1515
Annons

Debatt: Centern får inte stödja en röd-grön-regering

DEBATT. Försöken att bilda en regering fortsätter. Nu uppmanar vi Centern: Driv inte Sverige i armarna på en vänsterregering utan stå upp för företagande, ekonomin, jämställdhetens och integrationens skull, skriver entreprenörerna Hellen Wohlin Lidgard och Jeanette Holm.

Annie Lööf (C) frågas ut under valrörelsen.
Annie Lööf (C) frågas ut under valrörelsen.Foto:Jessica Gow

Sverige behöver fler företagare, samtidigt som entreprenörskapet kraftigt faller i Sverige. Vi står inför en mycket omvälvande period i världen, kanske större än den industriella revolutionen, där gamla företag kommer gå under och nya växa upp med raketfart.

Vi är många små och medelstora företag som är bekymrade över regeringsbildningen eftersom vi behöver en icke-socialistisk regering och en liberal företagsvänlig politik för att företagare ska våga satsa i Sverige.

Socialdemokraterna har tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet bedrivit en politik som har väsentligt försvårat för små och medelstora företag de senaste fyra åren.

Detta har lett till en kraftig minskning av nystartade bolag i många branscher, kraftigt minskande antal kvinnliga entreprenörer samt en internationellt sett låg andel företagare bland utrikes födda. Orsaken är Vänsterpartiets inflytande, men även Socialdemokraternas ideologiska misstänksamhet mot mindre och medelstora företag.

Näringslivet är kluvet i frågan om regeringsbildning och den största skiljelinjen går å ena sidan mellan representanter för storföretag, som av tradition har fått förmåner av stabila socialdemokratiska regeringar och å andra sidan mindre företag som är beroende av en liberal företagsvänlig politik.

Många gånger har storföretagen fått fördelar av de hinder som vänsterregeringar har satt upp vilket har skapat lite av en ohelig allians.

Näringslivets kluvenhet har därför inget med synen på SD att göra, för där tycker man relativt lika. De flesta som driver företag har en bra och inkluderande ledarstil, många duktiga utrikesfödda anställda och en positiv syn på EU. Skillnaden går i stället i hur skadlig socialdemokratin är för företagandet.

Till skillnad från alla andra mindre länder i Europa är entreprenörskapet på kraftig tillbakagång i Sverige visar GEM-rapporten för 2017. Teknikföretag har stora utmaningar och företagsflytten har accelererat. Det beror delvis på brist på arbetskraft, där de som vill attrahera utländsk arbetskraft har mötts av långa väntetider hos myndigheter, bostadsbrist, optionsbeskattning och risk för kompetensutvisning.

Innovativa företag som levererar digitala lösningar till vård och skola har fått satsa på marknader utanför Sverige eller se sin verksamhet stå och stampa. Kvinnligt företagandet faller kraftigt i Sverige till följd av den diskussion som varit kring vinster i välfärden, införande av hårdare kontroller av IVO inom vårdsektorn och försämring av rut. Enligt Di minskar andelen Gasellföretag inom välfärdsektorn och handeln mest.

Sverige har också sämre siffror än andra länder vad gäller företagande bland utrikes födda. Bemötandet som företagare får från kommun och tjänstemän har också blivit stadigt sämre under de senaste fyra åren.

Sverige kan inte längre överleva genom en axel mellan storföretag och socialdemokrater. Det handlar om framtiden för våra jobb, vår ekonomi och vår välfärd. Innovativa produkter inom välfärdssektorn skulle kunna vara ett av Sveriges viktigaste exportområden framöver. Så blir det inte. Sverige halkar efter. Vi behöver en vinnande strategi för att locka personer att starta företag, skapa incitament för att växa och locka till oss personer från utlandet. Då skapar vi gemensamt ett Sverige 2.0.

Centerpartiet har nu en vågmästarroll och är samtidigt det parti som tydligast har stått upp för små och medelstora företag. Många företagare har röstat på Centern. Nu uppmanar vi Centern: Driv inte Sverige i armarna på en vänsterregering utan stå upp för företagande, för ekonomins, jämställdhetens och integrationens skull. Centern behövs i en alliansregering.

För att citera Churchill: Somliga ser företag som en farlig tiger som bör skjutas. Andra ser dem som en ko som man kan mjölka. Få ser dem för vad de är: Arbetshästen som drar hela kärran.

 

Hellen Wohlin Lidgard, grundare av fyrfaldiga gasellföretaget Pointer, styrelseordförande/styrelseledamot i sex bolag

Jeanette Holm, grundare och ägare till Nannynu, Nannyakuten, Tidynu, Alltjänstpoolen, Sproutz och Lekhallen med totalt över 1.000 anställda


Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?