Annons

Debatt: Ropa inte kvotering förrän du förstår inkludering

Inkludering går endast när man ser förbi hudfärg, etnicitet, religion, klass, kön och sexuell läggning - att likställa det med kvotering är ett föråldrat narrativ vi borde förfäras över och fortsättningsvis förpassa till historien, skriver företrädare för nätverket All of us, i ett inlägg om inkluderingsdebatten. 

Foto:Mostphotos

Gång på gång blandas begreppen ihop i skräck om det värsta utfallet. Kvotering. Ordet sägs i förfäran och rädsla om företagarens dystopi. ”Vi kan inte bedriva vår verksamhet om vi tvingas anställa okvalificerad personal”, ropar den ängsliga företagsledaren. I en tid av desinformation är det läge att reda ut begrepp och fakta om inkludering och mångfald kopplat till rekrytering. 

Det handlar inte om att tvingas till att kvotera in okvalificerad personal. Faktum är att de flesta exkluderar högst kompetenta individer på grund av fördomar och nepotism. Näringslivet är underrepresenterat och tar inte tillvara på den kompetens som faktiskt finns. När man väl anställer personer med annan etnicitet så exkluderas de ekonomiskt genom lägre löner, färre befordringar och ledningsuppdrag. Detta har ingenting med prestation eller kompetens att göra, utan enbart med de fördomar som finns inom HR och rekrytering där man systematiskt exkluderar underrepresenterade grupper.

Debatt: Svenskt näringsliv måste stå upp för sin integritet 

Enligt meritokratins principer är det utbildning och inhämtade skickligheter från arbetslivet som ska ligga till grund för individens avancemang och utveckling i karriären. Inte ursprung, hudfärg eller klasstillhörighet. Vi är långt ifrån verkligheten med rädslan om att inkludering innebär slutet för meritokratin. Det är snarare så att inkludering är vägen till meritokrati. Men vi är långt ifrån att inkludera över huvudtaget. Det finns det rapporter och undersökningar på, fakta som visar hur det faktiskt ser ut. Från Länsstyrelsens rapport från 2019 framgår det till vilken grad vi exkluderar kompetens baserat på hudfärg och etnicitet. 

Enligt rapporten behöver personer som är födda i eller har minst en förälder född i subsahariska Afrika, en forskarutbildning för att få samma lön som en svenskfödd person som har en max treårig eftergymnasial utbildning. Där framgår det även att afrosvenskars löner ligger långt efter vita svenskars, oavsett om de är födda i Sverige eller inte. Enligt OECD är segregationen på arbetsmarknaden större i Sverige än i jämförbara västeuropeiska länder. 

Debatt: Arbetet för mångfald och inkludering är verksamhetsutveckling – inte politik 

Vi vet också, från Länsstyrelsen senaste studie om motstånd mot antidiskrimineringsarbete på arbetsplatser, på uppdrag från Regeringen, att diskriminering på grund av hudfärg uppstår oftare inom organisationer som genomför ‘kompisrekryteringar’. 

Att hävda att kvotering är den enda vägen till att skapa en representativ arbetsplats är som att indirekt säga att de med ljusast hudfärg är smartast, mest kvalificerade och kompetenta. Man gör allt för att undvika att se elefanten i rummet: omedvetna fördomar och strukturell rasism. Oviljan att konfrontera detta är ett enormt slöseri av möjligheter och affärspotential som uppstår genom den nepotism som i dag präglar arbetsmarknaden. 

Att börja inkludera på arbetsplatser innebär att man måste göra sig av med de strukturer och system som ligger till grund för att talang och kompetens exkluderas. Det är i enlighet med meritokratins principer, att se människor för deras kunskap och erfarenhet och därmed ge sig själv som organisation förutsättningen att kunna prestera så bra det bara går. Inkludering går endast när man ser förbi hudfärg, etnicitet, religion, klass, kön och sexuell läggning - att likställa det med kvotering är ett föråldrat narrativ vi borde förfäras över och fortsättningsvis förpassa till historien.

 

Nicole Kavander, Rita Aslan, Roshanak Fatahian, All of Us

All of Us är ett nätverk som arbetar för mångfald och inkludering i kreativa branscher 

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera