Annons

Debatt: Det finns ett annat perspektiv på elsparkcyklar

Galleristen Björn Wetterling blev påkörd av en elsparkcyklist och skadades svårt i somras. På Di Debatt vädjade han elsparkcykelföretagens finansiärer skulle ”sluta investera mer i de här dumheterna.” Nu replikerar Voi:s storägare.

Foto:Johan Nilsson/TT

Hur kan man vara förmäten nog att söka debatt med en man som genom egen smärta förvärvat rätten att säga sin mening med oemotsägbar auktoritet, som Björn Wetterling gjort i DI den 9 november?

Men det finns ett annat perspektiv också. Och ingen vill lämna walk-over i en debatt där man i så fall framstår som en kallhamrad finansiär av mördarmaskiner. Egentligen inte bättre än aktieägare i bilfabriker (1,3 miljoner döda i trafikolyckor i världen varje år) eller tillverkare av mattor eller badkar (fallolyckor i hemmet ca 200 000 döda varje år).

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

VNV Global är största ägare i Voi. Vi skriver eftersom vårt bolag var särskilt adresserat i Björn Wetterlings debattartikel. Vårt syfte här är inte att försvara Voi – vi vet att bolagets ledning är väl medvetna om problemen med ovarsam parkering och ovarsam framfart. Vi ser att de förklarar sin inställning samt beslutsamt angriper dessa problem. Så som ett kommersiellt företag måste göra för att nå kommersiell framgång.

Så här tänker vi runt vår investering i Voi!

En av de mest utpräglade trenderna under det senaste århundradet är urbaniseringen. För ett sekel sedan fanns det fyra städer i världen med mer än 2 miljoner invånare. Idag finns över 200 städer av den storleken. För första gången i mänsklighetens historia lever mer än hälften av OSS i städer. 33 städer har mer än tio miljoner invånare.

Sådana jättestäder kan inte byggas på samma sätt och med samma tekniker som under de senaste 100 åren. De skulle bli olidliga miljömonster och dessutom ha föga av den estetiska glädje Björn Wetterling värnar om.

Ju större en stad blir, desto större andel av stadsbornas tid går åt för att ta sig från a till b. Bil blir mindre effektivt ju fler bilarna blir på gatorna. Kollektivtrafiken har till slut begränsningar den också – tunnelbanetågen kan inte bli hur långa som helst, eller gå hur ofta som helst. Och när en stad blir större blir många avstånd för långa för att man ska kunna gå.

Dessutom säger den gren av matematiken som sysslar med köer att marginaleffekterna är stora. Dvs även en liten minskning av antal fordon ger stora lättnader i trafikstockningar.

Detta är tankegången bakom vårt engagemang. Därför investerar VNV Global i mobilitet som ett av våra huvudområden. Vi satsar pengar i effektivare kollektivtrafik i utvecklingsländer, i den sista milen i leveranser till hemmen, i system för bildelning. Och i elsparkcyklar, där vi är största ägare i Voi, med rötter i Stockholm, men nu i över 70 städer i tolv länder. 

Vi är ett kommersiellt företag; som miljöaktivister är vi ganska osannolika. Vi är kuggar i den gigantiska maskin för optimal resursallokering som är den globala marknadsekonomin. 

En av de bärande pelarna i vår investeringsfilosofi är att bara investera i sådant som kunder vill betala för att få. Vi gör inget med offentliga bidrag. Att en purfärsk verksamhet inleder med att gå med underskott är naturligt. ”Nothing will come of nothing” säger Kung Lear. Entreprenören måste först satsa pengar för att kunna tjäna pengar.

Men om något med tiden inte bär sig så har vi tänkt fel och den verksamheten får stänga ner på ett snyggt och ansvarsfullt sätt.

Det är nog sant som Björn Wetterling säger att det finns människor som hatar elsparkcyklar. Men det är också sant att det finns många människor som älskar elsparkcyklar. Annars skulle de inte betala för att utnyttja dem. I Stockholm görs över 60 000 resor varje dag med elsparkcykel, dvs ca 5 procent av totala antalet förflyttningar, inklusive fotgängare.

Ett demokratiskt samhälle måste ständigt balansera mellan hatare och älskare. Ett problem är att hatarna ofta är få, men intensiva, medan älskarna är många men ljumma. Det är en av demokratins utmaningar. 

Att avfärda dem som har en annan åsikt än den man själv har, genom att säga att de ägnar sig åt dumheter som borde förbjudas, är förståeligt mot bakgrund av det som Björn Wetterling råkat ut för. Men det är inte ett sätt att fatta beslut i ett demokratiskt samhälle.

Lars O. Grönstedt 

styrelseordförande i Voi’s största ägare VNV Global 

Per Brilioth

vd VNV Global 

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Innehåll från Malmö stadAnnons

”En subkultur som blivit en miljardindustri”

Den omsätter lika mycket som den svenska exporten av järnmalm och har därmed blivit en av Sveriges basnäringar. Spelutvecklingsbranschen har utvecklats till en miljardindustri. Dess epicentrum ligger i Malmö.

– Att branschen lockar hit människor från världens alla hörn är tack vare Malmös internationella atmosfär, säger Peter Lübeck på Game Habitat.

Det är lätt att starta, utveckla och etablera företag i Malmö. Läs mer om näringsliv et i Malmö här. 

Avatar, Tom Clancy´s The Division, James Bond och Sayonara Hearts. Några av världens största och mest kritikerrosade spel är skapade av spelutvecklingsbolag som alla har kontor i Malmö. 

Hur kommer det sig att Malmö blivit ett globalt nav inom den här framgångsindustrin? 

Flera faktorer spelar in, menar Peter Lübeck. Han är vd för intresseorganisationen Game Habitat, vars syfte är att skapa bästa möjliga förutsättningar för spelutvecklingsindustrin i södra Sverige att fortsätta växa och utvecklas. 

Massive Entertainments flytt från Ronneby till Malmö i början av 2000-talet gjorde avtryck på flera sätt, konstaterar Peter Lübeck.

– Nordic Game Conference, Europas ledande spelutvecklarkonferens, startades kort därefter och har sedan dess anordnat årliga sammankomster i Malmö. Några år senare slog The Game Assembly upp dörrarna i stan. Idag rankas skolan som en av de tio främsta utbildningarna i världen inom spelutveckling. 

I stort sett alla som gått utbildningen erbjuds arbete efteråt.

”Massives framgångar har banat väg”

Allt sammantaget gjorde att den globala spelutvecklingsbranschen fick upp ögonen för Malmö. Sedan dess har det rullat på, i en otrolig tillväxttakt. 

– Massives framgångar har banat väg för en mängd etableringar av medelstora spelföretag, som Sharkmob och Avalanche Studios Group. Dessutom finns en uppsjö av små så kallade indies, fåmansföretag, som är nischade inom särskilda områden och som besitter stor konstnärlig och artistisk förmåga. 

Peter Lübeck fortsätter:

– Idag har vi skapat ett ekosystem av olika aktörer och studior som omsätter 2,5 miljarder. I Malmö finns idag 75 bolag med anställda från 66 olika nationaliteter.

Att Malmö fortsätter locka globala talanger inom spelutvecklingsindustrin – och som väljer att stanna här – handlar om stadens unika fördelar, säger Peter Lübeck. I dagarna släppte föreningen en undersökning som har analyserat hur de som arbetar inom spelutveckling trivs inom såväl sin bransch som i regionen. Svaren är entydiga.

– I stort sett alla uppger att Malmö är en stad som är lätt att etablera sig i. Här är folk öppna och trots att det är en liten stad, globalt sett, finns ett kulturellt utbud som kan mäta sig med vilken global storstad som helst. De är nöjda med branschen, men ännu mer nöjda med att leva och verka just här.

Kommunalrådet närvarade

Stadens engagemang i branschen tror Peter Lübeck också är en bidragande orsak till att tillväxttakten i Malmö varit så stark.

– Jag minns inför starten av vår förening, Game Habitat. Redan på vårt första möte med staden närvarade Malmös högsta kommunalråd, Katrin Stjernfeldt Jammeh. Det sa mycket tyckte jag, att staden på riktigt är intresserad av att förstå och skapa goda förutsättningar för nya näringar att etablera sig här. 

– Den levnadsstandard som finns i Malmö hade varit svår att uppnå i vilken europeisk storstad som helst, då Malmös bostadspriser ligger på helt andra nivåer än exempelvis Stockholms, Köpenhamns eller Londons, förklarar Peter Lübeck.

Stockholm är i absoluta tal räknat, fortfarande en större spelstad än Malmö, säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen. Men Malmö har vuxit enormt som spelhubb de senaste åren. 

– Malmö är ett minisverige i vilken typ av spel och bolag som finns och produceras. Det är många av Stockholmsbolagen som har kontor i Malmö. Det finns också utländska bolag som valt att lägga sitt Sverigekontor i Malmö, som IO Interactive, säger hon.

Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.
Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.

Närheten till The Game Assemblys spelutbildning är en annan stark dragningskraft för Malmö, menar hon.

– I kursplanen ingår praktik och det är vanligt att man får jobb på samma plats direkt efter examen. 

Därför ser hon inga mörka moln framåt trots att Sverige går in i en lågkonjunktur. 

– Jag har svårt att se att vi skulle tappa i branschen, kanske att ökningen går lite långsammare och att bolagen blir mer försiktiga i sina satsningar, jag är övertygad om att det kommer vara fortsatt stor efterfrågan på kompentent personal. Människor vill ha nya spelupplevelser, på det sättet är det en konjunktursäker bransch.

Se Game Habitats film om spelstaden Malmö här 

Allt fler människor och företag söker sig till Malmö – läs mer om näringslivet här 

 

 

 

Mer från Malmö stad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Malmö stad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera