1515
Annons

Debatt: Ta ansvar och säkerställ att samhället blir tryggt

En ny rapport från Svenskt Näringsliv visar att mer än vart tredje företag drabbas av kriminaliteten i samhället. Det krävs krafttag mot den svarta ekonomin, skriver Mattias Dahl, Svenskt Näringsliv.

Foto:Duygu Getiren/TT

Det kan inte ha undgått någon att kriminalitet är ett samhällsproblem som vuxit i Sverige under de senaste åren och därmed också kommit att dominera den politiska debatten. Men brottsligheten som drabbar företag, arbetslivskriminaliteten, glöms ofta bort.

En rapport från Svenskt Näringsliv visar att mer än vart tredje företag drabbas. Kriminaliteten tar sig många uttryck, inte bara inbrott och stöld, kriminella utför även sin brottslighet inom ramen för företag de kontrollerar.

Den organiserade brottsligheten kontrollerar företag som i stort sett helt bygger på olaglig verksamhet och som inte sällan är kopplade till annan grov kriminalitet i samhället, samt företag som blandar vit verksamhet med svart och som inte har kopplingar till annan olaglig verksamhet.

Totalt sett är det mer än vart tredje företag som har upplevt osund konkurrens från företag som bryter mot lagar och regler, struntar i att betala skatt och fuskar med anställningsregler och arbetsmiljölagar. För en näringsidkare som sliter med att få verksamheten att gå runt är detta naturligtvis en allvarlig bromskloss. Och för samhället bidrar det till sämre fungerande konkurrens och lägre produktivitet. Skapandet av riktiga vita jobb försvåras också vilket bidrar till segregation och utanförskap.

Liksom mot annan kriminalitet är det nu dags att ta krafttag mot den svarta ekonomin och här krävs en palett av åtgärder. Det gäller att slå både mot utbudet och efterfrågan på svarta jobb. En viktig del av lösningen på problemet är förstås olika former av åtgärder mot den grova kriminaliteten.

För att komma åt företag som bedriver svart verksamhet måste man inse att höga arbetskraftskostnader och höga skatter skapar drivkrafter att både köpa och sälja svarta tjänster. Om en köpare av en tjänst i Sverige rakt av ska kunna byta en timme mot säljaren av en tjänst krävs på grund av skatterna att köparen har nästan fyra gånger så hög inkomst. I Sverige är dessutom arbetskraftskostnaderna höga, särskilt för jobb med låga formella utbildningskrav.

Det är också tydligt att reformer som på olika sätt har minskat skattekilar och/eller har sänkt arbetskraftskostnaderna fungerar. Det gäller sänkningen av arbetsgivaravgifter för unga och det gäller rot och rut som har skapat en utveckling där jobb som tidigare utfördes svart nu i stället flyttat in i den vita sektorn. Uppskattningen av hur många nya vita jobb som skapats av reformerna varierar något men en samlad bedömning av de studier som gjorts visar på tiotusentals nya jobb. Dagens höga skatter slår framför allt mot företag med hög arbetskraftsintensitet. Därför är rot och rut viktiga eftersom de bidrar till att neutralisera de effekterna så att även arbetskraftsintensiv verksamhet ges förutsättningar att fungera och växa.

Men dessa åtgärder på efterfrågesidan räcker inte. Det krävs också reformer för att minska utbudet. Det behövs en effektiv och uthållig kontrollverksamhet från relevanta myndigheter inom ramen för befintliga befogenheter. På skatteområdet har tyvärr antalet skatterevisioner minskat till omkring 4 000 per år från omkring 18 000 per år under 1980-talet.

Dessutom måste kriminalitet som bryter mot regelverken bekämpas. I detta ingår att bryta dagens orimliga sekretessregelverk och möjliggöra för myndigheter att byta information med varandra. Detta måste dock utformas så att rättssäkerheten och integriteten inte riskeras. Över huvud taget måste samverkan mellan myndigheterna utökas och effektiviseras utifrån vad som ryms inom dagens regelverk.

Dagens brister behöver kartläggas. Bland åtgärderna ingår också att se över straffskalor vad avser arbetslivskriminalitet och att denna fråga prioriteras hårdare.

Vägen framåt är därför såväl att bygga vidare på reformer som minskar skattekilar och arbetskraftskostnader som att stärka de repressiva åtgärderna mot företag som inte gör rätt för sig och som skadar konkurrensen, skattemoralen och samhällsekonomin.

Detta räcker givetvis inte för att lösa problemen med den grova kriminaliteten i stort, men utgör viktiga steg för att skapa bra förutsättningar för seriösa företag och därmed för nya jobb, mindre utanförskap och mer skatteintäkter. För i slutänden tjänar ingen – utom de kriminella – på en omfattande svart sektor som hotar både samhällsekonomin och hel samhällskontraktet.

Det vilar ett mycket tungt ansvar på regeringen och riksdagen. Staten måste leva upp till sin del av samhällskontraktet och säkerställa ett tryggt samhälle.

Det ansvaret kan staten inte delegera. Det ansvaret måste våra politiker ta.

Mattias Dahl 

vice vd Svenskt Näringsliv


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?