-certifiering, något de än så länge är ganska unika med.

– ISO 13485 är ett kvalitetsledningssystem för företag och organisationer som är verksamma i en eller flera delar av en medicinteknisk produkts livscykel. Den är baserad på vissa standarder och kriterier som beskriver hur tillverkare av medicintekniska apparater bör bete sig och omfattar även lagring och distribution, säger Johan Pagels, försäljnings- och marknadsföringsansvarig på DC Syd.

– Våra kunder inom medtech efterfrågar det här. Eftersom vi är en tredjepartsaktör som sköter kundens logistik, med allt från montering, paketering, utskick och servicetjänster är det minst lika viktig att vi uppfyller de krav som finns. Även om vi länge jobbat utifrån dessa krav kan vi med certifieringen på ett tydligt sätt visa att allt är gjort på rätt sätt och är spårbart, fortsätter han.

Spårbarhet genom hela leveranskedjan

Som ett led i certifieringen kommer DC Syd bland annat kunna märka alla olika förpackningsnivåer för att få en fullständig och komplett spårbarhet för alla olika produktserier.

– Skulle något mot förmodan bli fel kan vi plocka bort produkten från lagret, eller kalla tillbaka den för kunderna för att korrigera felet, till exempel ett tryckfel. Det stora syftet är att underlätta för våra kunder så att de kan fokusera på kärnverksamheten och vara trygga med att vi uppfyller de krav som ställs.

Så möter DC Syd varierade behov

DC Syds erfarenhet går ända tillbaka till 1985 och kompentensen inom tredjepartslogistik är stor. Med en flexibel affärsmodell och kundanpassade tjänster kan de möta skilda behov och vara en långsiktig partner till sina kunder. Kundportföljen är bred och geografiskt utspridd över hela Sverige, i EU samt utanför EU.

– Vi hanterar även tillfälliga uppdrag och kampanjhantering med totalansvar för lagring, packning och distribution, och kan helt enkelt möta tillfälliga och förändrade behov. Oavsett om det är snabba och mindre eller större mer långsiktiga uppdrag så fixar vi det medan kunden kan frigöra tid och fokusera på affärsverksamheten, avslutar Johan Pagels.

Om DC Syd
DC Syds verksamhet startade 1985 under namnet Distributionscenter med postorderlogistik. 2012 bildades DC Syd och tog över verksamheten. De erbjuder tredjepartslogistik (3PL, TPL) för e-handlare, tillverkare och grossister med en integrerad varuförädlingsproduktion. Det kan vara tjänster som etiketteringsjobb, ompackningsuppdrag eller någon annan tjänst kunden har behov av.

ISO 13485-certifieringsprocessen beräknas vara klar våren 2022.

Läs mer på dc-syd.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med DC Syd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?