ANNONS:
Till Di.se
Infrastruktur 

Debatt: Norra Skogsägarna bör höra av sig

  • Helena Eriksson, Trafikverket. Foto: Anna Lindquist.

DEBATT. I en debattartikel den 24 augusti skriver Norra Skogsägarnas vice vd Mats Boström och ordförande Torgny Hardselius att Trafikverket bör tänka om beträffande Norrbotniabanans dragning förbi Sävar samhälle.

Norra Skogsägarna har under lång tid varit positivt inställda till Norrbotniabanan. När de yttrade sig över Trafikverkets järnvägsutredning 2010 förordade de en sträckning längs den östliga korridoren förbi Sävar vilket är den korridor Trafikverket gick vidare med och som fastställdes 2011.

När Trafikverket tar fram förslag till järnvägssträckning har vi till uppgift att ta hänsyn till bland annat naturvärden, riksintressen, samhälls- och näringslivsutveckling. Vi har en öppen process och vi lyssnar till allas synpunkter. Utifrån en samlad bedömning föreslår Trafikverket därefter en järnvägssträckning.

Trafikverket har ännu inte tagit ställning till val av linjesträckning förbi Sävar. I pågående arbete med järnvägsplan ser Trafikverket möjlighet till persontrafik för boende och industrispår till Sävar såg, samtidigt som vi tar hänsyn till olika intressen. Forskningsinstitutet Skogforsk i Sävar är ett sådant exempel och deras verksamhet kommer att kunna fortsätta där de är i dag. 

Det är positivt att Norra Skogsägarna ser vinster med att flytta gods från väg till järnväg. Trafikverket har återkommande frågat efter Norra Skogsägarnas planer för hur de ska utforma sin anläggning och logistik. Norra Skogsägarna har inte presenterat några analyser eller planer för Trafikverket. 

Alla aktörer som vill ansluta sig till det statliga järnvägsnätet måste själva finansiera och bekosta anläggningen samt stå för skötsel, drift och underhåll. Ett sådant exempel finns redan i Dåva där Dåva Terminal har ett finansieringsavtal med Trafikverket om att de bekostar anslutningen till Norrbotniabanan.

Det är viktigt att Norra Skogsägarna delger Trafikverket sina framtida planer och presenterar sitt intresse av att investera i anslutningsspår, oavsett om Norrbotniabanan ska gå i nordlig eller sydlig riktning förbi Sävar.

 

Helena Eriksson, regional direktör, Trafikverket

 

Läs Norra Skogsägarnas debattartikel här.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies