Annons

Cheferna för ATG och Postkodlotteriet: All spelreklam är inte dålig

DEBATT. Förbud mot spelreklam skulle riskera viktiga intäkter till såväl föreningsliv som statskassan. I stället för att hota med nya lagar borde civilminister Ardalan Shekarabi (S) ge Spelinspektionen i uppdrag att ta fram ett gemensamt system för riskklassificering av spelprodukter, skriver cheferna för ATG och Postkodlotteriet.

INGEN URSÄKT. Så länge två av tre svenskar spelar så tänker vi fortsätta att kämpa för att få göra det vi är bäst på: erbjuda spel som folk gillar och mår bra av, skriver ATG:s vd Hans Lord Skarplöth och Postkodlotteriets vd Anders Årbrandt.
INGEN URSÄKT. Så länge två av tre svenskar spelar så tänker vi fortsätta att kämpa för att få göra det vi är bäst på: erbjuda spel som folk gillar och mår bra av, skriver ATG:s vd Hans Lord Skarplöth och Postkodlotteriets vd Anders Årbrandt.Foto:Jack Mikrut

En ny studie från Folkhälsomyndigheten slår fast att svenskar med allvarliga spelproblem blivit 45 procent fler under de senaste tre åren och att kvinnor för första gången är i majoritet bland dem. Därför är civilministern Ardalan Shekarabis engagemang bra – om det används på rätt sätt. Det är nämligen skillnad på spel och spel.

Spelberoende är ett allvarligt tillstånd med förhöjd risk för självmord. De tre senaste åren har antalet spelberoende ökat med 45 procent – från 31 000 till 45 000 personer och i dag bor cirka 30 000 barn i familjer där minst en förälder har spelproblem, allt enligt Folkhälsomyndighetens undersökning som slutfördes under hösten 2018. 

Det är skrämmande siffror och de ska tas på allvar, vilket civilministern också gör. Men i stället för att ha utgångspunkten att det är skillnad på spel och spel, väljer han att sikta brett och hota med nya lagar och därmed riskera intäkter till såväl föreningsliv som frivilligorganisationer, hästnäring och skatteintäkter. 

Förra veckan uppvaktade branschorganisationerna Sper och BOS tillsammans ministern. I sin hand hade de pinfärska och seriösa riktlinjer för hur spelbranschen kan ta sitt fulla ansvar för en mer måttfull marknadsföring. 

Civilministern måste dock vara en snabbläsare av rang, då han redan efter någon timme lät förstå i sociala medier att vi nu är ”ett steg närmare en lagstiftning”.  

I SVT:s Agenda i söndags beskrev han totalförbud för marknadsföring som den mest extrema konsekvensen av den skärpning han önskar se. 

Som representanter för två stora spelbolag kan vi dock inte bara sitta och vänta. Vi vill helt enkelt, parallellt med branschens nya riktlinjer, komma med ytterligare ett konstruktivt förslag: I stället för att hota med nya lagar borde ministern ge Spelinspektionen uppdraget att ta fram ett gemensamt system för riskklassificering av spelprodukter.  

Allt spelande innebär ett visst mått av risk för den som spelar. Det är dock ställt utom allt rimligt tvivel att casino online är en produkt med högre risk än andra, och borde hanteras därefter. 

Vi är nämligen av den fasta övertygelsen att svenska folket inte ogillar spelreklam per definition. Vi tror att de ogillar aggressiv och dålig reklam som driver spelberoende. Precis det casinoreklamen kan anklagas för. 

Statistik från Folkhälsomyndigheten visar att nästan 60 procent av befolkningen spelat om pengar det senaste året. Runt tre procent av populationen över 18 år har spelat på casino online. Man bör därför ställa sig frågan varför 97 procent av befolkningen ska exponeras för reklam de inte är intresserade av, det låter ju som en dålig marknadsinvestering. Och det vore det också, om de tre procenten kunderna var konstanta. 

Tyvärr är det långt ifrån så det är. En stor andel av de som spelar casino online spelar sig ganska snart fördärvade och slutar vara kunder. Spelbolagen måste hela tiden hitta nya kunder, med massiv och aggressiv marknadsföring som följd. 

Att drygt 60 procent av medieinvesteringarna går till att marknadsföra casino online är därför inte särskilt förvånande. Samtidigt visar statistik från Stödlinjen att 62 procent av alla inkommande samtal görs av personer som är oroliga över sitt spel på just casino. 

Spelbranschen må uppfattas som hårdför, men så länge två av tre svenskar spelar, varav majoriteten för att det är ett nöje, tänker vi fortsätta kämpa för att få göra det vi är bäst på: erbjuda spel som folk gillar och mår bra av. 

Glöm inte heller bort att svenskt föreningsliv, våra frivilligorganisationer och svensk hästnäring till stora delar finansieras via sponsring och medel från spelbolagen. Att riskera ideella organisationers viktiga intäkter genom att straffa samtliga aktörer och spel, även de med låg risk, skapar oanade och onödiga följder. Det är inte ett hot att säga att minskade möjligheter till marknadsföring skulle innebära minskade medel till ovan nämnda, det är en realitet. 

Politiker med en önskan om att göra gott är bra. Menar civilministern allvar med att värna folkhälsan borde han ge Spelinspektionen uppdraget att identifiera ett verktyg för riskklassificering.

Hans Lord Skarplöth, vd och koncernchef ATG               

Anders Årbrandt, vd Novamedia, operatörsbolag för Postkodlotteriet

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera