1515

Debatt: Ropa inte kvotering förrän du förstår inkludering

Inkludering går endast när man ser förbi hudfärg, etnicitet, religion, klass, kön och sexuell läggning - att likställa det med kvotering är ett föråldrat narrativ vi borde förfäras över och fortsättningsvis förpassa till historien, skriver företrädare för nätverket All of us, i ett inlägg om inkluderingsdebatten. 

Foto:Mostphotos

Gång på gång blandas begreppen ihop i skräck om det värsta utfallet. Kvotering. Ordet sägs i förfäran och rädsla om företagarens dystopi. ”Vi kan inte bedriva vår verksamhet om vi tvingas anställa okvalificerad personal”, ropar den ängsliga företagsledaren. I en tid av desinformation är det läge att reda ut begrepp och fakta om inkludering och mångfald kopplat till rekrytering. 

Det handlar inte om att tvingas till att kvotera in okvalificerad personal. Faktum är att de flesta exkluderar högst kompetenta individer på grund av fördomar och nepotism. Näringslivet är underrepresenterat och tar inte tillvara på den kompetens som faktiskt finns. När man väl anställer personer med annan etnicitet så exkluderas de ekonomiskt genom lägre löner, färre befordringar och ledningsuppdrag. Detta har ingenting med prestation eller kompetens att göra, utan enbart med de fördomar som finns inom HR och rekrytering där man systematiskt exkluderar underrepresenterade grupper.

Debatt: Svenskt näringsliv måste stå upp för sin integritet 

Enligt meritokratins principer är det utbildning och inhämtade skickligheter från arbetslivet som ska ligga till grund för individens avancemang och utveckling i karriären. Inte ursprung, hudfärg eller klasstillhörighet. Vi är långt ifrån verkligheten med rädslan om att inkludering innebär slutet för meritokratin. Det är snarare så att inkludering är vägen till meritokrati. Men vi är långt ifrån att inkludera över huvudtaget. Det finns det rapporter och undersökningar på, fakta som visar hur det faktiskt ser ut. Från Länsstyrelsens rapport från 2019 framgår det till vilken grad vi exkluderar kompetens baserat på hudfärg och etnicitet. 

Enligt rapporten behöver personer som är födda i eller har minst en förälder född i subsahariska Afrika, en forskarutbildning för att få samma lön som en svenskfödd person som har en max treårig eftergymnasial utbildning. Där framgår det även att afrosvenskars löner ligger långt efter vita svenskars, oavsett om de är födda i Sverige eller inte. Enligt OECD är segregationen på arbetsmarknaden större i Sverige än i jämförbara västeuropeiska länder. 

Debatt: Arbetet för mångfald och inkludering är verksamhetsutveckling – inte politik 

Vi vet också, från Länsstyrelsen senaste studie om motstånd mot antidiskrimineringsarbete på arbetsplatser, på uppdrag från Regeringen, att diskriminering på grund av hudfärg uppstår oftare inom organisationer som genomför ‘kompisrekryteringar’. 

Att hävda att kvotering är den enda vägen till att skapa en representativ arbetsplats är som att indirekt säga att de med ljusast hudfärg är smartast, mest kvalificerade och kompetenta. Man gör allt för att undvika att se elefanten i rummet: omedvetna fördomar och strukturell rasism. Oviljan att konfrontera detta är ett enormt slöseri av möjligheter och affärspotential som uppstår genom den nepotism som i dag präglar arbetsmarknaden. 

Att börja inkludera på arbetsplatser innebär att man måste göra sig av med de strukturer och system som ligger till grund för att talang och kompetens exkluderas. Det är i enlighet med meritokratins principer, att se människor för deras kunskap och erfarenhet och därmed ge sig själv som organisation förutsättningen att kunna prestera så bra det bara går. Inkludering går endast när man ser förbi hudfärg, etnicitet, religion, klass, kön och sexuell läggning - att likställa det med kvotering är ett föråldrat narrativ vi borde förfäras över och fortsättningsvis förpassa till historien.

 

Nicole Kavander, Rita Aslan, Roshanak Fatahian, All of Us

All of Us är ett nätverk som arbetar för mångfald och inkludering i kreativa branscher 

 


Innehåll från KIAAnnons

LISTA: 10 viktiga nyheter i Kias nya elbil EV6

Kia EV6 markerar en viktig milstolpe för den elektriska revolutionen i bilvärlden.

Det handlar om ny teknik, nya funktioner – och en ännu tydligare riktning mot en mer hållbar mobilitet.

Här är tio nyheter som presenteras med modellen som nu lanseras i Sverige.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Ny plattform

Att bygga en elbil på en teknisk grundstruktur som tagits fram för att också kunna användas till förbränningsmotorer innebär ofta att tillverkaren behöver kompromissa på en rad områden.

Därför byggs Kia EV6 istället på den nyutvecklade plattformen E-GMP som är speciellt framtagen för helt eldrivna bilar. Det ger många fördelar, som till exempel ett plant kupégolv, generösa kupéutrymmen, spännande design och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Ultrasnabb laddning

Tack vare 800-voltsteknik kan EV6 laddas ultrasnabbt: från 10–80 procent på bara 18 minuter vid en laddstation med minst 250 kW.

Batteriet

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med ett batteri på 77,4 kWh. Det möjliggör en räckvidd på upp till 528 kilometer vid full laddning enligt WLTP.

Mobil Powerbank

Kia EV6 är utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Eftersom bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så kan EV6 fungera som en extra laddare för utrustning i ditt hem, som en Mobil Powerbank vid utomhusäventyr eller till och med för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Dragkapacitet

Bilister som behöver kunna dra tunga släpfordon – som till exempel husvagnar, båttrailers eller hästtransporter – har hittills haft svårt att hitta en elbil som klarar utmaningarna. Kia EV6 har en godkänd dragkapacitet på 1 600 kilo.

Relax-stolar

Kia EV6 är utrustad med bekväma relaxstolar som kan fällas tillbaka i nästan ett helt horisontellt läge. Det är perfekt om man vill vila en stund, till exempel när man stannar och laddar. Tack vare den ultrasnabba laddningen blir det dock inte fråga om några längre powernaps.

Augmented Reality Head-Up Display

I Kia EV6 finne en Augmented Reality Head Up Display som projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Dubbla välvda panoramaskärmar

De dubbla panoramaskärmarna på 12,3+12,3 tum är högupplösta och välvda, med intuitiva menyer och användarvänligt gränssnitt för bästa användarupplevelse. Tekniken är standard i Kia EV6.

Elektrisk fyrhjulsdrift

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Fyrhjulsdriften innebär bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag.

Kia EV6 GT Line har de dubbla motorerna som standardutrustning men även Kia EV6 Plus kan fås med fyrhjulsdrivning.

Prestanda

Med sina dubbla elmotorer har Kia EV6 GT Line som nu lanserar sammanlagt 325 hästkrafter. 0 till 100 km/h går på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?