Annons

Debatt: Byggbranschen måste ta metoo-debatten på allvar

I somras uppmärksammades våldsamma, sexistiska och kvinnoförnedrande texter på studentflak från byggutbildningar.  Jag har själv haft en rad samtal med kvinnor i byggsektorn som berättat om kvinnoförnedrande attityder och ren mobbing av kvinnliga medarbetare, skriver Urban Månsson, Svensk Byggtjänst.

Urban Månsson, vd för Svensk Byggtjänst.
Urban Månsson, vd för Svensk Byggtjänst.Bild:Tobias Sterner och Elena Elisseeva

Den värsta mediestormen kring #metoo börjar lägga sig och företagsledare och företrädare för olika branscher andas ut över att ha klarat sig undan det värsta drevet. Medie- och kulturbranschen fick ta den värsta smällen vad gäller att bli utmålade som sexistiska och ojämställda. Många av oss är dock plågsamt medvetna om att det även inom våra egna branscher göms potentiella skandaler.

Jag kan konstatera att problemen är stora och utbredda i min egen bransch – byggsektorn. Det gäller såväl på kontor som på byggarbetsplatser men dessvärre också bland ungdomar på yrkesutbildningar.

I somras uppmärksammades våldsamma, sexistiska och kvinnoförnedrande texter på studentflak från byggutbildningar. Årets Isabelle-stipendiat, elektrikern Karolina Dahl, uppmärksammade tidigare i år kvinnoförnedrande klotter och machoattityder i sin jobbvardag. Jag har själv haft en rad samtal med kvinnor i byggsektorn som berättat om kvinnoförnedrande attityder och ren mobbing av kvinnliga medarbetare.

Ändå har vi inom byggsektorn arbetat aktivt för att motverka sexism och för att locka fler kvinnor till byggindustrin. Byggnads och Byggcheferna har satsat på kampanjen ”Stoppa machokulturen”. Med Isabelle-stipendiet lyfter vi fram kvinnliga profiler inom byggsektorn. För att peka på ett par exempel.

Branscher som vår egen, som skriker efter kompetent arbetskraft misslyckas att rekrytera från halva befolkningen. Detta är alltså ett samhällsproblem på flera plan. På våra byggen är 99 procent av hantverkarna män. I ledningsposition är bara tio procent kvinnor.

Och den smidiga förklaringen att kvinnor inte söker sig till hantverksyrken kommer ju på skam via Ikano Bostads nya satsning ”Hentverkarna” – ett lärlingsprogram för enbart kvinnor. Till 16 platser fick de 311 sökande! Argumentet att intresse skulle saknas kommer alltså på skam.

Nu gäller det att vi inte släpper taget om denna så viktiga fråga, bara för något annat ”viktigare” dyker upp.

Svensk Byggtjänst utmanar nu andra näringslivsföreträdare att göra en långsiktig satsning mot sexism och ojämställdhet inom byggsektorn.

Vi på Svensk Byggtjänst kommer att lägga särskilda resurser på att kontinuerligt rannsaka och bevaka vad som händer i denna fråga inom byggbranschen. Vilka missförhållanden och utmaningar finns i vår verklighet? Och vilka exempel kan visa på hur det ska vara och hur man når dit? Vi ska kontinuerligt arbeta fram ett material som kan användas för utvecklings- och utbildningsarbete ute bland byggföretagen och i byggutbildningarna.

Jag tycker att detta borde göras i alla branscher. Problematiken finns ju inte bara i mediebranschen och byggsektorn – utan i hela arbetslivet. Det har #metoo-rörelsen gjort tydligt.

Så se detta som en uppmaning och utmaning – ni som är branschaktörer inom akademi, sjukvård, industri, handel, it, finans och alla andra branscher i Sverige. Starta satsningar för egen rannsakan, kunskapsspridning och utbildning i era branscher också! Och låt oss stötta och inspirera varandra och samverka för ett arbetsliv med nolltolerans mot sexistiska och ojämställda beteenden och attityder.

Kan vi mötas i april 2018, ett halvår efter att #metoo briserade i Sverige, för att dela med oss till varandra av våra misslyckanden och konkreta framsteg för att motverka sexism och för ett bättre arbetsliv för alla? Kan vi göra en gemensam utvärdering och ny plan framåt om ett år, i oktober 2018?

Belöningen för er som antar utmaningen blir inte bara en best practice, men även möjligheten till ett långsiktigt ansvarstagande och sundare arbetsliv som bär framåt i tiden i alla branscher, från gräsrötter till ledning.

URBAN MÅNSSON, VD FÖR AB SVENSK BYGGTJÄNST



Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?