ANNONS:
Till Di.se
LÖRDAG 18 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Debatt Debatt

Debatt: Låt även Dalarna lyfta

  • Mora. Foto: Ulf Palm

DEBATT. Som representanter för delar av näringslivet och turismen i Dalarna ser vi stora farhågor om det reguljära flyget försvinner.

 

För att få fler växande, konkurrenskraftiga och innovativa företag måste fler små och medelstora företag kunna, vilja och våga ta steget ut på en internationell marknad. Det konstaterar regeringen och där instämmer vi, representanter för lokala och internationella verksamheter i Dalarna. Vi delar också synen på att ett dynamiskt näringsliv kräver att man måste kunna bo och leva i hela landet.

För att Dalarna ska vara ett ställe där folk vill bo och verka krävs förutom arbetstillfällen och bostäder, fungerande och effektiva transporter.

Transporterna till vårt län är nödvändiga utifrån flera perspektiv: för den blomstrande turistnäringen, för arbetspendling till andra städer, för internationella resor i och utanför tjänsten och inte minst för sjukvården.

Ett viktigt nav i Dalarnas infrastruktur är flygplatsen i Mora. Den möjliggör snabba resor till Stockholm och vidare ut i världen, och har en ambulanshelikopter med dygnet runt-beredskap. Flygplatsen i Mora är också en förutsättning för våra verksamheter. Den reguljära trafiken är hotad vilket kan leda till att Mora-Siljan-flygplatsen inte längre kan drivas, om inte regeringen ingriper.

Om flyget till Mora försvinner påverkar det våra verksamheter och Mora–Orsa som turistdestination negativt. Dalarna bidrar med internationella exporter i miljardklassen. Vi som bedriver verksamhet i Dalarna får mycket sämre möjligheter att nå våra marknader och kunder, vilket är avgörande för vår konkurrenskraft. De internationella företagen och verksamheterna i regionen får dessutom mycket sämre möjligheter att möta kollegor på ett snabbt och effektivt sätt.

Vi tror och hoppas att regeringen kämpar för att näringslivet och sjukvården även i fortsättningen ska kunna använda sig av det viktiga reguljära flyget till Mora. Detta förutsätter att regeringen agerar för att Trafikverket belägger Mora-Siljan-flygplatsen med så kallad trafikplikt. Vår förhoppning står nu till att alla politiska krafter samlat tror på oss, som satsar utanför storstadsregionerna och vill bidra till samhällsutvecklingen.

 

Andreas Strandroth, Siljans Chark
Anders Blomquist, Grönklittsgruppen
Eva-Lena Frick, Vasaloppet
Flemming Mortensen, Schneider Electric
Fredrik Skarp, FM Mattsson
Henk Noback, Morakniv
Peter Hermodsson, Mora IK
Thomas Lundberg, CW Lundberg

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

Tyck till