Annons

Debatt: L och C ignorerar majoriteten

DEBATT. Under tisdagen ska Ulf Kristersson (M) återrapportera till talmannen angående regeringsbildningen. Eftersom SD:s politik är klart borgerlig på de flesta områdena så fick den övergripande borgerliga inriktningen cirka 58 procent av rösterna, skriver entreprenören Olof Stenhammar.

Jimmie Åkesson (SD), Ebba Busch Thor (KD), Jan Björklund (L), Annie Lööf (C) och Ulf Kristersson (M).
Jimmie Åkesson (SD), Ebba Busch Thor (KD), Jan Björklund (L), Annie Lööf (C) och Ulf Kristersson (M).Foto:Henrik Montgomery

Som företagare lever man ständigt mitt i en välfungerade demokratisk process: konsumentvalet.

Ett företags kunder gör kontinuerliga val mellan olika produkter och tjänster, dygnet runt, 365 dagar om året. En företagare måste ständigt anpassa sitt erbjudande till kundernas krav och behov. Produkten eller tjänsten måste hålla vad som utlovas i reklam och marknadsföring. Gör det inte det är man ute ur bilden. Skoningslöst kommer kunderna att avslöja bristerna och dumpa produkterna och välja andra alternativ. Konsumenten låter sig inte luras. Inte i det långa loppet. Det är en sann, sund och direkt demokratisk process.

I ett politiskt val är vi väljare politikernas ”kunder”. Vi följer uppmärksamt deras olika vallöften och profetior. Budskapen hamras in och når oss genom alla tänkbara kanaler. Vi drar våra slutsatser och på valdagen går vi till vallokalen och gör vårt val.

När resultatet är känt förväntar vi oss att politikerna levererar på sina löften. Det viktigaste vallöftet är det politiska innehållet i ett större perspektiv. Det kan uttryckas som vänster/höger eller borgerligt/socialistiskt eller på annat sätt.

Årets val gav ett tydligt resultat. Väljarna önskar en borgerlig politik. Eftersom SD:s politik är klart borgerlig på de flesta områdena så fick den övergripande borgerliga inriktningen cirka 58 procent av rösterna. En i valsammanhang mycket klar signal. Den sittande rödgröna regeringen fick cirka en tredjedel av rösterna. Socialdemokraterna gjorde sitt sämsta val någonsin. Väljarna har valt bort det socialistiska dribblandet, som landet har genomlevt under de senaste fyra åren.

Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Stefan Löfven valde att efter valet 2014 ge ett ytterlighetsparti – V med 5,7 procent av rösterna – ett oproportionerligt stort inflytande i det politiska arbetet. Detta trots att valet även då gav en borgerlig majoritet i riksdagen. Alliansen hjälpte sedan Stefan Löfven i att i praktiken lura väljarna genom Decemberöverenskommelsen, som innebar att en minoritet tilläts styra.

När det politiska spelet nu intensifierats är frågan vad det politiska etablissemanget är på väg att hitta på denna gång.

Jan Björklund och Annie Lööf har kategoriskt uttryckt avståndstagande från att ta stöd från SD, även om det bara är ett indirekt stöd. Då S hittills lika kategoriskt sagt nej till en alliansregering, verkar en sådan helt enkelt inte möjlig. Att Socialdemokraterna i realiteten och utan att skämmas det minsta tagit stöd av SD under perioden 2014–2018 för att driva igenom sin politik och regeringen Reinfeldt gjort detsamma dessförinnan 2010–2014, tycks inte bekymra någon.

Att samtala med och lyssna på SD innebär inte att man kommer att låta deras politik dominera. Det är uteslutet. Men varför ska man inte ens ta stöd av SD i de politiska områden där partiets åsikter ligger i linje med vad en borgerlig alliansregering faktiskt har lovat sina väljare? Frågan väcker starka känslor. Beröringsskräcken med SD hindrar en konstruktiv diskussion.

Därför är det välgörande när företrädare för näringslivet vågar sticka ut hakan och föreslå åtminstone en aning pragmatism och kompromissvilja för att nå den politik som väljarna faktiskt föredrar.

Jan Björklund och Annie Lööf visar förakt för det jag anser borde vara demokratins spelregler när de vägrar befatta sig med SD. De kan inte ens tänka sig att samtala med ett parti som representerar nästan 18 procent av valmanskåren. Det är det politiska etablissemangets hån mot demokratin och det kommer att driva ytterligare väljare in i SD:s hägn.

Jag tillbringar mycket tid vid Höga kusten. I augusti var Jimmie Åkesson och valtalade i Härnösand. Mötet refererades i lokaltidningen Allehanda. Där intervjuades två åhörare som visade sig vara LO-medlemmar och trogna S-väljare. De uttryckte sympati med det Jimmie Åkesson sa och förstod inte varför han inte tilläts få något inflytande över svensk politik. De tyckte det var emot alla demokratiska principer och meddelade att de nu avsåg rösta på SD i årets val.

Deras ordval var tydligare än så men kanske inte så diplomatiskt: ”Pissar man på SD så pissar man på demokratin.”

För Jan Björklund och Annie Lööf hägrar nu kanske i stället ministerposter i en S-ledd regering. Det ger ett intryck av att man tycks se valresultatet bara som något slags ”fake news”? Eftersom man väljer att ignorera det.

Lockas man av Stefan Löfvens locktoner går man inte bara emot vallöftet att verka för en alliansregering. Man väljer också att återigen inte respektera väljarna, som faktiskt har röstat bort Stefan Löfven inte en gång utan nu två gånger. Man spelar både Stefan Löfven och Jimmie Åkesson i händerna – samtidigt! Det är i sanning mycket underligt.

 

Olof Stenhammar, entreprenör, grundare av OMX


Innehåll från SkistarAnnons

Svemester i fjällen – höjdaren på önskelistan

Svensken skyr stillasittande – och längtar efter en aktiv vintersemester på hemmaplan.

När allt fler inser vikten av en aktiv livsstil står våra svenska berg högt på önskelistan.

Mer om SkiStars undersökning 

Svenska barn och unga lägger mycket tid med att vara med sina mobiltelefoner. Samtidigt säger sig 68 procent av barnens föräldrar att de gärna väljer en skidsemester som tillfälle att minska deras barns skärmtid. 

Undersökningen gjordes av HUI på uppdrag av den svenska skidkoncernen SkiStar. 

Ett år senare har det rådande pandemiläget om möjligt gjort det ännu tuffare för alla föräldrar som försöker få bukt med barnens mobilanvändande och skärmtid.

Men det handlar inte bara om att ägna fritiden åt annat. Barn och ungdomar är inte skapta för allt för mycket stillasittande, och fysisk aktivitet är förstås bra för både hälsan – och för att orka med skolarbetet. 

Svenska barn rör sig för lite

Tendensen att unga rör sig för lite bekräftades i en undersökning i november 2019. Världshälsoorganisationen WHO konstaterade då i en rapport att 81 procent av världens unga i åldern 11-17 år inte kom upp i WHO:s rekommendationer om minst en timmes fysisk aktivitet per dag. 

I Sverige rörde sig åtta av tio barn och unga för lite, medan siffrorna i Finland gick i en ljusare riktning. 

– Vi tror att en aktiv semester är ett bra sätt att bryta mönster och inleda en förändring mot minskad skärmtid för barn och ungdomar, ett nytt beteende som man kan ta med sig hem efter semestern. Genom vår undersökning får vi svart på vitt att barnfamiljer upplever att en skidsemester är ett bra sätt att minska skärmtiden. Det görs dessutom på ett positivt och naturligt sätt genom att ersätta skärmen med andra roliga aktiviteter, säger Linda Morell, marknadschef på SkiStar.

Svemestern – här för att stanna

2020 är också året då svemester blivit ordet att räkna med. Och att uppleva naturen och närmiljön har plötsligt blivit en ny livsstil. I sommar har allt fler upptäckt att den svenska fjällvärlden kan vara väl så spännande som destinationer hundratals mil bort. 

Att fira semester med närhet i pisten kan också handla om att stärka banden med sina nära och kära. SkiStars undersökning visade att en aktiv livsstil under semestern stärker banden mellan familjemedlemmarna. 66 procent av de tillfrågade föräldrarna upplevde att de hade fått en starkare relation till sina barn efter semestern. 

– Att umgås med sina närmaste vet vi är en av de viktigaste sakerna man vill få ut av sin semester. På våra skidorter finns det många roliga aktiviteter som familjen kan göra ihop och det verkar vara att vinnande koncept för att få föräldrar och barn att faktiskt umgås mer med varandra, fortsätter Linda Morell.

Bokningsläget på topp i Sälen under jul och nyår

Och pendeln tycks nu vara på väg att svänga ordentligt. Inför årets vintersäsong har exempelvis Skandinaviens största skiddestination, SkiStar Sälen, noterat ett rekordhögt intresse. Inför jul- och nyårshelgerna har bokningsläget ökat med hela 33 procent, jämfört med samma period under föregående år. 

– Det visar att många vill tillbringa tid i skidbacken med välmående och hälsa i fokus. Sälen är barnfamiljernas mecka och det här bekräftar än en gång att Sälen ligger i topp när barnfamiljerna får välja, säger SkiStars vd Stefan Sjöstrand. 

Mer om SkiStars skidorter här 

Om SkiStars undersökning:

- Undersökningen är gjord av HUI med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 25-80 år.

- Undersökningen gjordes i juni 2019 med sammanlagt 1010 respondenter.

- Datainsamlingen har utförts i form av en webbenkät med en svarsfrekvens på 100 %.

Detta är SkiStar: 

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda fjällupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

Mer från Skistar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Skistar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?