Debatt: Ekonomiska reformer föder inte populism

DEBATT. Vissa menar att liberalisering riskerar att öka stödet för populistiska partier, men i en ny studie av 31 länder under 35 år hittar vi inget sådant samband. Populism kan inte vara ett skäl för att inte reformera, skriver Alexander Fritz Englund och Jacob Lundberg, Timbro.

Alexander Fritz Englund och Jacob Lundberg, Timbro.
Alexander Fritz Englund och Jacob Lundberg, Timbro.

Även om populismen under 2017 inte nådde de valframgångar som många fruktat går var femte europeisk röst i dag till populistpartier som Viktor Orbáns Fidesz och Marine Le Pens Front National. Ibland påstås att det skulle bero på ”nyliberal” politik: avregleringar, skattesänkningar och friare handel. I Timbros rapport ”Liberalism och populism – sambandet som försvann”, som släpps i dag, undersöker vi den hypotesen. Slutsatsen är att inget tyder på att en liberal ekonomisk politik skulle leda till populism – om något är sambandet det omvända.

Världens ekonomier blev friare under 1990- och 2000-talen. Tullarna sänktes och marknader avreglerades. Denna marknadsliberala politik, ofta benämnd nyliberalism av belackarna, har inte bara fråntagits äran för sina goda resultat. Den har dessutom be-skyllts för att öka stödet för populister genom ökad ojämlikhet, utslagning av jobb eller osäkerhet om framtiden.

Finansminister Magdalena Andersson har i Di hävdat att ökade inkomstklyftor är en bidragande orsak till vågen av nationalism, populism och protektionism. Statsvetaren Sverker Gustavsson har påstått att nyliberalismen har bidragit till ökad populism globalt. Även Norges populism beror på liberalismen, enligt Aftonbladets Daniel Swedin.

För att undersöka sambandet mellan populism och ekonomisk frihet på landnivå har vi analyserat ett omfattande statistiskt material från Economic Freedom of the World och Timbro Authoritarian Populism Index. Data finns för 31 länder under 1980–2014.

Vi finner inget stöd för att ekonomisk liberalism skulle öka stödet för populistpartier. Sambandet ser snarast ut att vara negativt – ekonomiskt friare länder har lägre stöd för populister. Resultaten är dock i regel inte statistiskt signifikanta.

Den ekonomiska tillväxten har varit svag i Europa de senaste tio åren. Trots fina ord från politikerna är reformtakten fortfarande låg. Nu behövs reformer för en mer dynamisk ekonomi. Marknader behöver öppnas upp för konkurrens, marginalskatter på arbete behöver sänkas och arbetsmarknaden behöver bli mer flexibel.

Rapportens slutsatser tyder på att farhågor om ökad populism inte kan vara ett politiskt svepskäl för att undvika att bedriva en mer marknadsliberal politik.


Alexander Fritz Englund, författare till Timbros briefing paper ”Liberalism och populism – sambandet som försvann”
Jacob Lundberg, chefsekonom, Timbro


Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Läs svar från LO här.

Läs skribenternas replik här.


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Cash ITAnnons

Coronaviruset har accelererat innovationen av framtidens betalningar

Just nu pågår en snabb utveckling inom handeln där konsumenter ställer allt högre krav på valfrihet när det kommer till betalsätt. Cash IT som levererar kassasystem för butiker satsar stort för att möta detta, inte minst genom partnerskapet med Swish.

Mobila betallösningar som Swish ökar mycket snabbt i popularitet, och coronapandemin har boostat efterfrågan på beröringsfria betalsätt ytterligare. Detta sätter press på handlare att tillgodose de nya kraven där kortbetalning inte längre räcker som komplement till kontanter.

Cash IT levererar skräddarsydda kassalösningar och betaltjänster till enskilda butiker och stora internationella butikskedjor i hela Skandinavien. För ett år sedan utökade produktportföljen med en interaktiv kundskärm som integreras i kassasystemet.

På skärmen visas en sammanställning av skannade varor som sedan kan omvandlas

till en dynamisk QR-kod för Swish-betalning, unik för den specifika transaktionen. Cash IT:s partnerskap med Swish är en viktig pusselbit som möjliggör snabba och säkra betalningar berättar Robert Karlsson, vd på Cash IT.

- För personalen räcker det med att trycka på en knapp för att konsumenten sedan ska kunna genomföra betalningen via Swish, helt kontaktlöst. Efter betalningen kan ett digitalt mejlkvitto erbjudas via skärmen. Lösningen ger en ökad tydlighet gentemot konsumenten som ser precis vad som händer. Men den innebär också en ökad trygghet för handlaren som har en skärm skild från kortterminalen, så att betalning kan ske oavsett situation, säger han.

För Swish är partnerskapet med Cash IT mycket viktigt för att kunna möta de 7,6 miljoner användarna även i butiker.

-  Att få komma ut mer i fysisk miljö är en viktig del i vår framtidsvision. Implementationen som Cash IT har gjort genom sin kundskärm är fantastiskt fin och ger konsumenterna ett mervärde. Lösningen är dessutom mycket säker tack vare vår starka autentisering via bank-id, säger Anders Edlund, Head of Business Development på Swish.

Cash IT:S kundskärm kan även användas av B2B-företag för signering av digitala följesedlar när kunder hämtar ut varor som ska faktureras. Ekonomiavdelningen kan enkelt komma åt informationen i efterhand eftersom signeringen lagras.

Skärmen kommer precis som Cash IT:s andra lösningar med nyckelfärdiga integrationer mot kundernas affärssystem.

- Tekniken som vi erbjuder är enkel att koppla ihop med alla de ledande affärssystemen och e-handelsplattformarna som finns på marknaden. Genom att automatisera flödet får våra kunder tillen omnikanal där exempelvis lagersaldot uppdateras i realtid efter ett genomfört köp. Där ligger vi väldigt långt framme, säger Robert Karlsson.

Om Cash IT

Cash IT är ett företag med över 20 år i branschen som levererar den senaste värdehöjande tekniken för att butiker och retailkedjor ska bli så effektiva, lönsamma och konkurrenskraftiga som möjligt. Med hjälp av kassasystem och betallösningar med realtidsintegrationer till affärssystem får vi e-handel och fysisk handel att lira med varandra. Cash IT:s partnerskap med Swish är en viktig pusselbit som möjliggör snabba och säkra betalningar.

Läs mer om Cash IT här 

Mer från Cash IT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cash IT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?