1515

Debatt: Förbjud elsparkcyklar på Stockholms gator

Galleristen Björn Wetterling blev i våras svårt skadad efter att ha blivit påkörd av en elsparkcykel. Nu vädjar han till bolagens finansiärer: ”Sluta investera mer i de här dumheterna.”

Foto:TT

Minns ni att för cirka 15 år sedan förfulades Stockholms gator av ett gratistidningskrig. Det gick inte att röra sig en meter utan att se gårdagens eller i bästa fall dagens utgåva av någon av de titlar som delades ut och sedan slängdes i vår gemensamma närmiljö.

För mediebolagen och riskkapitalisterna som då var inblandade handlade det om att snabbt skapa ett konsumentbeteende, låta annonsörerna förstå att varje titel var här för att stanna – och att vänja Stockholmarna att så här kommer det att bli. Det här är ett nytt piggt inslag i stadsbilden. Vi får lära oss att leva med att det ligger tidningar och skräpar överallt. Sånt händer i en dynamisk miljö.

Jag ska strax komma till liknelsen med dagens situation med elsparkcyklar. Men innan jag blir övertydlig:

Nej, ingen tjänade pengar på gratistidningskriget. Mängder av miljoner flödade ut för att köpa marknad, vänja oss vid något nytt. Det tog tid, det blev dyrt – bara gratistidningen Stockholm City kostade familjen Bonnier nästan en miljard kronor.

Någon borde bara höjt rösten och sagt: ser ni inte att det här är en dålig idé.

Klipp till dagens Stockholm där vår vackra stadsbild förfulas av att elsparkcyklar slängs i Mälaren och Saltsjön, gifter från batterier felparkeras på trottoarer och vägar och körs i ilfart av alldeles för unga barn eller alldeles för omdömeslösa vuxna. De utgör ett hot för sig själva och andra när de tar sig fram i trafiken. Allt för många allvarliga olyckor sker och kommer att ske.

Vart är vi på väg som samhälle när vi inte längre klarar av att gå kortare sträckor utan att betala dyra pengar? Dessutom är priserna subventionerade för att skapa ett beteende som vi rimligtvis borde klara oss utan – med hjälp av våra ben eller vanliga cyklar.

Någon borde höja rösten och säga: det här med el sparkcyklar är inte en bra idé.

För vår stadsmiljö har vi ett gemensamt ansvar. Människorna i staden formar den.

I mitt tycke utgör sparkcyklarna ett absurt inslag i hur Stockholm har utvecklats. Det gläder mig att HM konungen har förbjudit elsparkcyklar kring det kungliga slottet. För oss som värnar om Stockholms estetiska utveckling och vill ta ansvar för hur staden ser ut, bortom egna investeringar, är det självklart att likt HM Konungen göra vårt bästa för att elsparkcyklarna försvinner. Jag noterar att på ägarlistan till Voi återfinns finansprofilerna Jacob de Geer, Cristina Stenbeck och Sebastian Knutsson. Jag vädjar till er att inte investera mer i de här dumheterna.

Ser ni inte att det här inte är en någon bra idé?

Samma vädjan gör jag till riskkapitalbolagen Vostok New Ventures, Balderton Capital, Project A Ventures och Creandum.

Elsparkcyklarna är dessutom ett inslag där det är alldeles för enkelt för alldeles för många att missbruka farten på fordonen och utsätta andra människor för fara.

Här talar jag i egen sak.

I våras blev jag påkörd bakifrån av ett barn som skadade mig för livet och sedan smet. Jag är över 70 år gammal och skadades svårt. Hela sommaren fick jag tillbringa på sjukhus/rehab. Flera av mina fingrar har jag kronisk smärta i. Jag kommer aldrig återfå min fulla rörlighet efter att mina två axlar krossades av och fick ersättas med nya.

Ibland tänker jag på den pojken som skadade mig för livet. Han är ung och ska leva ett helt liv med att han utsatte mig för det och sedan inte stannade utan sprang från platsen. Hur kommer hans liv utsättas? Varför tillät näringslivet att det var så enkelt och tillgängligt för honom att köra på mig?

I dagens samhälle har det blivit ännu viktigare att ta hänsyn. Förstå omvärlden, miljön och sina medmänniskor.

Jag har i hela mitt liv ägnat mig åt att provocera och skaka om samtiden. Till min plattform har jag haft en ganska omfattande galleriverksamhet. Både i Sverige och i Singapore. Mitt uttrycksmedel har varit att ställa ut konstnärer som vill säga något om vår tid.

Många gånger har jag upprört och fått starka reaktioner.

Till min förvåning är min kamp mot elsparkcyklarna det som väcker störst engagemang. Människor hatar det. Ni begår ett misstag som finansierar och driver den här typen av verksamhet.

Jag kommer fortsätta bekosta reklamkampanjen för att få slut på de här dumheterna.

För ni skapar en stad som vi inte vill ha. Ni skapar en verksamhet utan tillräckliga regleringar som skadar människor för livet.

Min kroniska smärta bär ni i era investeringar.

Förbjud elsparkcyklarna på Stockholms gator.

 

Björn Wetterling

Vd och grundare Wetterling Gallery


Innehåll från KIAAnnons

Kia EV6 Årets premiumbil i Tyskland

Efterlängtad och redan prisbelönt.

Kia EV6 har utsetts till ”Årets Bil i Tyskland” i kategorin Premium.

Nu lanseras den helelektriska crossovern i Sverige.

Så bra är Kia EV6 – årets premiumbil i Tyskland

Uttrycket ”premium” i bilbranschen finns på många marknader, men någon exakt definition av begreppet finns inte. Det brukar dock handla om en bil av ett känt märke, som är påkostad och har hög upplevd kvalitet.

Allt detta stämmer in på nya helelektriska Kia EV6 – som utsetts till ”Årets Bil i Tyskland 2022” av tyska Årets Bil (GCOTY) just i kategorin Premium.

Kia EV6, som precis lanseras i Sverige, fick den prestigefyllda utmärkelsen före en mängd konkurrenter av en jury bestående av 20 journalister i Tyskland.

– Det är fantastiskt att se Kia EV6 vinna priset Årets premiumbil i Tyskland. Även om leveranserna av vår innovativa helelektriska crossover bara har börjat, är det tydligt att EV6 sätter nya standarder för laddningsprestanda, teknik och interiörutrymmen, säger Jason Jeong, vd Kia Europe.

Ultrasnabb laddning

Att få utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland är inte bara ett erkännande för det arbetet som Kias dynamiska team gör utan även ett kvitto på den lyckade satsningen på den helelektriska plattformen Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

Kia EV6 kan köras upp till 528 kilometer på en laddning och tack vare avancerad 800V-teknik är ultrasnabb laddning av batteriet (77,4 kWh) möjligt.

Vid en laddstation med minst 250 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

”Något alldeles extra”

Kia EV6 kommer i fyra utföranden och erbjuds i bakhjuls- och fyrhjulsdrivna konfigurationer, 168 kW (228 hk) respektive 239 kW (325 hk). Toppmodellen – fyrhjulsdrivna EV6 GT lanseras i slutet av 2022. GT levererar 430 kW (585 hk) och accelererar 0-100 km/h på 3,5 sekunder.

– Kia EV6 är inte bara den första modellen baserad på vår nya Electric-Global Modular Platform (E-GMP), den är också först med den nya och djärva Opposites United-designfilosofin, säger Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer på Hyundai Motor Group.

– Den emotionella designen, imponerande räckvidden och ultrasnabba laddningen gör Kia EV6 till något alldeles extra. Vi är stolta över att ta emot utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland, det är ett erkännande för det briljanta arbetet från vårt dynamiska Kia-team.

Snabb laddning, lång räckvidd och ett gott klimatsamvete – nya Kia EV6

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?