Annons

Debatt: Bara jämställda företag får följa med ministrar

Hållbarhet och jämställdhet har allt större betydelse för ett varumärke och är eftersträvansvärt i sig. Business Sweden lanserar därför i samarbete med regeringen en ny rutin som innebär att vi ställer hållbarhetskrav på företag som deltar i offentliga främjanderesor.

Ann Linde, EU- och handelsminister.
Ann Linde, EU- och handelsminister.Bild:Janerik Henriksson/TT

Hållbarhet är inte längre en välgörenhetsfråga i marginalen på företagens balansräkning. Omställningen till ett hållbart samhälle är en genomgripande transformation som förändrar och kommer att förändra ekonomier och industrier de kommande decennierna. Med gemensamma ansträngningar för att positionera Sverige som världsledande inom hållbart företagande kan politik och näringsliv tillsammans bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft.

Sverige och svenska företag ligger sedan länge i global framkant i omställningen till ett hållbart näringsliv och samhälle. Framsynta svenska företagsledare har säkerställt kvalitativ teknik, socialt ansvarstagande affärsmodeller och arbete mot korruption, som har gjort svenska företag till efterfrågade partners och leverantörer i utlandet. Det är stabila och kvalitativa leveranser som gjort att även svenska värderingar, som jämställdhet i arbetslivet och fackliga rättigheter, går på export.

Idag analyseras ett företags hållbarhet i allt större utsträckning som en indikator på dess framtida värde - hur väl det kommer att klara av de prövningar som vi vet att våra industrier står inför. Forskning visar (Harvard Business School och Brookings Institution) att sedan tidigt 2000-tal har de företag med tydliga rutiner för bolagsstyrning, miljöskydd och socialt ansvarstagande stadigt blivit mer lönsamma än motsvarande bolag som saknar ett systematiskt hållbarhetsarbete.

Hållbarhet och jämställdhet har allt större betydelse för ett varumärke och är eftersträvansvärt i sig. Men det genererar också ekonomiskt värde och konkurrenskraft för företag i form av bättre affärsuppgörelser, längre och effektivare leverantörsrelationer, färre böter och ett starkare varumärke som attraherar kunder såväl som investerare och arbetskraft. Hållbarhet är klokt även ur affärssynpunkt.

Den egna svenska marknaden är liten och de stora behoven av hållbara investeringar finns i Asien, Latinamerika och Afrika. Svenska bolags lösningar och arbetssätt behöver exporteras och skalas upp i större utsträckning – och samtidigt behålla sin höga hållbarhet – för att fortsatt vara konkurrenskraftiga och kunna bidra till FN:s Agenda 2030.

I regeringens Exportstrategi och politik för hållbart företagande lyfts behovet av att stärka stödet till svenska företag att agera hållbart utomlands. Som ett led i detta har Business Sweden fått i uppdrag att genomföra en rad åtgärder, för att stärka förmågan att vara en strategisk rådgivare i hållbarhetsfrågor till både svenska och internationella bolag.

I samband med att statssekreterare Oscars Stenström leder en affärsdelegation till Azerbajdzjan den 8–9 november inför Business Sweden en ny rutin som innebär att vi ställer hållbarhetskrav på företag som deltar i offentliga främjanderesor. På så sätt säkerställs en samsyn på vikten av hållbart företagande, även på svåra och komplexa marknader, med utmaningar som tex bristande mänskliga rättigheter och korruption.

Utrikesdepartementet har nyligen lanserat en webbutbildning för diplomater på alla svenska ambassader, inklusive Business Swedens rådgivare och Sidas personal i fält för att de ska få en fördjupad förståelse för hållbart företagande. Syftet är att de ska bli bättre på att stödja företagen att agera hållbart utomlands, och att identifiera risker.

I dagarna lanseras en webbguide på Business Swedens hemsida som vänder sig till svenska företag med råd om hur man ska agera hållbart i sin exportaffär och utomlands. Samtidigt stärks utbildningsinsatserna mot små och medelstora företag runtom i landet för att främja en hållbar export.

Och sist men inte minst har Business Sweden och Svenska Institutet producerat material om svenskt hållbart företagande som ska användas för att marknadsföra svenska företags hållbarhetsarbete utomlands.

Hållbarhet är i högsta grad en global angelägenhet – rätt hanterat kan svenska värderingar öka svensk konkurrenskraft och export globalt.

Ann Linde

EU- och handelsminister

Oscar Stenström

Statssekreterare hos EU- och handelsministern

Ylva Berg

Vd, Business Sweden


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?