1515

DEBATT: Gräv ner elen för att ge plats åt skogen

När kronor ska sparas får naturen stryka på foten – i kraftledningarnas skugga får inga träd växa sig för höga. Vi vill att fler elledningar grävs ned.

Foto:Mathias Flinck

Som den svenska skogen tas för givet, är det lätt att tro det växer för mycket skog här. I Sverige tas över 200 000 hektar skogsmark – en yta större än Öland – i anspråk av våra kraftledningar. Där det skulle kunna växa hela skogar syns i dag som mest sly – och värre ser det ut att bli. I takt med samhällets pågående elektrifiering behöver svensk industri mer el än vad dagens elnät kan leverera. Det talas om en fördubbling av kapaciteten. Således är planen att röja ännu mer skog, och ersätta ännu fler trädstammar med elstolpar.

Tiden är knapp för att ställa om till ett koldioxidneutralt samhälle. Därför är det viktigt att fasa ut fossila bränslen, vilket elektrifiering möjliggör. Vi vänder oss inte mot samhällets ökade behov av el, ej heller nödvändigheten i att bygga ut elnäten. Vår fråga är varför man i Sverige vill göra det med den äldsta och mest förödande tekniken – luftledningen. I Danmark är markförläggning av nya elledningar norm. Varför har vårt grannland större ambitioner att bevara sina landskap än vi?

Att de svenska elbolagen fortfarande förordar luftledningar, när nedgrävda kablar kan leverera samma kapacitet, tillika bevara höga naturvärden, är inget annat än ett mått på den kortsiktighet med vilken mänskligheten möter hoten mot vårt klimat och vår miljö. I Sverige jagar vi, trots löften om motsatsen, fortfarande den kortsiktiga ekonomiska vinsten.

Skogen är vår viktigaste kolsänka. Dess förmåga att binda koldioxid är ett av våra främsta verktyg i kampen mot klimatförändringarna: I genomsnitt binds hela sju ton koldioxid per hektar svensk skog varje år. Den yta som i dag består av röjda ledningsgator skulle kunna binda nästan 1,5 miljoner ton koldioxid årligen, om där i stället växte skog. Det är lika mycket som SSAB:s ståltillverkning i Oxelösund släpper ut på årsbasis enligt Naturvårdsverket. Ändå skrivs det spaltmeter om Hybrit och behovet av fossilfritt stål, men inte något om att den elledning som satsningen kräver innebär en förlust av hundratals hektar skog.

För att tillgodose SSAB:s behov av el planerar Vattenfall att bygga två nya 130 kV-ledningar mellan transformatorstationen i Hedenlunda i Flen och SSAB:s stålverk i Oxelösund. Om Vattenfall fortskrider med sina planer på en luftledning, kommer den att lämna ett 74 kilometer långt öppet sår genom ovärderliga skogs- och kulturlandskap i Södermanland. Skog kommer att röjas och ersättas av stolpar dubbelt så höga som omgivande träd. Ledningen kommer att korsa Kiladalens Natura 2000-område, som med sina höga naturvärden tryggar unik biologisk mångfald.

Vi måste ställa om för att bevara vår miljö – men vi ska inte kasta ut barnet med badvattnet.”

Det talas från regeringshåll om att tillståndsprocesserna för elnätsutbyggnad ska bli effektivare. I ljuset av Vattenfalls planer på luftledning mellan Hedenlunda och Oxelösund, förstår vi vad det innebär. Trots kommunernas och markägarnas önskan om markförläggning, går Vattenfall vidare med sina planer på en luftledning. Nu vill regeringen ge Vattenfall ännu större muskler att köra över andra intressen för kortsiktig kostnadsminimering. Elbolagen ska slippa att ansöka om tillstånd hos Energimarknadsinspektionen när de anlägger ledningar. Det är praktiskt för dem – de kan runda granskning hos en myndighet som har tvingat dem till att gräva ned ledningar förut. Så var fallet i nordöstra Skåne, där Energimarknadsinspektionen 2016 bedömde att den åkermark som Eon planerade att dra ledning över var av sådant allmänintresse att den inte kunde tillåtas bli obrukbar av en luftledning.

Regeringens nuvarande idé om effektiv elnätsutbyggnad är att ge eljättarna ledningsrätten som tillhygge för att driva sin vilja igenom. En mer demokratisk lösning vore att eljättarna i stället för att försöka undvika granskning tillgodosåg allmänhetens intressen och mötte oss i vår önskan om att få ledningar nedgrävda.

Vi måste ställa om för att bevara vår miljö – men vi ska inte kasta ut barnet med badvattnet. Är det rätt att orsaka oåterkallelig skada på våra landskap, när mer hållbara alternativ finns? Att gräva ned ledningen skulle ge SSAB den el de behöver för att producera fossilfritt stål och trygga omistliga naturvärden. Gör svensk industri verkligt hållbar genom att ta hänsyn till helhetsbilden. Samma höga målsättning som Hybritprojektet visar för att rädda klimatet måste vi också ha för andra miljövärden. Var är ambitionen?

Vi kan inte rädda klimatet genom att offra miljön.

 

Alette Sederholm

Agronom och ordförande i föreningen Gräv ner – för markkabel genom Sörmland

Gustaf Hermelin

Styrelseordförande i Catena AB

Johan Lagerholm

Agronom och rådgivare inom lantbruket


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan. 

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Om Webbhuset

Webbhuset är ledande E-handelsexperter inom B2B och B2C sedan -98 och en av de första i Norden med att specialisera sig på Magento, en av världens största E-handelsplattformar, som man jobbat med sedan 2008. Webbhuset ökar omsättning och maximerar kundnyttan samt effektiviserar interna processer genom digitalisering och levererar en skalbar, dynamisk och kraftfull E-handel.

Läs mer om Webbhuset och vad vi kan göra för dig 

Besök outl1

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?