1515

Debatt: Så minskar vi utsläpp i andra länder

Med klimattoppmötet i Glasgow inne på sluttampen går det att konstatera att framsteg har skett, men att det krävs mer, skriver Centerns Klimatpolitisk talesperson Rickard Nordin.

Foto:Gustaf Maansson

En viktig slutsats är att Sverige har goda möjligheter att inte bara ställa om själva, utan också att minska utsläpp i andra länder. Ibland tar sådana tankar sig uttryck i att vi ska sluta handla med andra länder för att minska konsumtionens klimatpåverkan eller att vi ska betala andra för att minska sina utsläpp. Inget av det är dock hållbara lösningar. Det som däremot kan göra enorm skillnad är att stärka den svenska exporten av miljöteknik. Energimyndigheten har beräknat att 420 svenska innovationer kan ha potential att bidra till att minska de globala utsläppen med runt en miljard ton koldioxid årligen från 2030 genom till exempel teknikspridning. Då är inte ens många av storprojekten medräknade eller potentialen som finns i exempelvis världsledande lastbilstillverkning. Det är svindlande möjligheter som samtidigt skulle stärka svensk export, skapa arbetstillfällen och säkra vår välfärd. Trots det uteblir de perspektiven när andra talar om klimatmål och åtgärder.

Först och främst ska Sverige såklart minska våra utsläpp själva. Det är det som rapporteras till FN inom ramen för Parisavtalet. Att samtidigt mäta våra konsumtionsbaserade utsläpp, det som våra inköp står för är också viktigt för att få en bredare bild. Men utan att ta hänsyn till all den nytta som svensk export kan göra blir inte bilden komplett. Även här är Sverige världsledande i forskningen där det tagits fram mått på just det. Det visar att redan i dag minskar utsläppen med över 30 miljoner ton tack vare svensk teknik. Alltså 60 procent av våra samlade utsläpp reducerar vi genom att leverera effektivare och klimatsmarta produkter till omvärlden. Det är en succé som dessutom kan stärkas ytterligare.

För att göra det lanserar nu Centerpartiet följande förslag:

Sätt upp ett ramverk för att mäta exportens klimatnytta och om mål för de konsumtionsbaserade utsläppen ska införas bör värdet av den svenska exportens miljöfördelar vägas in. Annars riskerar styrningen att gå mot minskad handel och ökad protektionism.

Ge Energimyndigheten tillsammans med Vinnova och de svenska ambassaderna ett tydligt uppdrag att främja svenska miljöinnovationer och underlätta för den svenska exporten av teknik.

Vidga det statliga industriklivet till att omfatta fler områden. Idag saknas flera viktiga sektorer som inte kan få stöd och därmed riskerar vi att gå miste om både framtida storföretag och viktiga teknologier som riskerar att hamna utomlands.

Det är genom minskade utsläpp kombinerat med ökad tillväxt och förbättrat välstånd som vi kan få andra länder att vilja ställa om. Den resan har vi påbörjat i Sverige. Sedan 1990 har våra utsläpp minskat, oavsett om de mäts nationellt eller via konsumtionen. Samtidigt har tillväxten varit betydande. Det finns all anledning att exportera även den resan kombinerat med än effektivare åtgärder. Det är så vi får länder som Indien, Kina och USA att vilja ställa om och det är så vi både minskar utsläppen i Sverige samtidigt som vi värnar jobb, företagande och ekonomin i välfärden.

 

Rickard Nordin, C

Klimatpolitisk talesperson


Innehåll från KIAAnnons

Laddbara bilar – så kan fler tjäna på att välja rätt modell

Minskad klimatpåverkan.

Dessutom kan du köra utan varken buller eller onödigt höga bränslekostnader.

I takt med att nya modeller lanseras blir fördelarna med att välja en laddbar bil allt tydligare.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Det första som slår en när man kör på el är vilken tyst och behaglig upplevelse det är.

Det andra är känslan av att slippa betala räkningarna för bensin eller diesel, att köra på eldrift ger en rejäl besparing i drivmedelskostnad jämfört med fossila bränslen.

Men hur trevliga dessa fördelar än är hamnar de i skuggan av den största och viktigaste vinsten med laddbara bilar: en minskad klimatpåverkan.

Låga CO2-utsläpp

Kia har målmedvetet utvecklat laddbara bilar av olika slag under en lång rad år.

Resultatet är slående: Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid i Kias modellprogram är 46 gram per kilometer. Snitt för alla biltillverkare på den svenska marknaden är 92 gram (under perioden januari–oktober 2021).

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Snabb laddning

Kia har ett brett utbud av både rena elbilar och laddhybrider. Lanseringen av Kia EV6, som baseras på en unik elbilsplattform (E-GMP) med 800-voltsteknik, är startskottet för en helt ny generation elbilar.

Vid en snabbladdare (250 kW) kan EV6 laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter, och 100 kilometers räckvidd tar 4,5 minuter att ladda. För att laddningen ska vara smidig i alla avseenden ger Kia Charge tillgång till laddnätverket Ionity, som byggs ut i snabb takt över hela Europa.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Pendling med lägre utsläpp

Ett annat alternativ är att välja någon av Kias laddhybrider. Exempelvis den sjusitsiga, fyrhjulsdrivna SUV:en Kia Sorento Plug-In Hybrid, som har en räckvidd på el upp till 57 kilometer. Det gör att daglig pendling till och från arbetet kan ske på eldrift. Vid längre resor övergår bilen till effektiv hybriddrift.

Redan i dag är 77 procent av alla bilar som Kia säljer i Sverige laddbara. Det är en viktig del i förklaringen att Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de bästsäljande bilmärkena i Sverige, men målet är högre än så. År 2024 ska 100 procent av försäljningen på den svenska marknaden bestå av laddbara bilar.

Kia har dessutom förbundit sig att företagets hela globala kedja ska vara koldioxidneutral senast 2045, och ett delmål är att hela modellutbudet i Europa ska vara helelektriskt 2035.

Bjuder på hemladdning

I Sverige finns god tillgång till grön elektricitet. Kia har inlett samarbete med Boo Energi, som enbart levererar el från förnyelsebara energikällor som sol, vind, vatten och biobränsle.

Konkret går det till så att Kia bjuder på hemladdning för en körsträcka på upp till 4 200 mil, under tre år, när köparen tecknar ett elavtal med Boo Energi.

Från den första överraskningen när man hamnar bakom ratten i en laddbar bil – den omedelbara kraften, komforten och ljudnivån – till en vardag som blir både billigare, roligare och med mindre klimatpåverkan.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?