Annons

Carl Bennet porträtterar prins Daniel: Han är ungdomarnas prins

I höst är det tio år sedan Prins Daniel började sitt arbete. Han har i hög grad kommit att bli företagarnas prins. Industrimannen Carl Bennet tecknar ett personligt porträtt av en ovanlig medlem av kungafamiljen.

Bland elever, studenter och unga företagare sprider han framtidstro, ödmjukhet, social värme och vikten av folkhälsa, skriver Carl Bennet i ett personligt porträtt.
Bland elever, studenter och unga företagare sprider han framtidstro, ödmjukhet, social värme och vikten av folkhälsa, skriver Carl Bennet i ett personligt porträtt.Foto:Karin Törnblom/TT

Det är den 8 december år 2014 i Örebro. Luften är klar och efter ovädersdagar chans till sol. Några av Sveriges ledande entreprenörer och jag är med Prins Daniel Fellowship på besök. Detta är ett initiativ som drivs av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) i samarbete med Prins Daniel för att inspirera unga till entreprenörskap och stötta unga kreatörer. Örebro är staden för dagen och denna stad har omstrukturerats från kex- och skostad till en utbildnings- och universitetsort. 

Först ska vi besöka Risbergska gymnasieskolan med över 600 elever När vi kliver in i skolans entréhall möts vi av en anda som för tanken till rockstjärnestatus. Skolans elever möter med glada tillrop och otvungen entusiasm. Då och där inser jag att Prins Daniel är mer än Hertig av Västergötland. Han är också folkets och de ungas prins. 

Det är som medlem av Prins Daniels Fellowship jag lärt känna prinsen. Min roll är att som mentor och industribyggare dela med mig av kunskap och vad som krävs för att i lagspel tillverka produkter och vinna marknader utifrån kvalitet och konkurrenskraft. 

Prins Daniels Fellowship har under sju år besökt 45 gymnasier och 40 högskolor. Med 18 000 elever och 12 000 studenter har han fört en personlig dialog där han har betonat vikten av entreprenörskap och att våga förverkliga sina idéer.

Den första erfarenhet jag fick av honom är prinsens förmåga att se och bejaka de människor han träffar. Så sker också med gymnasisterna i Örebro. En omedelbar och välkomnande situation som Prins Daniel naturligt förvandlar till en smittande kompisanda. Prinsen blir en av de studerande. Det skapar kontakt och tillit. Eleverna vill ha selfie-bilder med Prins Daniel i mitten. Han stannar upp och låter själva mötet vänta några minuter. 

I Örebro är Prins Daniel på hemmaplan i dubbel bemärkelse. Han föddes här den 15 september 1973 och levde de första åren i ett av stadens prisade miljonområde. 

Det klickas säkert 100-tals mobilbilder av prinsen och eleverna. I Örebro togs också den första tidningsbilden med Daniel Westling. Det skedde i september 1973 vid regionsjukhusets kvinnoklinik. Bilden visar mamma Eva Westling och den nyfödde sonen. Den publiceras under vinjetten ”Välkommen till världen” i Örebro-Kuriren. Ingen kunde väl då ana den nyföddes kommande livsresa.

När nu Dagens industri vill att jag ska teckna några personliga erfarenheter av prins Daniel är det med utgångspunkt från bland annat upplevelser i Prins Daniel Fellowship. Ledorden blir då framåtanda, engagemang, kunskap och en etisk kompass där nålen visar rätt. Det visar han prov på vid besöket i Risbergska gymnasiet och vid Örebro universitet. Här väntar scensamtal och rundabordsdiskussion mellan Prins Daniel och entreprenörerna Niklas Adalberth på Klarna, Monica Lindstedt på Hemfrid och Jacob de Geer på iZettl, därefter fortsätter det hela med grupparbeten. 

Vid gruppens möte i Örebro finns också Fredric Jansson med som driver företaget Butikskonsult i Kumla. Det startade i källaren hemma i villan. Fredrics pappa och han började skissa på inredningar som skulle förvandla Sveriges kiosker till små när- och jourbutiker.

Fredric tog mod till sig och skrev till prins Daniel om möjligheten att söka mentorskap i Prins Daniel Fellowship. Där har Fredric fått ICA:s förre koncernchef Kenneth Bengtsson som personlig mentor och kunskapskälla. Butikskonsult har nu också utvecklats till ett större företag med 75 anställda som inreder butiker i Tyskland och samarbetar med ICA och Coop. Fredric Jansson har tilldelats priser och utmärkelser som exempelvis ”Svealands ledande entreprenör”.

Prins Daniel blev själv egenföretagare inom motion och hälsa. Från sin vardag och med intresse för hälsa byggde han upp två gymkedjor och vet vad som krävs av en entreprenör och företagare. 

Prinsens intresse för hälsa och motion har alltid funnits där och tillsammans med Kronprinsessan Victoria har de gemensamt via en stiftelse Generation PEP skapat en struktur som ska motivera och engagera unga för motion och rörelse. Varje år håller de populära terränglopp för barn i Hagaparken.

Prins Daniel har genom sitt internationella intresse och engagemang möjliggjort besök för företagare i bland annat i Helsingfors, Köpenhamn, Indien och Singapore. Det har gällt Slush, en mässa för start-ups i Helsingfors, seminarium inom Healthcare om digitalisering och AI:s betydelse med Business Sweden i Köpenhamn. Ett socialt utbildningsprojekt med tio svenska företag verksamma i Indien samt en entreprenörsresa till Singapore där unga företagare genom Marcus Wallenbergs arrangemang fått insikt och kunskap om förutsättningarna att växa i Asien. 

Prinsen har alltid ett personligt gränsöverskridande och ett naturligt deltagande. I en byskola i Indien där eleverna saknar bänkar och sitter på jorden tar även han plats på marken mitt bland de unga.

Familjen i Ockelbo och idrottens gemenskap har format honom, gett honom grundtrygghet och gjort honom till en lagspelare. Han ser människor, inspirerar andra och har humana värderingar. Detta förknippas med social kompetens. 

Det har inspirerat andra och fått dem att våga och växa. I gruppen har han knutit till sig förebilder som entreprenörer. Där finns landets och världens främsta IT-experter som pekat ut framtidsvägar, inspirerat och fått unga människor att inse att inget är omöjligt om bara öppenheten, viljan, kunskapen, modet och arbetsmoralen finns.

Prins Daniels livsresa har ofta liknats med en saga. Den person och människa som jag lärt känna och som fått andra att växa är så långt ifrån en saga som man kan tänka sig. Han kommer från verkligheten och verkar i den.

Vad blir då min samlade bild? Jo i klartext är prins Daniel genuin och kunnig. Han har fört entreprenörernas vardag in i klassrummen och på universiteten. Bland elever, studenter och unga företagare sprider han framtidstro, ödmjukhet, social värme och vikten av folkhälsa. En kombination som är oslagbar. 

Låt mig sluta där vi började, i Örebro och hos entreprenören Fredric Jansson på Butikskonsult i Kumla. Snart väntar Fellowships årliga entreprenörsdag. Pandemin gör att den måste hållas digitalt. 

Coronan har tillfälligt förändrat allt. Till Fredric Jansson och andra entreprenörer ringer nu prins Daniel för att visa omtanke och för att stödja och höra hur företagen möter krisen. Det betyder mycket för Fredric Janssons inspiration och för stoltheten bland de anställda och är ytterligare ett exempel på att Hertigen av Västergötland är folkets och de ungas prins och en förebild som alltid ser och tänker på andra.

Carl Bennet


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MartinsonsAnnons

Bygg hållbara skolmiljöer i limträ och KL-trä

Martinsons stomsystem i limträ och KL-trä för skolor och förskolor har utvecklats genom årtionden för att erbjuda flexibel frihet. Både vad gäller utformning, byggnation och slutanvändning.

De klimatsmarta stomsystemen kombinerar låg vikt med stor bärkraft och möjlighet till stora spännvidder. De kan anpassas för såväl projekt där enkelhet, funktionalitet och totalekonomi prioriteras, som nytänkande arkitektlösningar med stora samlingsytor och imponerande spännvidder.

Stomsystemen används till alltifrån höga flerbostadshus och kontor, till affärslokaler, sporthallar och offentliga miljöer. Dessutom är det ett smart val för påbyggnader av befintliga fastigheter. Ta Trikåfabriken i Hammarby Sjöstad, till exempel. Stommaterialets låga vikt gjorde att man undvek dyra förstärkningar av byggnaden och lösningen levde upp till beställarens höga miljöambitioner.

Läs mer på: https://www.martinsons.se/byggnader-i-tra/

 

Mer från Martinsons

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Martinsons och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?