Annons

Arbetsgivaravgifter ska sänkas generellt för alla

Det vore mera effektivt att istället för riktade sänkningar och lönestöd sänka arbetsgivaravgiften generellt vilket ökar företagens benägenhet att anställda, skriver Nima Sanandaji och Erik Sjölander,

DYRT. Den höga beskattningen av arbete får inte oväntat till följd att Sverige dras med höga kostnader för att anställa, och därmed trögheter på arbetsmarknaden, skriver Nima Sanandaji och Erik Sjölander.
DYRT. Den höga beskattningen av arbete får inte oväntat till följd att Sverige dras med höga kostnader för att anställa, och därmed trögheter på arbetsmarknaden, skriver Nima Sanandaji och Erik Sjölander.

Nivån på arbetsgivaravgift och egenavgift är en av Sveriges viktigaste företagarfrågor. När arbetsgivaravgiften ursprungligen infördes i Sverige var nivån 3,4 procent att jämföra med dagens 31,4 procent. Detta innebär att vi numera har en omfattande extraskatt på arbete, något som drabbar både företag och anställda. Vissa tror felaktigt att denna skatt enbart drabbar arbetsgivarna, vilket således inte är sant. I stor utsträckning är det en dold skatt på arbete. Denna höga beskattning av arbete får inte oväntat till följd att Sverige dras med höga kostnader för att anställa, och därmed trögheter på arbetsmarknaden. En ordentlig sänkning av dessa avgifter skulle stärka svensk ekonomi på flera sätt.

Inom ekonomisk forskning finns belägg för att en generell sänkning stimulerar företagande, stärker företagens ekonomi, höjer företagares och anställdas inkomst samt leder till att fler jobb skapas. I och med att sänkta arbetsgivaravgifter minskar företagens produktionskostnader skapas en bred sysselsättningseffekt, inte enbart för gruppen som åtgärderna riktas mot.

En aktuell studie av Sven-Olov Daunfeldt och Anton Gidehag visar att sänkt arbetsgivaravgift för unga ledde till att många nya arbetstillfällen skapades för utrikesfödda. Merparten av de som anställdes var inte själva unga, vilket visar att sänkt arbetsgivaravgift stimulerar inträde av marginalgrupper på arbetsmarknaden utan att behöva vara riktad just mot den gruppen.

Politiska beslutfattare har inte varit främmande för att använda sänkta arbetsgivaravgifter för att nå olika ekonomiska mål. Tyvärr har detta gjorts genom riktade sänkningar av arbetsgivaravgiften, kombinerat med ett dussintal subventionerade anställningsformer där staten står för betydande delar av lönekostnaden.

Småföretagarnas Riksförbund menar att det vore mera effektivt att istället för riktade sänkningar och lönestöd sänka arbetsgivaravgiften generellt vilket ökar företagens benägenhet att anställda. De omfattande snedvridningarna på arbetsmarknaden ersätts då av sund konkurrens, samtidigt som jobbskapande tar fart. Särlösningar leder i dag till onödig administrativt krångel för företagen. Ännu bättre skulle effekten bli om sänkningen kombineras med utbildningsinsatser och lärlingsprogram.

Dessa budskap motiveras i förbundets nysläppta rapport, ”Normalisera arbetsgivaravgiften”, baserad på en internationell jämförelse av de arbetsgivaravgifter som de facto betala i omvärlden. Rapporten visar att andra utvecklade länder kan kombinera sina välfärdsåtaganden med en betydligt lägre arbetsgivaravgift. Förbundet vill dessutom lyfta fram den regionala aspekten, som även den tas upp i rapporten, med utgångpunkt från välfungerat system i Norge. Dagens system där arbetsgivaravgiften är lika hög i glesbefolkade kommuner som i storstadsområden är inte rimlig, givet den mindre omfattande statliga service som finns och eftersom företag och jobb alltmer flyttar från dessa kommuner.

Den differentiering av arbetsgivaravgiften som finns bör vara geografisk, så att glesbefolkade kommuner får lägre avgift. Geografisk differentiering är i linje med det system som finns i Norge, och som tidigare även fanns i Sverige. Det leder inte till samma skeva konkurrenssituation som när arbetstagare på samma ort får olika arbetsgivaravgifter beroende på bakgrund.

Sänkta arbetsgivaravgifter skulle leda till fler jobb, att fler småföretag skulle växa och öka Sveriges konkurrenskraft. Under corona-krisen har den tillfälliga sänkningen varit det mest effektiva stödet för många mindre och medelstora företag. Nu behöver Sverige lämna dagens snedvridande system, och införa gradvisa och generella sänkningar av arbetsgivaravgiften. Effekten blir enligt forskningslitteraturen mera lönsamma företagen, att fler unga satsar på företagande samt att fler jobb skapas framför allt för marginalgrupper. Det är en passande åtgärd för att få fart på ekonomin.

Nima Sanandaji, utredare och forskare

Erik Sjölander, näringspolitisk talesperson Småföretagarnas Riksförbund   


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?