1515

Debatt: Stoppa fusket i handeln under den svarta veckan

Black Friday slog igenom stort i Sverige 2017, då det enligt Svensk Handel shoppades för 5,3 miljarder kronor. 2019 steg den siffran till 7,5. Black Friday har nu utsträckts till vad som kallas för Black Week och det är under den här perioden som många väljer att köpa sina julklappar. Den har därför blivit ett av handelns viktigaste försäljningstillfällen, skriver Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell.

Foto:Jeff Chiu

Marknadsföringen lockar med stora klipp på allt mellan kläder och elektronik. Men alla reaerbjudanden är inte så förmånliga som det påstås. Det har Konsumentverkets granskningar visat.   

En stickprovskontroll som utfördes av Konsumentverket under fjolårets Black Week resulterade i tillsynsärenden mot elva företag som annonserade reapriser i strid mot lagstiftningen. Samtliga bolag, förutom ett, har efter det utlovat att de ska följa reglerna. Om de håller vad de lovar kommer en uppföljning av årets Black Week att visa. Det finns anledning att tro att det är fler bolag som begår överträdelser.  

Vad det hela handlar om är att företag i sin reklam jämför reapriset med ett överstruket påstått ordinarie pris. Problemet är bara att de överstrukna priserna aldrig har använts, eller bara använts några få dagar. Många gånger är det nedsatta priset i själva verket vad varan brukar kosta. Ibland kan priserna till och med vara högre under rean än de är annars.   

När det gäller rea är marknadsföringslagen tydlig. Det krävs väsentliga prissänkningar i förhållande till det ordinarie priset och rean får bara pågå under en begränsad tid. Reakampanjer med jämförelse- och ordinariepriser som inte använts eller använts endast tillfälligt strider alltså mot lagen. Och förutom att konsumenter lockas att handla och luras att tro att de gör ett fynd, är det illojalt också mot de företag som följer reglerna.  

Detta är naturligtvis helt oacceptabelt. Som konsument ska du kunna lita på att företagen följer reglerna och inte lurar dig i sin iver att få sälja sina produkter.   

Nu vill vi se att reglerna följs och att ett påstått fynd verkligen är ett fynd. Att förtjäna och vårda konsumenternas förtroende är alltid det som vinner i längden.  

Cecilia Tisell

Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?