1515

Därför behöver EU den nya upphovsrätten

DEBATT. Debatten om de nya upphovsrättsreglerna - det så kallade ”copyright”-direktivet - som har röstats igenom i Europaparlamentet och som medlemsländerna ska ta slutgiltig ställning till på måndag har varit intensiv. Det är ingen lätt fråga på något vis, men inte desto mindre viktig. 

Katarina Areskoug Mascarenhas.
Katarina Areskoug Mascarenhas.

Nuvarande regler är nästan 20 år gamla och därmed skrivna i en tid före dagens internetanvändande och digitalisering. Från EU-kommissionens sida ser vi att debatten präglats av vissa missförstånd och att den kompromiss som förhandlats fram mellan olika aktörers intresse är bra och balanserad - och definitivt bättre än dagens situation. 

För det först är det viktigt påminna om att den nya lagen innebär att ansvaret för att upptäcka om upphovsrättsskyddat innehåll används på nätet nu skiftar från dem som skapat innehållet, som journalister, författare, musiker och konstnärer, till att ge plattformarna (som Facebook eller Youtube) ett större ansvar. Det är rimligt att plattformarna får detta utökade ansvar. Det är svårt för enskilda författare eller konstnärer att ständigt bevaka om någon olagligt kopierar deras innehåll. 

Lagstiftningen innebär alltså inte att privatpersoner kommer att göras ansvariga om de använder upphovsrättsligt skyddat material. Det ansvaret vilar helt på plattformarna och rättighetsinnehavarna. 

För det andra innebär direktivet att dessa ”innehållsskapare” äntligen kan få skäligt betalt när deras verk sprids på nätet genom krav i direktivet på rättvis betalning och transparens. Detta är inte minst viktigt om vi ska kunna behålla en stark och oberoende press. Plattformarna måste nu ingå licensavtal med exempelvis publicister för att mot betalning få publicera deras verk. Om någon förläggare/annan kreatör vill att dennes material ska spridas gratis, går det givetvis bra. 

En tredje punkt gäller påstående om att internet stängs ner för oss vanliga internetanvändare. Det stämmer inte. Direktivet introducerar obligatoriska upphovsrättsliga undantag i alla medlemsländer så att plattformarna kan fortsätta sprida citat, kritik, granskning, karikatyrer, memes och parodier, som är särskilt viktiga för yttrandefriheten. 

De nya reglerna påverkar inte heller hur plattformarna använder sig av länkar - t.ex. länkar till olika tidningsartiklar. Även mycket korta utdrag ur en artikel så kallade ”snippets” kan återges som tidigare och faller inte under det nya direktivet. Någon länkskatt, ett uttryck som flitigt använts i debatten, har aldrig varit aktuellt. Det vi försöker komma tillrätta med är sajter som kopierar hela artiklar och på så sätt tjänar pengar på andras material. Och som sagt, privatpersoner kan skicka artiklar eller annat upphovsrättsskyddat material till varandra som förut. 

En annan fördel med den nya lagstiftningen, vilket inte alltid framgått i debatten, är att den fastslår att avtalslicenser är giltiga och upphäver till stor del den rättsliga osäkerhet som finns efter en dom i EU-domstolen. Detta är särskilt viktigt i Sverige, då avtalslicenser är grundbulten i vårt upphovsrättssystem.

Slutligen, vad gäller filter kräver inte artikel 13 att ny teknologi – som filter – används för att upptäcka upphovsrättsskyddat material. Tvärtom använder plattformarna idag redan filter som känner igen visst material. En röst emot copyright är inte en röst emot filter. De används redan och kommer inte att försvinna. 

Vad som istället finns i det nya direktivet är en ny rättighet till prövning och återuppladdning (artikel 17), som ökar säkerheten för användarna och som motarbetar effekterna av de filter som redan finns; dvs. du kan återuppladda något du anser vara lagligt som tidigare på felaktiga grunder tagits bort av plattformen. Utan denna nya rättighet måste du acceptera plattformarnas tolkning av sina egna användarvillkor. Med den nya lagstiftningen måste plattformarna agera skyndsamt på användarnas krav och medlemsländerna upprätta ett tvistlösningssystem. 

Sammanfattningsvis innebär direktivet att plattformarna inte längre får tjäna pengar på att gratis kopiera andras filmer, artiklar, böcker och musik utan måste betala när de sprider dessa verk, precis som vi måste betala när vi går på bio eller köper en tidning. Om vi inte är beredda att ge skaparna av ett innehåll en rimlig betalning för sin arbetsinsats även i den digitala världen så kommer i slutändan inte någon filmskapare, författare, konstnär eller journalist kunna fortsätta med sin verksamhet . Det är inte en utveckling som vi tror att någon vill se. 

Katarina Areskoug Mascarenhas
chef för EU-kommissionens representation i Sverige

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?