1515
Annons

Debatt: Se upp, företagare – affären finns i rymden

Leta inte efter guldet där andra letar. Börja vaska i en ny ådra, skriver entreprenören Mattias Hansson.

Visst finns det risker i grumlat vatten, men samtidigt är chanserna större att du hittar en verklig och ny affärs-fyndighet. Kanske i en annan galax, där ingen letat än. Nästa stopp på din affärsresa kan vara i rymden.

Det är inte raketforskning direkt, tyckte herrarna i vita rockar med bröstfickan fyllda av välanvända institutions-pennor, när allmänheten fick upp ögonen för deras dittills väl förborgade akademiska (och militära!) hemlighet - det vi ganska snart kom att kalla för, just det, internet.

Vanliga dödliga kunde i början av 1990-talet avfärda hyper-länkad datakommunikation som något för endast akademiska institutioner, något för ingenjörerna och nördarna. Internet skulle aldrig bli en allemansrätt. Tills företagare och nyfikna entreprenörer såg affärsmöjligheten, då blev det fart - alla ville hoppa på tåget. Och med facit i hand, får nog ändå erkännas, att vi som började tidigt med ”the internet” hade någon sorts ”rätt” i bemärkelsen att internet i dag är världens tvivelsutan mest använda kommunikationsmedel, politiska redskap och kommersiella handelsväg. The information super highway.

Kunskapsnationen Sverige har nu återigen blivit serverad en ny affärsmöjlighet som än är i sin linda, men som snarare än de flesta tror kommer slå ned som en meteorit när vi minst anar det. Och det i närtid. Morgan Stanley spår att rymdindustrin kommer vara värd mer än 1 trillion US dollar innan år 2040. Sverige kan vara med och dela på den kakan. Så här skulle det kunna gå till:

För det första: Miljön på den här vackra blå planeten står överst på allas agendor. Det är ett faktum. Alla vill dra sitt strå till stacken och precis alla lösningar måste användas. Eftersom det finns så mycket existerande högkvalitativ kunskap ämnad för rymden, som kan användas för att rädda miljön på jorden, lanserade vi initiativet Space for Agenda 2030 i den svenska paviljongen under världsutställningen Expo 2020 (den största svenska exportsatsning utomlands någonsin, genomförd av Regeringen, i samarbete med många av Sveriges företag och organisationer). Här bjuds miljömedvetna företag in för att utröna möjligheterna till att finna svar på miljö- och affärsutmaningar, genom att matchas med rätt och korrekt rymdkunskap. Det finns alltså redan i dag möjlighet att använda rymden för att lösa utmaningarna på jorden. Och du behöver inte ha vit rock med pennor i bröstfickan – alla kan vara med! Chansen att finna affärskritiska och lönsamma lösningar är stor där ingen annan letat (lika mycket) förut. Stephen Hawking såg det tidigt när han sa: ”Rymden representerar den långsiktiga framtiden för mänskligheten och kan fungera som ’livförsäkring’ för arten.” Och, ja, du kan fråga IT-miljardärerna Musk och Bezos om de håller med om det. 

För det andra: Innovationskraften och den stolta ingenjörstraditionen i Sverige gör att vi har både mäniskorna och kunskapen att kunna utvecklas som kunskapsnation i en växande rymdbransch, med förutsättningar att bidra aktivt till ännu fler av de enhörningsföretag som IT-boomen hittills skapat i vårt lilla land. En internationell superframgång har nu chans att späs på rejält.

Enligt den politiska ekonomen Joseph Schumpeter (1883–1950) är innovation en kreativ destruktion, där entreprenörer kombinerar befintliga element på nya sätt. Vi ser den (positiva) destruktionen idag, och vi vet att vi kan förvandla den till en ny, ljusare framtid. Alla element är här; det är en fråga om vad vi gör med dem. Företag och organisationer kan kombinera ny rymdkunskap med gamla sanningar, och med resultaten förändra livet – och affärerna! – på jorden.

För det tredje: Svenska företagare, innovatörer och entreprenörer kommer få det lättare i styrelserum och på ledningsgruppsmöten om den nya källan till lönsam kunskap – rymden – visar sig vara just det, lönsam. Därför kommer utvecklingen av den svenska rymdbranschen att ske främst på två sätt: 1) genom att befintlig kunskap från rymden plockas ned och används inne på företagen för ökad affärsnytta (downstream), och 2) genom att nya idéer och innovationer utvecklas på jorden för att ytterligare utforska mänsklighetens möjligheter i rymden (upstream). Skillnaden från ”förr” (old space) är att rymdbranschen nu är öppen för alla med en bra idé (newspace). Det vet alla som sett nya Netflix-dokumentären ”Return to Space”, vilket du lämpligen kan rusa hem och göra redan i dag. Det är att betrakta som ett obligatoriskt jobb-möte.

Så: sammanfattningsvis är det miljön, människorna och slantarna som kommer att driva på den accelererande rymdbranschen. Och du kan vara med! Fötterna på jorden, visst. Men se upp, företagare, din nästa storaffär kan, finnas i rymden, i en galax inte långt härifrån.

Fascinerande för oss alla är såklart tanken på att vi innevarande generation kanske får vara med om människor på mars. Kanske blir det så. Och redan vägen dit kommer att skapa mången möjlighet för oss som inte åker med dit upp. Vår kloke svenske astronaut Christer Fuglesang sa redan 2007 i sin bok ”Människan i rymden” (Max Ström) att: ”Rymden och Mars är inte bara äventyr och forskning. Det är också goda investeringar. De utmaningar och krav och den inspiration det innebär leder till utveckling av både teknik och samhälle.”

 Många känner redan till att armbandsuret Omega Speedmaster och Hasselbladkameran är utmärkta både i rymden och på jorden. Vissa vet också att världens kanske mest kända moderna material, Gore-Tex, ursprungligen togs fram för rymdfärder. Tempur likaså. Och dina Nike Air hade inte varit så sköna utan den rymdkunskap de bygger på. Just nu visas svenska ”Stålbrallan” på House of Sweden i Washington DC, en svensk innovation framtagen av bland annat Jernkontoret, modevarumärket Björn Borg och den välmeriterade svenska rymddesignern Cecilia Hertz. Och mer kommer det att bli. Mycket mer.  

 Under IT-boom-åren sades ofta den nu slitna klyschan ”Hoppa på tåget bums, innan det lämnar station”. Nu används istället en sägning från en av de som hoppade på just det där tåget i tid: Sheryl Sandberg, operativ chef på Facebook, som utan att darra på manschetten deklarerar:

”If you're offered a seat on a rocket ship, don't ask what seat! Just get on.” 

 Nu finns det en chans för svenska företagare att bli sin egen lyckas rymd-smed. Järnet är varmt, upp i sadeln, alla ombord!


Mattias Hansson

grundare och VD, International Space Asset Acceleration Company (I.S.A.A.C.)

 


Debatt: Sverige ska vara världens mest attraktiva land att investera i

Sverige ligger långt fram i klimatomställningen tack vare stora gröna investeringar och en tydlig politisk riktning. Vi ska stödja näringslivets gröna och digitala omställning med investeringar i hela landet, för att minska utsläppen och se till att framtidens jobb hamnar i Sverige, skriver Anna Hallberg, utrikeshandelsminister och Karl-Petter Thorwaldsson, näringsminister.

Foto:Anders Wiklund/ TT

Som en del av regeringens långsiktiga strategi för att stärka Sverige genomför regeringen Sveriges första investeringskonferens någonsin: Join Sweden Summit.

Regeringen välkomnar internationella företag från elva strategiskt viktiga länder till Sveriges första investeringskonferens. Join Sweden Summit är kulmen på regeringens särskilda satsning på investeringsfrämjande. Intresset är mycket stort. Globala företagsledare och investerare kommer från nyckelmarknader över hela världen, från Asien, Nordamerika, Mellanöstern och Europa. Bland annat för att diskutera industrins omställning, life science, elektrifiering och digitalisering – svenska styrkeområden.

Genom ett aktivt näringsliv och satsningar från regeringen som skapar förutsättningar för nya företag, innovationer och ny teknik kan vi skapa fler jobb och starkare välfärd. Vi ser nu hur det fossilfria stålet tas fram i Sverige, hela vår fordonsindustri elektrifieras och nedlagda industrier stöps om till batterifabriker. Tusentals av framtidens gröna jobb växer fram, i hela Sverige. Så stärks vår konkurrenskraft och samtidigt ökar våra skatteintäkter så vi kan stärka välfärden – i hela landet. Vi ökar nu takten, för Sverige ska vara världens mest attraktiva land att investera i. Det kommer stärka Sverige.

Världens företag tävlar om att ta fram fossilfria tekniker, produkter och tjänster, inte bara för klimatet utan för att även vara konkurrenskraftigt hållbara i framtiden, då efterfrågan på hållbara lösningar ökar allt mer. Svenska företag och entreprenörer är föredömen och har under det senaste decenniet, arbetat intensivt med att ta fram gröna innovationer och ställa om sin produktion. Regeringen stöttar och driver på denna utveckling. Detta gemensamma arbete har tjänat oss väl. Svenska företag har en stark konkurrensfördel på den internationella marknaden och är globala förebilder vad gäller grön omställning.

Sverige är världsledande på innovation med en unik förmåga att samverka. Näringsliv, fackliga organisationer, akademi, civilsamhället och det offentliga går i samma riktning vilket gör att Sverige leder den globala klimatomställningen. Sverige har därför en god potential för att framtidens hållbara jobb hamnar just här. Internationella företag söker efter de bästa förutsättningarna att utvecklas. Det är länderna i framkant av omställningen som kommer se högst tillväxt och flest jobb, inte de som fortsätter vara beroende av allt dyrare fossila bränslen.

Sverige har en lång tradition av handel med andra länder. Att företag väljer att investera i Sverige är positivt och stärker vår konkurrenskraft. Sverige är attraktivt för utländska investeringar. 2021 var ett starkt år med ett nettoinflöde på 220 miljarder kronor, en ökning om 44 miljarder sedan året innan. Det placerar Sverige på en fjortonde plats globalt, enligt nya siffror från UNCTAD:s World Investment Report 2022. Denna utveckling är mycket glädjande, men vi kan inte stanna upp och vara nöjda.

I den globala digitala och gröna omställningen görs stora satsningar. De länder som är representerade vid Join Sweden Summit har redan i dag totalt 1 760 miljarder kronor i direktinvesteringar i Sverige och företag från dessa länder står för 382 000 jobb.

Att Sverige är ett attraktivt land att investera i spelar stor roll för jobbskapandet i Sverige. Enligt de senaste siffrorna arbetar cirka 700 000 personer i Sverige i utlandsägda företag.

”I hela landet välkomnas utländska investeringar som årligen skapar tusentals nya jobb. Men konkurrensen är stenhård och regeringen verkar för att Sverige ska vara världens mest attraktiva land att investera i.”

Vi vet att företag investerar och etablerar sig i Sverige tack vare vår gröna el, kompetent arbetskraft och att Sverige är en av världens mest innovativa och digitaliserade länder. Den svenska modellen är också en unik konkurrensfördel med företag och fackliga organisationer som välkomnar omställning, vilket gör Sveriges arbetsmarknad både stabil och flexibel.

Sverige leder den globala gröna omställningen, vilket vänder investeringsblickarna hit. I hela landet välkomnas utländska investeringar som årligen skapar tusentals nya jobb. Men konkurrensen är stenhård och regeringen verkar för att Sverige ska vara världens mest attraktiva land att investera i.

Det som i dag är våra styrkor kan också bli våra utmaningar i ett framtidsperspektiv.

Därför:

Underlättar nu regeringen för snabbare och mer förutsägbara tillståndsprocesser vid större etableringar.

Bygger vi ut infrastrukturen med en plan om 900 miljarder kronor som förbättrar kommunikationen i hela landet.

Investerar vi för en stabil elförsörjning med ökad kapacitet.

Har vi infört ett nytt omställningspaket för livslångt lärande och för att tillgodose kompetensförsörjningen till svensk industri.

Säkrar vi råvarutillförsel till industrin med en statlig råvarugaranti.

Stärker vi svensk export- och investeringsfrämjande, både i Sverige och utomlands.

Genom Join Sweden Summit har vi ett unikt tillfälle att fånga upp det stora globala intresset för Sverige som investeringsland. Det är avgörande för den gröna omställningen och säkrandet av framtidens hållbara jobb i Sverige.

Vi välkomnar investerare som bidrar till vårt samhälle. För vi vet att tillsammans kan vi göra vårt Sverige bättre.

Anna Hallberg, utrikeshandelsminister

Karl-Petter Thorwaldsson, näringsminister

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?