1515
Annons

Debatt: Farliga argument i valrörelsen

Sverige är beroende av engagerade entreprenörer. Vi är tillgångar och inte mjölkkossor eller problem, skriver entreprenörerna Thomas Sonesson och Pigge Werkelin.

Foto:Pax Engström Nyström för Dagens Industri

När man lyssnar på den politiska debatten är det svårt att som entreprenör att inte reagera. Vi ska tydligen lösa alla samhällsutmaningar själva. Vi ska ansvara för vår egen säkerhet – justitieministern tycker till exempel att företagen själva skall skydda sig bättre mot kriminella. Vi ska finansiera försvaret med beredskapsskatt. Vi ska ansvara för att integrera nyanlända (vilket statsministern nämnt om en lösning på integrationsutmaningarna) och många andra pålagor i en ständigt växande karta av administrativa och tvingande regler. I vår vardag ska vi dessutom vara statens ständigt skattebetalande mjölkkossa för att finansiera välfärden och skapa arbeten. 

Det klart att man då funderar på vad som sägs och hur det påverkar mitt företagande och andras vilja att starta företag. Signalerna är frekventa när det pratas om vad vi som entreprenörer skall ansvara för - men regeringen lyfter inte så mycket vad vi skapar. 

Vi som företagare har naturligtvis ett stort ansvar att vara förebilder och visa vägen framåt genom att skapa arbeten, ha schyssta villkor och driva innovation. De flesta entreprenörer använder dessutom sin drivkraft till ideella uppdrag och blir otroligt stolta om de kan bidra till samhällsnytta oavsett var det är. Vi ser entreprenörskapet som kittet i samhället eftersom det har både närheten till de anställdas vardag och drivkraften mot att bygga vidare. Som entreprenör är man en del av samhällets alla olikheter. Något som torde vara unikt i dagens samhälle. 

Entreprenörer älskar utmaningar. Framför allt går vi i gång på att skapa konkreta och handlingskraftiga lösningar. Det kan vara allt från att ideella initiativ som gratis aktiviteter för barn i utsatta områden till kommersiella företag som tjänar pengar på att stärka tryggheten i samma område.  

Men vi entreprenörer ogillar omotiverad byråkrati, orimliga skatter och en företagarfientlig attityd.  Därför är det bekymmersamt att den nuvarande regeringen verkar gå till val på populistiska vallöften som beredskapsskatt och att bekämpa vinster företag. Som entreprenör är man aldrig populist – för då försvinner kunderna. Just nu verkar dock väldigt många politiker vara det. När man hör statsministerns hårda kommunikation och sätt att angripa motståndare är det väl populism om något. 

Som entreprenör lyssnar man inte så mycket på ideologi som på sakfrågor. Vi är mer hands-on och funderar på hur vi skall lösa ett problem än att fundera på vems fel är. Där är vi entreprenörer långt mer tränade än många politiker. Samtidigt hoppas och tror vi att det finns de politiker som jobbar med att få saker och ting gjorda på riktigt. Vi tror de allra flesta väljare vill ha politiker som är genomförare i stället för att de driver plakatpolitik, har högt tonläge eller har målat in sig i ett hörn. 

I dagens samhälle får man inte heller missa att entreprenörer också är mobila. Vårt arbetsfält och kontaktnät är internationellt. Vi kan arbeta från ett kontor i New York, en co-working i Uppsala eller en strand i Thailand. Något som allt fler väljer att göra. Det betyder också att vi är känsliga för politisk klåfingrighet och en attityd där man vill straffa entreprenörerna. Känner vi oss inte välkomna här i Sverige är det lätt att låta flyttlasset gå till mer företagsvänliga länder. Vi har sett det förr. Socialdemokraterna lyckades få framgångsrika entreprenörer som Kamprad och Rausing att lämna landet. Nu är det lättare än någonsin att lämna Sverige och med den retorik som statsministern och hennes kollegor bedriver är risken stor att vi hamnar i samma läge som vi en gång var. Det vore förödande för landets utveckling.

Sverige behöver nyfikna, kunskapssökande och kreativa människor som ser möjligheter när andra ser problem. Kort och gott – vi behöver entreprenörer och företagare som är risktagare, innovatörer och samhällsbyggare. Att samtidigt vilja sitt eget, medarbetarnas och Sveriges bästa är inget motsägelsefullt utan en unik kombination som är värd att värna. Om Sverige bara skulle ha politiker skulle inget skapas, om vi bara hade entreprenörer skulle det bli rörigt. Vi behöver varandra, men då måste statsministern och hennes allierade se oss som tillgångar och inte som mjölkkossor eller problem. 

Thomas Sonesson, entreprenör och under många år vd för Gallerix

Pigge Werkelin, entreprenör och initiativtagare till bland annat Gotlandsflyg 

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Innehåll från TapfloAnnons

Egen produktion och stort lager skapade svenska pumpsuccén

Pumpar från den svenska tillverkaren Tapflo säljs världen över – och nu satsar man på att bli störst på sina marknader.

– Vi har vår egen produktion. Då kan vi lätt anpassa pumparna till kundernas krav, säger Börje Johansson, grundare och ägare av Tapflo.

Pumpar används i många olika processer i de flesta branscher inom industrin – och är en del av hjärtat i tillverkningen.

Pumptillverkaren Tapflo i Kungälv gick från att vara en återförsäljare av pumpar till att från 1985 börja med egen utveckling och tillverkning. 

I dag tillverkar man olika typer av industripumpar som används för att hantera allt från aggressiva kemikalier och känsliga livsmedel till trögflytande och slitande vätskor. Kunderna finns inom branscher som livsmedel, läkemedel, kemi och kosmetika.

– Tapflo är en av få pumptillverkare som tillverkar de flesta komponenter själv i egen fabrik, med en väldigt modern maskinpark. Det gör att vi har stor kontroll över kvalitet, säger Börje Johansson.

Tapflo specialanpassar sina pumpar

Många pumpar är kundanpassade. Det kan handla om typ av pump, material, dimension och inkoppling.

– Vi är flexibla och kan bygga det våra kunder kräver, med hjälp av våra duktiga ingenjörer, säger Börje Johansson.

Tapflo har också ett stort lager av komponenter. Det gör att leveranstiderna är väldigt korta.

Per Antonsson är CEO på Tapflo. Han berättar att pumpmarknaden är väldigt bred men att Tapflo är nischad inom premiumsegmentet.

– Vi är inte alltid billigast men jag vill påstå att vi är bäst på det vi gör, både beträffande kvalitet och leverans. På de marknader vi är verksamma ska vi nu växa och bli störst. Det är tanken, säger han.

Om Tapflo

Tapflo är en familjeägd och oberoende tillverkare och leverantör av membranpumpar, centrifugalpumpar och annan industriell processutrustning. Tapflo representeras av egna försäljningskontor i 30 länder och av oberoende distributörer i fler än 45 länder.

Läs mer på www.tapflo.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tapflo och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera