ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Corona tvingar snart industrin att stänga

  • LÖPANDE BAND. Drygt 55 procent av våra medlemmar svarar att om bekymren fortsätter kommer det att bli varsel i Sverige på grund av materialbrist, skriver företrädare för Fordonskomponentgruppen. Foto: Adam Ihse/TT

Om Coronaepidemin fortsätter att förvärras kan det slå hårt mot leveranserna till fordonsindustrin. Vi behöver kunna införa korttidsvecka för att undvika varsel, skriver Per-Ewe Wendel och Fredrik Sidahl, Fordonskomponentgruppen.

Distraktionerna är många för den svenska fordonsindustrin – Brexit, handelshinder, omställning till fossilfri mobilitet med krav på industriell transformering och allra senast coronaviruset. Med omvärldsutvecklingen aktualiseras åter frågan om mer flexibla regler på arbetsmarknaden och möjligheter till kompetensutveckling för ökad konkurrenskraft.

Coronautbrottet påverkar redan den globala fordonsindustrin. Fordonskomponentgruppen, FKG, har gjort en enkät bland medlemsföretagen som visar på betydande problem. Drygt 55 procent svarar att om bekymren fortsätter kommer det att bli varsel i Sverige på grund av materialbrist. Skulle dessutom våra fordonstillverkare få produktionsproblem, vilket är troligt, förvärras situationen dramatiskt. Vi hade behövt verktyget korttidsvecka, och vi hade behövt ha det nu.

Att behålla svensk produktivitet, kompetens och global konkurrenskraft borde vara prioriterat för riksdagsmajoriteten.

Istället för ännu ett senfärdigt agerande från våra politiker, när varselvågen brer ut sig inom fordonsindustrin, efterlyser leverantörsorganisationen FKG ett mer proaktivt agerande. Detta för att stärka sektorns konkurrenskraft.

Med ett smart arbets- och avtalsrättsligt upplägg mellan arbetsmarknadens parter och staten, som bygger på korttidsarbete kombination med kompetensutveckling, skulle den svenska konkurrenskraften vässas istället för att eroderas vid en konjunkturnedgång.

Det finns redan ett skarpt utredningsförslag till ett permanent och mycket flexibelt system för korttidsarbete som både fack och arbetsgivare i stort ställt sig bakom. Men trots politisk enighet och ett löfte om att det skulle vara ”klubbat och klart” i januari har inget hänt. 

Dagarna går och tumskruvarna dras åt. Vi har indikationer på 10–20 procents lägre ordernedgång från leverantörer långt fram i värdekedjan. Bland många materialleverantörer är nedgången mer än 20 procent. En tidigare splittrad marknadsbild inom värdekedjan har blivit samstämmig. Dessutom har vi den eskalerande spridningen av coronaviruset vars fulla konsekvenser för världsekonomin vi ännu inte vet.

Det finns utredningar, som Välfärdsstaten i arbete, som framhåller förtjänsterna med korttidsarbete framför uppsägningar. Redan är den svenska arbetslösheten besvärande, och den skulle bli ännu mer problematisk om även kvalificerad arbetskraft skulle tvingas lämna sina tjänster.

I spåren av finanskrisen försvann cirka 10 000 jobb inom den svenska fordonsindustrin.

Under hösten har tysk industri, som befinner sig djupare ned i konjunkturnedgången, fått igenom förslag om att använda korttidsarbetet för att stärka sin konkurrenskraft och för att påskynda den industriella transformeringen – inte minst med inriktning på hållbarhet. Enligt tyska IG Metall, är de villiga avstå lönekrav i syfte att säkra industrijobb genom att acceptera kortarbetstid i kombination med kompetensutveckling.

I vårt fall skulle fordonsindustrin med dess medarbetare och innovationskraft kunna gå stärkt ur en kris istället för att ännu en gång stukas av oförstående politiker.

Nyligen genomförde FKG en medlemsdag hos elbilstillverkaren Nevs. I samband med den blev alla deltagare varse om dels finanskrisens konsekvenser med tomma industrilokaler, dels om hur ett modernt mobilitetsföretag kan se ut och vilka krav som det finns för att klara denna transformering.

I detta sammanhang skulle korttidsarbete i kombination med kompetensutveckling, något som utredaren Anders Ferbe talat sig varm för i sin utredning ”Ett konkurrenskraftigt system för stöd vid korttidsarbete”, vara en effektiv lösning för att möta den industriella transformeringen inom fordonssektorn vara en framtidsinvestering.

Enligt vår mening skulle kostnaderna fördelas mellan arbetstagare, företag och stat enligt Ferbes förslag.  Möjligen skulle staten svara för en del av utbildningskostnaderna eftersom det som förväntas komma ut ur systemet är framtida skatteintäkter.

Detta för ett för att undvika att den viktiga och tillväxtdrivande svenska tillverkningsindustrin återigen skulle tappa konkurrenskraft på grund av senfärdiga, och enligt vår mening oansvariga, politiker.

Per-Ewe Wendel, Ordförande Fordonskomponentgruppen               

Fredrik Sidahl, Vd Fordonskomponentgruppen

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer