1515
Annons

Debatt: Riv upp lagen om skattefri el för amerikanska techjättar

Varje gång du betalar din elräkning går ungefär en tredjedel till skatt. Samtidigt betalar Bill Gates, Jeff Bezos och Zuckerberg nästan noll kronor i elskatt för sina svenska datacenter, vars nettoeffekt motsvarar Forsmarks kärnkraftverk. Svensk IT-industri, datasäkerhet och miljön får ta smällen. Det skriver Jon Karlung, vd på Bahnhof.

Foto:Susanne Lindholm / TT

2017 införde regeringen i praktiken skattebefrielse för serverhallars elförbrukning. Idén var att ge skjuts åt en modern, svensk basnäring, precis som för skogs- och malmindustrierna. Jag var en av dem som välkomnade detta. IT-infrastruktur är nutidens järnvägsnät, och ett digitaliserat samhälle är rustat för framtiden. Idag står det klart att intentionen inte på långa vägar har infriats. Tvärtom motarbetar det snåriga regelverket inte bara svensk IT-industri, utan även nationell IT-säkerhet och miljömässig hållbarhet.

Reglerna för skattereduktionen är riggade för att ensidigt gynna amerikanska techjättar, medan svenska bolag får nöja sig med smulor eller inget alls. För att ta del av skatterabatten behöver en rad kriterier uppfyllas. Bara den som äger utrustningen i datahallarna får ansöka. Dessutom måste bolaget förbruka minst 0,1 megawatt. Huvudsaken är alltså att förbrukningen är hög – vilket energislag som används har ingen betydelse. Få svenska bolag är stora nog att uppfylla båda krav. Vanligtvis hyrs istället plats och utrustning i datahallar – så kallad colocation. Men bolag som tillhandahåller colocation får inte ta del av skattelättnaderna eftersom de inte äger utrustningen.

Det innebär att ett svenskt företag som Bahnhof, som driver gröna datacenter, återvinner all överskottsvärme och uppfyller effektkravet straffas. Skattelättnaderna går istället till amerikanska jättar som driver hela datacenter för sina egna applikationer. Det inte bara snedvrider konkurrensen i branschen, utan motverkar intentionen om att gynna en modern basnäring. Sverige är inte Silicon Valley, och vi når aldrig dit om livskraftiga inhemska aktörer missgynnas och startups stryps i sin linda.

De senaste fem åren har svenska skattebetalare sponsrat nätjättarnas elräkningar med 1,25 miljarder. Detta i ett läge där Sverige har effektbrist och importerar polsk kolkraft om vintrarna. Detta när svenska myndigheter avråder från säkerhetskritisk datalagring hos amerikanska aktörer på grund av Cloud Act. Ni vet, lagen som ger amerikanska myndigheter rätt att ta del av samtliga kunddata hos amerikanska molntjänster, oavsett var i världen datacentren byggs. På vilket sätt verkar detta för en svensk, hållbar basindustri? Mikael Dambergs tafatta försvar om att Sverige på detta sätt ”leder digitaliseringen” är ovärdigt.

Här finns även en miljöaspekt. Enbart Microsofts datacenter i Sandviken är dimensionerade för en nettoeffekt på totalt 1 220 megawatt. Det motsvarar nästan halva Forsmarks kärnkraftverk. Skattefritt. Tre mil från Microsofts datahall i Sandviken ligger vindkraftsparken Jädraåsen. Där finns i dag 66 stycken kraftverk, alla 175 meter höga, med en total nettoeffekt på 200 megawatt. För att serva den amerikanska jätten bara i Sandviken skulle det behövas 400 stycken 175 meter höga vindkraftverk!

En uppskattning är att Microsofts anläggningar, inklusive dem i Gävle och Staffanstorp, tillsammans med Facebooks hall i Luleå och Amazons anläggningar i bland annat Katrineholm med råge överstiger 3 000 megawatt. Redan där bränns hela Forsmarks nettoeffekt. Och då återvinner Microsoft inte ens överskottsvärmen från datahallarna. Att de använder hållbar energi betyder bara att den smutsiga elen flyttas till andra elkonsumenter. Det är ett enormt slöseri – varför subventionera eldning i snön av nukleära proportioner?

”Men det ger ju massa jobb” skriker någon. Visst, men huvudsakligen utomlands. När datahallen väl är byggd krävs inte mycket underhåll, och IT-utvecklingen sker allt som oftast i Indien. Som tack bidrar techjättarna med extremt låga skatteintäkter, så satsningen räknas inte hem där heller.

Bahnhof driver ett antal datacenter med tusentals kunder. Vi betalar våra elräkningar och har aldrig fått en enda krona i skattelättnad till skillnad från våra utländska konkurrenter. Det är orimligt att svenska hushåll ska betala elräkningen för Facebook och andra techjättar under falska förespeglingar. Det som var tänkt att gynna en svensk, modern basnäring har kommit att göda utländska giganter som motverkar densamma – därför behöver lagen om skattefri el till amerikanska techjättar rivas upp!

Jon Karlung

VD Bahnhof


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?