Annons

Corona tvingar snart industrin att stänga

Om Coronaepidemin fortsätter att förvärras kan det slå hårt mot leveranserna till fordonsindustrin. Vi behöver kunna införa korttidsvecka för att undvika varsel, skriver Per-Ewe Wendel och Fredrik Sidahl, Fordonskomponentgruppen.

LÖPANDE BAND. Drygt 55 procent av våra medlemmar svarar att om bekymren fortsätter kommer det att bli varsel i Sverige på grund av materialbrist, skriver företrädare för Fordonskomponentgruppen.
LÖPANDE BAND. Drygt 55 procent av våra medlemmar svarar att om bekymren fortsätter kommer det att bli varsel i Sverige på grund av materialbrist, skriver företrädare för Fordonskomponentgruppen.Foto:Adam Ihse/TT

Distraktionerna är många för den svenska fordonsindustrin – Brexit, handelshinder, omställning till fossilfri mobilitet med krav på industriell transformering och allra senast coronaviruset. Med omvärldsutvecklingen aktualiseras åter frågan om mer flexibla regler på arbetsmarknaden och möjligheter till kompetensutveckling för ökad konkurrenskraft.

Coronautbrottet påverkar redan den globala fordonsindustrin. Fordonskomponentgruppen, FKG, har gjort en enkät bland medlemsföretagen som visar på betydande problem. Drygt 55 procent svarar att om bekymren fortsätter kommer det att bli varsel i Sverige på grund av materialbrist. Skulle dessutom våra fordonstillverkare få produktionsproblem, vilket är troligt, förvärras situationen dramatiskt. Vi hade behövt verktyget korttidsvecka, och vi hade behövt ha det nu.

Att behålla svensk produktivitet, kompetens och global konkurrenskraft borde vara prioriterat för riksdagsmajoriteten.

Istället för ännu ett senfärdigt agerande från våra politiker, när varselvågen brer ut sig inom fordonsindustrin, efterlyser leverantörsorganisationen FKG ett mer proaktivt agerande. Detta för att stärka sektorns konkurrenskraft.

Med ett smart arbets- och avtalsrättsligt upplägg mellan arbetsmarknadens parter och staten, som bygger på korttidsarbete kombination med kompetensutveckling, skulle den svenska konkurrenskraften vässas istället för att eroderas vid en konjunkturnedgång.

Det finns redan ett skarpt utredningsförslag till ett permanent och mycket flexibelt system för korttidsarbete som både fack och arbetsgivare i stort ställt sig bakom. Men trots politisk enighet och ett löfte om att det skulle vara ”klubbat och klart” i januari har inget hänt. 

Dagarna går och tumskruvarna dras åt. Vi har indikationer på 10–20 procents lägre ordernedgång från leverantörer långt fram i värdekedjan. Bland många materialleverantörer är nedgången mer än 20 procent. En tidigare splittrad marknadsbild inom värdekedjan har blivit samstämmig. Dessutom har vi den eskalerande spridningen av coronaviruset vars fulla konsekvenser för världsekonomin vi ännu inte vet.

Det finns utredningar, som Välfärdsstaten i arbete, som framhåller förtjänsterna med korttidsarbete framför uppsägningar. Redan är den svenska arbetslösheten besvärande, och den skulle bli ännu mer problematisk om även kvalificerad arbetskraft skulle tvingas lämna sina tjänster.

I spåren av finanskrisen försvann cirka 10 000 jobb inom den svenska fordonsindustrin.

Under hösten har tysk industri, som befinner sig djupare ned i konjunkturnedgången, fått igenom förslag om att använda korttidsarbetet för att stärka sin konkurrenskraft och för att påskynda den industriella transformeringen – inte minst med inriktning på hållbarhet. Enligt tyska IG Metall, är de villiga avstå lönekrav i syfte att säkra industrijobb genom att acceptera kortarbetstid i kombination med kompetensutveckling.

I vårt fall skulle fordonsindustrin med dess medarbetare och innovationskraft kunna gå stärkt ur en kris istället för att ännu en gång stukas av oförstående politiker.

Nyligen genomförde FKG en medlemsdag hos elbilstillverkaren Nevs. I samband med den blev alla deltagare varse om dels finanskrisens konsekvenser med tomma industrilokaler, dels om hur ett modernt mobilitetsföretag kan se ut och vilka krav som det finns för att klara denna transformering.

I detta sammanhang skulle korttidsarbete i kombination med kompetensutveckling, något som utredaren Anders Ferbe talat sig varm för i sin utredning ”Ett konkurrenskraftigt system för stöd vid korttidsarbete”, vara en effektiv lösning för att möta den industriella transformeringen inom fordonssektorn vara en framtidsinvestering.

Enligt vår mening skulle kostnaderna fördelas mellan arbetstagare, företag och stat enligt Ferbes förslag.  Möjligen skulle staten svara för en del av utbildningskostnaderna eftersom det som förväntas komma ut ur systemet är framtida skatteintäkter.

Detta för ett för att undvika att den viktiga och tillväxtdrivande svenska tillverkningsindustrin återigen skulle tappa konkurrenskraft på grund av senfärdiga, och enligt vår mening oansvariga, politiker.

Per-Ewe Wendel, Ordförande Fordonskomponentgruppen               

Fredrik Sidahl, Vd Fordonskomponentgruppen


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NOWOAnnons

Malin väntar tillökning i familjen: "Jag sparar för att trygga deras framtid"

Att spara är ett sätt att trygga sina barns framtid. Under föräldraledigheten, då ekonomin oftast är lite ansträngd, finns det några smarta sätt att lyckas med sitt sparande.
Att spara är ett sätt att trygga sina barns framtid. Under föräldraledigheten, då ekonomin oftast är lite ansträngd, finns det några smarta sätt att lyckas med sitt sparande.

 Malin Eriksson går i väntans tider. Och bland alla nya tankar har hon också tagit tag i sitt långsiktiga sparande. 

– För mig är det viktigt att ha ett sparande som inte påverkar min vardag just nu, säger hon.

Så fungerar NOWO 

Malin Eriksson arbetar som marknadskoordinator i Stockholm. Tillsammans med sin sambo väntar hon också tvillingar. Livet kommer förstås att bli lite annorlunda, men hon har förberett sig så gott det går. Samtidigt är hon mån om att inte helt förändra och försaka det liv hon lever idag.

– Jag ska snart gå på föräldraledighet, och då kommer min ekonomi att förändras. Det är något jag tänker mycket på. Samtidigt är ett långsiktigt sparande väldigt viktigt för mig – just för att jag vill trygga mina barns och vår framtid, och ändå leva som jag gör idag. Jag älskar till exempel att resa, och det vill jag fortsätta att göra när jag blir äldre, berättar Malin Eriksson.

Sparar med NOWO

Hon har lagt sitt långsiktiga sparande hos NOWO. Att Malin valde just den svenska sparplattformen beror bland annat på att hon fortfarande vill kunna spara till pensionen, trots förändrade ekonomiska förutsättningar under föräldraledigheten.

– Det jag gillar med NOWO är att det är ett mikrosparande i vardagen, och att allting utgår från mina ekonomiska förutsättningar. Jag kommer ju fortfarande behöva handla saker som ger återbäring till mitt sparande, som kläder och hygienartiklar. 

Sparar genom att handla 

Malin sparar på en mängd olika sätt; dels genom alla sina inköp, i butik som online, dels med hjälp av ett så kallat dagspar där hon sätter av 20 kronor per dag. Dessutom har hon ett autospar kopplat till ett vanligt Mastercard där hon sätter av en fast procentsats av varje köp.

– Det sparandet anpassar sig efter hur mina vardagsinköp varierar. Just nu har jag valt 6 procent i autospar. Handlar jag lunch för 100 kronor sätter jag alltså av 6 kronor till sparandet på mitt fondkonto. Min sambo och jag kollar just nu hur vi ska få det att gå runt ekonomiskt, men för mig är det viktigt att fortsätta spara. 

– Man har olika sparmöjligheter under olika skeden i livet, och vad som helst kan hända. Men just under föräldraledighet tror jag många glömmer bort sitt sparande, och fokuserar istället på hur livet är här och nu. Det gäller inte minst för pensionen, som ligger långt fram i tiden. 

Hur långsiktigt tänker du?

– Jag har delat upp mitt sparande. Viktigast är att säkra min pension så att jag kan fortsätta resa och leva som idag. Där har jag ett långsiktigt mål. Sedan har jag ett kortare sparmål  inom en femårsperiod, så att familjen ska kunna ha frihet och göra roliga, spännande saker. 

– Dessutom väntar vi ju tvillingar, så vi kommer också att spara till ett större boende, säger Malin Eriksson. 

Ladda ner NOWO-appen och läs mer om olika sätt att spara:

Appstore

Google Play

Alla investeringar är förenade med risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i en fond kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. För det fall Du önskar investera i fonden/någon av våra fonder finns information i form av Faktablad och Informationsbroschyr att tillgå på vår hemsida: www.tellusfonder.se.

 

Mer från NOWO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NOWO och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?