Därför behövs provisioner

Spararna i fonder har all anledning att kritiskt granska banker och rådgivare. Alltför många tillåts marknadsföra sina egna fonder eller de dyraste fonderna på marknaden. Det vill Finansinspektionen ändra på och det välkomnar vi, skriver Sven Hagströmer och Rikard Josefson, Avanza.

Sven Hagströmer.
Sven Hagströmer.Foto:Josefine Stenersen

Det har de senaste dagarna pågått en viktig debatt om fondprovisioner och hur prissättningen går till i branschen.

Att ett fondbolag delar med sig till den som distribuerar fonden, exempelvis Avanza AZA -1,05% Dagens utveckling , är inte konstigare än att Ica eller Coop får en försäljningsintäkt på det de säljer. Så fungerar det i många branscher och så fungerar det i fondbranschen, hos storbanker och ömsesidigt ägda aktörer som Skandia, Folksam och Länsförsäkringar. Detta betyder dock inte att själva fonden är dyrare hos Avanza eller de andra aktörerna.

Det är inte kunden som betalar en extra avgift. Det är fondbolaget som delar sin intäkt med banken eller försäkringsbolaget som betalning för bland annat distribution av fonden, kundservice och legala kostnader. Det är inte konstigare än att en del av det vi betalar för falukorven går till handlaren, en del till den som förädlar köttet och en del till bonden. De flesta tycker nog att det är rätt bekvämt att gå till matbutiken runt hörnet och kunna handla allt på ett och samma ställe. Det är också dit utvecklingen på sparmarknaden gått som resultatet av kunders behov av valfrihet och enkelhet.

En helt annan del av debatten handlar om fondprovisioner i samband med rådgivning. Finansinspektionen har meddelat att detta är ett prioriterat område att granska. Syftet är att säkerställa att rådgivningen utgår ifrån kundens bästa, det vill säga inte det som rådgivaren tjänar mest pengar på. Vi välkomnar verkligen detta.

Här är det dock viktigt att lyfta fram att Avanza inte erbjuder någon rådgivning och ända sedan start har verkat för lägre avgifter i branschen. Vi är starka förespråkare av att informera om både långsiktighet i sparandet och avgifternas stora betydelse för resultatet.

Redan när en ny kund välkomnas till Avanza lyfts vikten av låga avgifter fram. Vi lyfter aldrig fram fonder med höga avgifter framför låga. Det är mycket lätt att sortera på avgifter i Avanzas fondlista och vi, till skillnad från de flesta, redovisar dessutom fondens totala avgifter på såväl fondsidan som i orderläggningen. Alla sparare kan enkelt och tydligt se vad fondbolaget betalar till Avanza för distributionen. Vår portföljgenerator utgår uteslutande från Morningstars oberoende fondrating och fondens avgift där fonder med lägre avgifter prioriteras. För den sparare som tycker att fondavgiften är det absolut viktigaste går det även att enkelt få ett förslag där låg avgift prioriteras före Morningstars rating.

Sedan 2005, året innan vi startade vårt eget fondbolag och lanserade Avanza Zero, har vår intäkt per fondkrona minskat från 1,33 till 0,35 procent på årsbasis. Detta är både ett resultat av att vi lanserat egna billiga fonder och att våra kunder har insett hur viktig fondavgiften är, något som Avanza genom folkbildning av olika slag har haft ambitionen att gå i bräschen för. Kundnöjdhet är vårt absolut viktigaste mål. Vi skulle aldrig ha råd att tulla på den genom att inte alltid sätta kunden i första rummet. Vi har alltid stått och kommer alltid att stå på spararnas sida. Att den totala intäkten för Avanza ändå blir stor beror på att många bäckar små gör en stor å.

Nu är vår fråga till dem som startat den här debatten och de som tycker att fondprovisioner borde förbjudas. Hur tycker ni att det borde fungera? Faktum är att till de mest populära fonderna på Avanzas plattform hör billiga indexfonder med mycket låga förvaltningsavgifter. Skulle vi införa en plattformsavgift, eller någon form av prenumerationsmodell är risken att det skulle bli dyrare för de flesta av våra kunder och framför allt för dem som i dag har minst kapital och betalar minst.

När osäkerheten i omvärlden ökar, allt fler hamnar i skuldfällor och ansvaret för den egna ekonomin växer blir kunskap och insikter om privatekonomi allt viktigare. Ett långsiktigt och sunt sparande är en mycket viktig del i detta. Vi välkomnar verkligen en seriös faktadriven debatt om sparande och avgifter. Även om det i slutänden är avkastningen efter avgifter som är det som räknas för spararen.

Vi brukar säga att vi hellre vill ha kritik snarare än beröm. Kritik, då den i allmänhet är operativ och kan bidra till att vi blir bättre. Det kan vi nämligen alltid bli. Beröm kan få oss att tro att vi kan gå på vatten, vilket kanske skulle roa våra konkurrenter om vi försökte, men förhoppningsvis inte våra kunder.

Vi ser fram emot en saklig diskussion om detta tillsammans med Finansinspektionen och den nya finansmarknadsministern Åsa Lindhagen. Vi är angelägna om en långsiktig lösning som värnar spararna.

Sven Hagströmer, grundare och ordförande Avanza
Rikard Josefson, vd, Avanza


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?