Annons

Stockholmstoppen: Din nästa bil måste gå på el

DEBATT. Elbilsförsäljningen kommer snart att explodera i Sverige, vilket även innebär att andrahandsmarknaden kommer växa kraftigt de närmaste åren. Är man i köptagen bör man avvakta något år för att sedan gå direkt på el, skriver Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm (MP).

INGET ALTERNATIV. Många som valt dieselbil för klimatets skull har blivit lurade. Dieselbilar är inget miljöalternativ, och med den nya klassningen så är det tydligt att de till och med släpper ut mer än bensinbilarna i snitt, skriver Daniel Helldén.
INGET ALTERNATIV. Många som valt dieselbil för klimatets skull har blivit lurade. Dieselbilar är inget miljöalternativ, och med den nya klassningen så är det tydligt att de till och med släpper ut mer än bensinbilarna i snitt, skriver Daniel Helldén.Foto:Joey Abrait/TT

Just nu pågår ett globalt teknikskifte, och det är inte en dag försent. Runt om i världen fasar man ut förbränningsmotorerna för att ge plats för elbilar. Indien har satt upp politiska mål om att enbart sälja elbilar från år 2030. Länder som Tyskland, Norge, Nederländerna och Danmark är också med på tåget.

När Sveriges nya regering presenterade sin regeringsförklaring var en av punkterna att ingen försäljning av bensin- och dieseldrivna bilar ska ske efter 2030. Äntligen går vi mot en utsläppsfri framtid!

Att förbränningsmotorer måste fasas ut beror på det skriande klimathotet, den dåliga luften i våra städer och att elbilen faktiskt nu kommer att bli ett reellt alternativ för alla – ja, för alla, även för alla de som inte är höginkomsttagare eller bor i städer.

Elbilsförsäljningen kommer snart att explodera i Sverige. I dag står el- och laddhybrider för blygsamma 8 procent av nybilsmarknaden, och den riktiga stora förändringen och skjutsen har inte kommit ännu, men är på gång.

Till exempel så visar bilbranschorganisationen Power Circles prognoser att runt 90 procent av nyförsäljningen av bilar är el- och laddhybrider redan kring 2025.

Naturvårdverkets analys från 2017 gjorde bedömningen att break even-nivån för priset på en elbil kontra fossilbil skulle inträffa 2025, med andra ord skulle priset vid inköp av en nybil bli detsamma vid denna tidpunkt.

Men de nya uppdaterade prognoserna från, bland annat, Power Circle innebär att detta datum högst troligt kommer att inträffa redan nästa år eller 2021. Om vi dessutom ser till bilens hela livscykel, så talar det än mer till elbilens fördel. Detta då drivmedelskostnaden tillkommer för bilar med förbränningsmotor.

Vidare aviserar flera biltillverkare att de inom kort kommer med nya elbilsmodeller, som inte bara matchar bensin- och dieselmotorer i prestanda, utan som också kostar ungefär lika mycket. Med den nuvarande elbilsbonusen blir de därmed billigare än förbränningsbilar.

En bonus när fler köper nya elbilar är att vi även får en väsentligt större andrahandsmarknad. Detta innebär att även de som i dag inte har råd att köpa en ny bil inom kort kan börja gå över till eldrift.

Framöver kommer det bli svårt att förklara eller försvara varför man köper en ny fossilbil.

Medvetenheten kring att bilar med förbränningsmotorer inom kort kommer att vara på utdöende har ännu inte riktigt sjunkit in hos vare sig allmänhet, politiker eller motorjournalister. Fortfarande pågår diskussioner där biodrivmedel ses som lösningen. Det är fel.

Det är självklart bättre att använda biodrivmedel än fossila bränslen, men det är inte någon lösning för att få ner våra fossila utsläpp. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med biodrivmedel så att det räcker för behoven.

Den nyligen presenterade biojetutredningen, som kom med förslag kring hur inblandning av biodrivmedel ska ske i flygbränsle, visade att motsvarade hela 80 procent av dagens konsumtion av det dominerande biodrivmedlet HVO skulle gå åt bara vid en inblandning av biodrivmedel på 30 procent i flygbränsle.

En enskild sektor skulle alltså sluka nästan hela produktionen – i ett läge där biodrivmedel samtidigt efterfrågas av en allt större mängd sektorer i samhället.

Biodrivmedlen måste därför öronmärkas till de tunga transporterna både på väg och till sjöss. Biodrivmedel kan inte och får inte prioriteras till lätta fordon. Nya bilar måste således gå på el.

Många som valt dieselbil för klimatets skull har blivit lurade. Det har visat sig att dieselbilarnas utsläpp är väsentligt högre än vad siffrorna tidigare har visat. Diesel är i regel inte ett klimatsmartare alternativ än bensinen. Det är i princip lika illa.

Från 1 januari 2019 gäller en ny standard för att mäta CO2-utläpp för bilar. Detta innebär att det tidigare sättet att mäta bilarnas utsläpp, NEDC, på grund av teknikutvecklingen blivit föråldrat.

Effekten av den nya testcykeln är att merparten av bilarna i de nya betydligt mer realistiska mätförhållandena släpper ut avsevärt mer koldioxid än vad som tidigare uppmätts och angetts.

Enligt nya sammanställningar av fordon på den svenska marknaden visar att det rör sig om mer än 23 procents utsläppsökning av koldioxid från förbränningsmotorer!

Det innebär att alla bensin- och dieselbilar tidigare har redovisat orealistiskt låga utsläppsnivåer. För dieseln innebär det en utsläppsökning som är 33 procent högre i snitt än den för bensinbilar.

Trots det har de beräkningar kring klimatavtrycket för olika typer av bilar som förekommer i debatten sällan uppdaterats till de nya och mer realistiska utsläppsnivåerna.

Med andra ord finns det tre insikter som bör vara vägledande för omställningen av fordonsflottan framöver:

Elbilen är det verkliga alternativet och håller på att slå igenom på bred front, vilket bland annat innebär att andrahandsmarknaden kommer växa kraftigt de närmaste åren.

Det nya testet, utvecklat av EU, heter Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Där det gamla NEDC-testet bestämde testvärden baserat på en teoretisk körprofil, utvecklades WLTP-cykeln med hjälp av verkliga data, samlade från hela världen.

Biodrivmedel är inget alternativ för de lätta transporterna, utan är en begränsad resurs som kommer att behövas för de tunga transporterna.

Dieselbilar är inget miljöalternativ, och med den nya klassningen så är det tydligt att de till och med släpper ut mer än bensinbilarna i snitt.

Detta är förutsättningarna för att nå målet om att minska utsläppen från fordonsflottan med 70 procent till 2030 och även en förutsättning för att kunna uppnå regeringsförklaringens skrivning om stopp för försäljning av bensin- och dieseldrivna bilar 2030.

För att vi ska klara våra klimatmål framöver måste vi inte bara köra mindre bil, vi måste köra rätt sorts bil. Är man i köptagen bör man avvakta något år för att sedan gå direkt på el.

Bedömer man sig inte ha resurserna, trots att prisbilden på elbilar kommer att förändras inom något år, finns inom kort en växande andrahandsmarknad för elbilar.

Men att i klimatkrisens elfte timme föra in nya fossilbilar på marknaden är oförsvarligt.

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm (MP)


Innehåll från Småföretagarnas RiksförbundAnnons

Småföretagen håller världen snurrande

Småföretagare står för över 90 procent av svenskt näringslivs företagande. En sektor som skapar fyra av fem nya jobbtillfällen och som är grunden för den svenska välfärden. Ändå är klimatet tufft och Småföretagarnas Riksförbund menar att det måste skifta till att bli mer småföretagarvänligt.

Småföretagarnas Riksförbund är en organisation av småföretagare, för småföretagare. Syftet är att lyfta småföretagarnas behov i den allmänna debatten och målet är att det ska vara enkelt, tryggt och lönsamt att driva företag i Sverige.

– Att inte satsa på småföretagen är att inte satsa på välfärd och jobbtillfällen. Aspekter som krånglig regelefterlevnad och byråkrati, höga skatter och ett sjuklöneansvar som är ohållbart försvårar för småföretagarna och klimatet måste ändras, säger Peter Thörn, Förbundsordförande och (med-)grundare till ett 10 tal småföretag. 

Småföretagarvänlig attityd

Det är Sveriges regering och riksdag som sätter spelreglerna för småföretagare och riktlinjerna tolkas av myndigheterna. Småföretagarnas Riksförbund vill att tolkningarna görs på ett mer småföretagarvänligt sätt och att attityden från alla som interagerar med småföretag, från tjänstemän till riksdagspolitiker, ändras.

– En del av vårt arbete är att åka runt i våra kommuner och diskutera behovet av en positiv inställning och interaktion till småföretagarna med lokala politiker. En annan viktig del i vårt arbete är att stötta förbundets medlemmar med förmåner och tjänster som skapar en bra och trygg grogrund för småföretagare, säger Peter. 

Vad innebär det att vara medlem?

Att driva företag är roligt men även komplext och för att underlätta i vardagen har förbundet skapat förmåner och tjänster som underlättar, uppdelade i tre grupper:

Enklare - förmåner som underlättar bokföring och hjälp att komma i kontakt med rätt personer för administrativa tjänster bland annat.

Tryggare - försäkringar som till exempel företagsförsäkring för trygghet under arbetet samt pensionsförsäkring som gör att du är trygg på ålderns höst.

Lönsamt - ramavtal har förhandlats fram kring bland annat telefoni, friskvård, transport och resor för ökad lönsamhet.

– Kärnan hos oss är att man deltar i engagemanget för att lyfta småföretagarnas röst i landet. Genom att vi går samman i ett förbund kan vi kommunicera en gemensam stark röst och vilja så att även den lilla företagarens behov hörs, berättar Peter. 

Tryggt att driva företag

För småföretagare kan försäkringar kännas som en värld av snåriga val. Därför har Småföretagarnas Riksförbund tagit fram lösningar för bland annat tjänstepension, privatvårdsförsäkring, olycksfallsförsäkring och livförsäkring i ett trygghetspaket.

– Det finns många olika lösningar, leverantörer och finstilt text att gå igenom för att vara säker på att försäkringen blir rätt. Vi har tagit fram alternativ som är unikt anpassade för just småföretagande. Till exempel är tjänstepensionen vi har förhandlat fram enkel och optimerad för just småföretagare, säger Peter. 

Som medlem i Småföretagarnas Riksförbund står man inte ensam om något oförutsett händer. Allt från företagsförsäkring till sakförsäkring och tjänstepension är framtaget för att passa småföretagare och göra vardagen enklare, lönsammare och tryggare.

– Vi förhandlar för alla våra medlemmar vilket innebär att vi har försäkringslösningar som är prisvärda. Det går inte att som enskild företagare få lika bra skydd för mindre pengar någon annan stans idag, säger Peter. 

Har du frågor om vad vi står för och vad det innebär för dig som egenföretagare att vara medlem? Tveka då inte att kontakta oss. Tel:+4642342850, info@smaforetagarna.se, www.smaforetagarna.se 

Mer från Småföretagarnas Riksförbund

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Småföretagarnas Riksförbund och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?