ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Centerpartiet: Utbyggt Arlanda hotar inte grön omställning

  • FALSKT VAL. Oavsett om Arlanda byggs ut eller inte kommer vi att fortsätta flyga. Kapacitetsfrågan är inte ett ställningstagande för eller emot flyg, skriver Helena Lindahl. Foto: Johan Nilsson/TT

DEBATT. Utbyggnaden av Arlanda är avgörande för svensk tillväxt och försvårar inte en grön omställning av flyget. Socialdemokraterna måste sluta skjuta frågan om flygplatsens expansion framför sig, skriver Helena Lindahl, näringspolitisk talesperson (C).

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kan inte utlova att Arlandarådets slutrapport kommer offentliggöras under år 2019.

Någon annan slutsats är svår att dra då han upprepade gånger undvek att besvara den frågan i en interpellationsdebatt i riksdagen häromveckan.

För att hela Sverige ska kunna leva krävs det välmående företag som skapar jobb, bidrar med tillväxt och de skatteintäkter som lägger grunden får vår gemensamma välfärd. I det pusslet är möjligheten att röra på sig och göra affärer över hela landet och i andra delar av världen helt centralt.

För såväl entreprenörer som ett stort antal anställda är marknaden i dag global. Man söker investeringar eller investerare på många olika platser och för flertalet innovativa företag är kopplingar till omvärlden extremt viktigt.

Samtidigt har besöksnäringen kommit att utvecklas till en ny blomstrande svensk exportnäring där utländska turister årligen spenderar över 130 miljarder kronor.

I takt med att en relativt köpstark medelklass växer fram i befolkningstäta länder så kommer efterfrågan på intressanta besöksmål också att öka och det globala resandet kommer att öka.

För ett litet land i norra Europas utkanter blir goda flygförbindelser därför helt centralt, oavsett det handlar om det svenska näringslivets möjligheter att stå sig mot en knivskarp global konkurrens eller svenska småföretags förutsättningar att tävla om köpstarka turister.

Det är i den kontexten man måste se Arlandas framtid och infrastrukturministerns ovilja att offentliggöra eller ens utlova ett offentliggörande av Arlandarådets slutrapport.

Flygtrafiken måste – precis som alla andra transportslag – genomföra en omställning och bli grönare. Utsläppen från alla transporter måste minskas och det är därför uppenbart att satsningar måste göras på exempelvis biodrivmedel, elektrifierade flyg och rakare flygrutter för att resor inte ska vara onödigt långa.

Om den saken råder i dagsläget i princip full politisk enighet – även om den sakpolitiska vägen till dessa mål innefattar vissa skillnader – samtidigt som den tekniska utvecklingen ständigt tar nya steg framåt. Därför kommer den gröna omställningen av flyget genomföras alldeles oavsett om Arlanda byggs ut eller inte. 

Att svenskar kommer flyga även i framtiden är självklart och att flygandet kommer att öka framstår också som väldigt uppenbart.

Flygkapaciteten till och från Arlanda handlar därför primärt om hur väl uppkopplat Sverige och dess huvudstad ska vara gentemot omvärlden, vilka möjligheter svenska företag och entreprenörer ska ha och hur attraktivt vårt land ska vara i ögonen för framtidens investerare, utländsk nyckelkompetens eller för den delen turister till landets landsbygdslän.

Ytterst handlar det om Sverige ska vara en väl integrerad del med vår omvärld och ha goda möjligheter till direktförbindelser med strategiskt viktiga städer, eller om ambitionen i stället är att nöja sig med att vara en perifer plats som kräver en del omvägar för att resa till och från.

För mig är det uppenbart att det mest strategiska är att försäkra sig om att hela landets näringsliv har möjligheten att vara attraktivt, konkurrenskraftigt och ha snabba förbindelser till andra kontinenter.

Det kräver kapacitet nog att hantera både företagares och turisters resor mellan en regional flygplats och Arlanda, såväl som ett större utbud av flyglinjer direkt från Arlanda ut till vår omvärld.

Utan tillräcklig kapacitet riskerar vi att bli ett bihang som främst förmedlar resenärer till större flygplatser – exempelvis i Oslo, Köpenhamn, Helsingfors eller någon annan flyghub i vår omedelbara närhet – som kan uppbåda den kapacitet som inte finns i Sverige. Trots det lär vi ändå flyga ungefär lika mycket, men med tidsödande omvägar som gör Sverige mindre relevant i internationell kontext och placerar svenska landsbygdsföretag i strykklass. 

Därför är inte kapacitetsfrågan ett ställningstagande för eller emot flyg, eller för den delen för eller emot en omställning av flyget.

Flyget ska naturligtvis ställas om oberoende av om vi har ett eget välfungerande flygnav med kopplingar till omvärlden, eller tvingas nöja oss med en flygplats som främst kan bistå svenskarna med transittrafik till våra grannländers flygplatser för vidare resa ut i världen.

Det här förstår givetvis även Tomas Eneroth. Därför är det extra beklagligt att han tycks ha drabbats av akut flygskam och påföljande tunghäfta sedan Miljöpartiet låtit meddela att delar av regeringen inte alls känner sig eniga med Socialdemokraterna gällande Arlandarådets slutrapport och den rekommendation som, enligt medieuppgifter, är att expandera Arlanda.

Med hopp om att ängsligheten kanske avtagit ställer jag därför om min fråga till Tomas Eneroth: Kan du garantera att Arlandarådets slutrapport offentliggörs under år 2019?

Helena Lindahl, riksdagsledamot och näringspolitisk talesperson (C)

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies