Annons

Debatt: Hela Sverige förlorar på Norrlands gröna bubbla

De borgerliga ministrarna Ebba Busch (KD), Johan Pehrson (L) och Andreas Carlsson (KD) skriver på DI Debatt om strategier för grön omställning i norra Sverige. Det är glädjande att varken statsminister Ulf Kristersson (M) eller någon i regeringens stödparti SD är med och signerar artikeln. Det är också glädjande att ministrarna väljer att inte specifikt nämna den elslukande Hybrit-satsningen på vätgasstål – trots att den utgör själva navet i Norrlands förment ”gröna omställning”.

Debattören och entreprenören Henrik Jönsson.
Debattören och entreprenören Henrik Jönsson.Foto:Lars Jansson

Hybrit-projektet, som beräknas ta 85 TWh elektricitet i anspråk, har på senare tid lämnat eufori-fasen och börjat nagelfaras. I en serie artiklar i Svenska Dagbladet har Peter Wennblad nyligen påvisat hur Energimyndigheten verkar vara starkt påverkat av Hybrits ledning. Wennblad har också visat att Hybrit fick pengar för att utreda effekterna på elsystemet men att det enda som kommit ut ur detta arbete är en powerpoint-presentation på 12 sidor, inklusive försättsblad.

För att sätta detta i perspektiv är de 85 TWh Hybrit-projektet vill ta i anspråk mer än hela Finlands årliga elanvändning. Det framstår osannolikt att dessa bolag lyckas reda ut eltillförseln och effekterna på elsystemet på dessa 12 powerpoint-bilder.

Man ska inte heller ha några illusioner om att Norrland, som det ofta framställs, skulle ”tjäna på den gröna omställningen”. Elpriserna i Norrland är redan tio gånger högre än för två år sedan, vilket slår stenhårt mot det befintliga näringslivet. Varför skall det politiskt styrda prestigeprojektet Hybrit och riskkapitalister i Stockholm ha förtur till vattenkraften i norr i stället för de små och medelstora företag och hushåll som finns på plats?

Det torde också vara självklart att resten av Sverige förlorar på ytterligare överbelastning av elsystemet. Bara H2 Green Steel kräver 12 TWh elektricitet i Norrland, vilket motsvarar hela Skånes elkonsumtion. Tidigare socialdemokrater såsom Anders Sundström har i DI beskrivit problematisering av de gröna satsningarnas kolossala energibehov som ”elpopulism”. Att han själv samtidigt äger aktier i H2 Green Steel för miljoner kronor talas det tyst om. 

Riskkapitalisterna Harald Mix och Carl-Erik Lagercrantz har lyckats säkra en kreditfinansiering för sitt projekt på 3,5 miljarder euro, där större delen garanteras av offentliga institutioner som Svensk Exportkredit, Riksgälden och Europeiska investeringsbanken (EIB) – där Anders Sundströms partikollega Thomas Östros är vice vd.

Vänstern brukar kritisera kapitalismen för privatiserade vinster och socialiserade förluster, men ingen kritik riktas mot de förment gröna satsningar som nu sker på just dessa premisser. Med EU-bidrag, pengar från Energimyndigheten och billiga ”lån” med tveksamma villkor från EIB lämpas riskerna nu över på framtidens skattebetalare i hela EU, medan all uppsida hamnar i händerna på riskkapitalister som Mix och Lagercrantz. Det framstår osannolikt att dessa kapitalister ämnar betala tillbaka ett lån på uppåt 40 miljarder kronor ur egen ficka om projektet visar sig vara ogenomförbart.

Även Hybrit-företagen är angelägna om att sno åt sig all elektricitet i Norrland. SSAB:s styrelseordförande Lennart Evrell sade till DI (21/12 -21) att kablar till Europa och södra Sverige är kapitalförstöring — eftersom all el kommer att användas i norra Sverige.

De positiva effekterna på ekonomin är synnerligen begränsade i en kapitalintensiv verksamhet som ståltillverkning. Megaprojektet Northvolt har drivit upp lönerna i Skellefteå till en nivå som innebär att andra företag nu måste lägga ner. Det talas tyst om detta då få vågar yppa kritik mot politiska prestigeprojekt.

Att tre svenska företag tillsammans ska göra anspråk på lika mycket elektricitet som hela Finland framstår inte bara orimligt — utan som direkt oansvarigt givet att Sverige redan befinner sig i en infrastrukturell, politiskt skapad elkris.

Energiminister Ebba Busch har rätt när hon kallar satsningen på Hybrit för en ”nationell angelägenhet” — men inte på det sätt hon menar. Givet de enorma kostnaderna och den orealistiska belastningen på elsystemet torde nämligen den nationella angelägenheten vara att satsningen på Hybrit avvecklas.

Den här regeringen har blivit vald för att lösa elkrisen – inte för att låta politiska prestigeprojekt förvärra den för decennier framåt.

Henrik Jönsson, debattör och entreprenör

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera