Annons

Debatt: Norra Skogsägarna bör höra av sig

DEBATT. I en debattartikel den 24 augusti skriver Norra Skogsägarnas vice vd Mats Boström och ordförande Torgny Hardselius att Trafikverket bör tänka om beträffande Norrbotniabanans dragning förbi Sävar samhälle.

Helena Eriksson, Trafikverket.
Helena Eriksson, Trafikverket.Foto:Anna Lindquist.

Norra Skogsägarna har under lång tid varit positivt inställda till Norrbotniabanan. När de yttrade sig över Trafikverkets järnvägsutredning 2010 förordade de en sträckning längs den östliga korridoren förbi Sävar vilket är den korridor Trafikverket gick vidare med och som fastställdes 2011.

När Trafikverket tar fram förslag till järnvägssträckning har vi till uppgift att ta hänsyn till bland annat naturvärden, riksintressen, samhälls- och näringslivsutveckling. Vi har en öppen process och vi lyssnar till allas synpunkter. Utifrån en samlad bedömning föreslår Trafikverket därefter en järnvägssträckning.

Trafikverket har ännu inte tagit ställning till val av linjesträckning förbi Sävar. I pågående arbete med järnvägsplan ser Trafikverket möjlighet till persontrafik för boende och industrispår till Sävar såg, samtidigt som vi tar hänsyn till olika intressen. Forskningsinstitutet Skogforsk i Sävar är ett sådant exempel och deras verksamhet kommer att kunna fortsätta där de är i dag. 

Det är positivt att Norra Skogsägarna ser vinster med att flytta gods från väg till järnväg. Trafikverket har återkommande frågat efter Norra Skogsägarnas planer för hur de ska utforma sin anläggning och logistik. Norra Skogsägarna har inte presenterat några analyser eller planer för Trafikverket. 

Alla aktörer som vill ansluta sig till det statliga järnvägsnätet måste själva finansiera och bekosta anläggningen samt stå för skötsel, drift och underhåll. Ett sådant exempel finns redan i Dåva där Dåva Terminal har ett finansieringsavtal med Trafikverket om att de bekostar anslutningen till Norrbotniabanan.

Det är viktigt att Norra Skogsägarna delger Trafikverket sina framtida planer och presenterar sitt intresse av att investera i anslutningsspår, oavsett om Norrbotniabanan ska gå i nordlig eller sydlig riktning förbi Sävar.

 

Helena Eriksson, regional direktör, Trafikverket

 

Läs Norra Skogsägarnas debattartikel här.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?