1515

Bill Gates appell till G20: Tänk globalt om covid-19

DEBATT. Alla nationaliteter drabbas av det nya viruset. Det finns minst tre steg som världens ledare – särskilt de som räknas till G20 – kan ta redan i dag, skriver Bill Gates, som meddelar att det forskningssamarbete som han varit med om att starta redan har åtta vaccinkandidater.

Bill Gates.
Bill Gates.Foto:Markus Schreiber

Under de senaste veckorna har jag pratat med många olika experter om covid-19 och det är tydligt att viruset diskriminerar en del: det dödar äldre oftare än yngre, män oftare än kvinnor, och fattiga drabbas på ett oproportionerligt sätt.

Men ur ett specifikt perspektiv har jag märkt att covid-19 ändå inte diskriminerar någon: alla nationaliteter drabbas. Viruset bryr sig inte om gränser. 

Sedan viruset gav sig till känna tidigt i januari har världens regeringar fokuserat på det nationella gensvaret: Hur kan vi bäst skydda de människor som bor inom vårt lands gränser? Och det är förståeligt. Men med tanke på hur hög infektionsrisken är, och hur snabbt viruset sprider sig, måste världens ledare också inse att så länge covid-19 överlever någonstans i världen, berör det oss alla. 

Covid-19 har ännu inte drabbat många låg- eller medelinkomstländer särskilt hårt. Vi vet inte exakt varför. Men det vi vet är att sjukdomen kommer att spridas till dessa länder så småningom och att utan mer hjälp kommer sannolikt antalet som insjuknar och antalet döda att bli långt fler än vad vi sett hittills. Låt oss fundera på detta: Covid-19 har överväldigat städer som New York, men statistiken visar att ett enda sjukhus på Manhattan har fler bäddar på intensivvårdsavdelningen än vad som finns i de flesta länder i Afrika. Miljoner människor kan komma att dö. 

Man behöver inte bo i ett utvecklingsland för att oroa sig över att viruset ska drabba en. För även om rika länder lyckas kontrollera sjukdomsspridningen under de kommande månaderna, skulle covid-19 kunna återkomma om pandemin förblir svår på andra håll. Det är sannolikt bara en tidsfråga innan en del av världen återinfekterar en annan del av världen. 

Därför behöver vi en global strategi för att bekämpa den här sjukdomen. Hur den strategin ser ut kommer säkerligen att förändras beroende på hur pandemin utvecklas. Men det finns minst tre steg som världens ledare – särskilt de som räknas till G20 – kan ta redan i dag.

För det första måste de försäkra sig om att de resurser som finns i världen för att bekämpa pandemin fördelas på ett rättvist sätt, så som ansiktsmasker, skyddshandskar och diagnostiska tester. Så småningom hoppas vi att det kommer att finnas tillräckligt till alla. Men så länge det globala utbudet är begränsat, måste vi fatta svåra beslut på smarta sätt. Tyvärr är så inte alltid fallet i nuläget. 

Vissa aspekter har ledare börjat komma överens om – till exempel det faktum att de som arbetar inom vården bör testas först och i första hand ges tillgång till personlig skyddsutrustning. Men tänk på de val som görs i en större skala: Hur delas masker och tester ut inom en samhällsgrupp eller en nation jämfört med en annan? I nuläget är svaret ofta en dyster motfråga: Vem betalar mest? 

Jag tror verkligen på kapitalismen – men en del marknader fungerar inte på ett lämpligt sätt under en pandemi, och marknaden för produkter som kan rädda liv är uppenbarligen ett sådant exempel. Den privata sektorn har en viktig roll att spela, men om vår globala strategi för att bekämpa covid-19 sänker sig till att bli ett budkrig mellan olika länder, kommer sjukdomen att döda många fler än nödvändigt. 

Vi bör distribuera resurser grundat på folkhälsan och de medicinska behoven. Det finns många individer med kunskap från ebola- och hiv-epidemierna som kan hjälpa oss att sätta samman de riktlinjer som behövs. Ledare från både utvecklade länder och länder i utveckling bör arbeta tillsammans med Världshälsoorganisationen (WHO) och dess partners för att få sådana på pränt. Därefter bör alla medverkande länder offentliggöra att de står enade bakom dem. Överenskommelserna kommer att bli särskilt viktiga när ett vaccin mot covid-19 äntligen blir tillgängligt, eftersom det enda sättet att få ett slut på den här pandemin är att göra människor immuna. 

Det leder mig till det andra steget som ledare måste ta: säkerställ finansiering av forskning och utveckling så att ett vaccin kan tas fram. 

Vi har läst väldigt få goda nyheter om covid-19, men en sådan handlar om forskning. För tre år sedan lanserade vår stiftelse och The Wellcome Trust tillsammans med flera olika regeringar Koalitionen för innovationer inom epidemiberedskap (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations, CEPI). Syftet var att påskynda processen för att testa vaccin och finansiera nya, snabbare sätt att utveckla immunisering. Om ett nytt virus började sprida sig runt världen, ville vi vara redo. 

CEPI utvecklar redan nu åtta olika möjliga vaccinkandidater mot covid-19 och forskarna är övertygade om att minst ett vaccin kommer att vara tillgängligt om 18 månader. Blir det verklighet har ett vaccin aldrig någonsin i mänsklighetens historia tagits fram så snabbt från det att en ny patogen har upptäckts. 

Den här tidslinjen är dock helt beroende av finansiering. Många länder har de senaste två veckorna bidragit till CEPI, men koalitionen behöver minst 2 miljarder dollar för att utföra sitt arbete. Den summan är endast en uppskattning – innovation är oförutsägbart – men ledarna inom G20 borde göra meningsfulla åtaganden redan nu. 

De bör också inse att finansieringen endast är till för att utveckla ett vaccin – inte för att tillverka och distribuera det. För det steget kommer det att krävas ännu mer pengar och planering. Det här är det tredje steget som G20-gruppen bör ta.

Vi inte kan vara säkra på vilket vaccin som kommer att bli det mest effektiva ännu och varje vaccinkandidat kräver specifik teknik för att tillverkas. Det innebär att länder kommer att behöva investera i många olika typer av tillverkningsmöjligheter trots att en del aldrig kommer att användas. Annars kommer vi att behöva vänta i flera månader efter att ett laboratorium först utvecklat en immunisering på att den rätta tillverkaren ska kunna producera i rätt skala.

En annan viktig aspekt är kostnaden. Om den privata sektorn är redo att mobilisera och tillverka vaccinet borde branschen inte behöva förlora pengar på det. Samtidigt måste alla covid-19-vaccin räknas som ”samhällsviktiga produkter” och förbli tillgängliga för alla till ett rimligt pris. Som tur är finns det organisationer som vaccinalliansen Gavi, som har lång erfarenhet av att hjälpa länder med låg eller medelhög inkomst få tillgång till vaccin.

Under de senaste tjugo åren, tack vare stöd från Sverige och andra, har Gavi arbetat med WHO och Unicef i syfte att ta fram 13 nya vaccin, bland annat mot ebola, och de har distribuerat vaccin till världens 73 fattigaste länder. De vill och kan utföra samma uppgift mot covid-19, men de behöver också mer finansiering. Gavi kommer att behöva 7,4 miljarder dollar under de kommande fem åren – och det är enbart för att kunna bibehålla de nuvarande arbetsuppgifterna. Att distribuera vaccin mot covid-19 kommer att kosta ännu mer.   

Prislappen på flera miljarder dollar kan låta hög – särskilt under en period då hela ekonomier sakta men säkert stannar upp. Men det är ingenting jämfört med vad en dåligt utformad immunisering eller en längre sjukdomstid skulle kosta. 

Under de senaste tjugo åren har jag bett världens ledare investera i hälsan hos de fattigaste i världen. Jag har argumenterat för att det är det enda rätta – och det är det. Men pandemier påminner oss om att hjälpa andra inte bara är rätt sak att göra, det är också det mest intelligenta vi kan göra. 

Mänskligheten samlas inte enbart kring gemensamma värderingar och sociala relationer. Vi är också biologiskt sammankopplade av ett mikroskopiskt nätverk bakterier som binder samman vår hälsa .

Just därför förenar den här pandemin oss alla. 

Just därför måste våra strategier vara koordinerade för att uppnå samma mål.

 

Bill Gates


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?